کد خبر : 13872
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴

دپارتمانهای ایرانشناسی در اروپا، آمریکا و ژاپن در دانشگاه گیلان کتاب شد

دپارتمانهای ایرانشناسی در اروپا، آمریکا و ژاپن در دانشگاه گیلان کتاب شد

هاتف‌خبر – روابط عمومی دانشگاه گیلان از تألیف کتاب «درآمدی بر حوزه‌ها و دپارتمانهای ایرانشناسی در اروپا، آمریکا و ژاپن» به وسیله‌ی عضو هیأت علمی این دانشگاه خبر داد.

   هاتف‌خبر – روابط عمومی دانشگاه گیلان از تألیف کتاب «درآمدی بر حوزه‌ها و دپارتمانهای ایرانشناسی در اروپا، آمریکا و ژاپن» به وسیله‌ی عضو هیأت علمی این دانشگاه خبر داد.
بر پایه‌ی این گزارش کتاب «درآمدی بر حوزه‌ها و دپارتمانهای ایرانشناسی در اروپا، آمریکا و ژاپن نوشته‌ی دکتر عباس پناهی عضو هیأت علمی پژوهشکده‌ی گیلانشناسی دانشگاه گیلان که با همکاری دکتر مریم شادمحمدی و فرشته رحمانی‌نژاد نوشته شده به کوشش انتشارات دانشگاه گیلان چاپ و منتشر شده است.
این کتاب یکی از جدیدترین و جامعترین آثار پژوهشی در زمینه‌ی مطالعات ایرانشناسی است که با هدف بررسی مراکز، دپارتمانها و مسائل مربوط به ایرانشناسی در کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و ژاپن مورد پژوهش قرار داده است.


کتاب یاد شده آخرین یافته‌ها و وضعیت دپارتمانهای ایرانشناسی در این کشورها را بررسی کرده است. مبنای بررسی کتاب؛ نخست کشورهای پیشتاز در زمینه‌ی شرقشناسی و ایرانشناسی همچون انگلستان، فرانسه و آلمان قرار است و سپس دیگر کشورهای اروپایی که سهمی شایسته در مطالعات ایرانشناسی دارند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند زیرا از دوره‌ی رنسانس این کشورها با فرستادن سیاحان و مأموران خود، زمینه‌ی آشنایی دنیای غرب را با شرق نزدیک و ایران فراهم آوردند و سرانجام در سده‌ی نوزدهم میلادی با کشفیاتی که در تکنولوژی، کشف رمزهای خطوط و زبانهای باستانی انجام گرفت، زمینه‌ی رشد و گسترش شرقشناسی را فراهم آوردند. حاصل تلاشهای ایرانشناسان در زمینه‌ها و مسائل گوناگون ایرانشناسی، نقشی مؤثر در بازشناسی هویت ایرانی داشت و سبب رونق پژوهش در حوزه‌های فرهنگ و تمدن ایران به وسیله‌ی پژوهشگران گردید.
«درآمدی بر حوزه‌ها و دپارتمانهای ایرانشناسی در اروپا، آمریکا و ژاپن» به جهت وسعت پژوهشهایی که ایرانشناسان در زمینه‌ی ایرانشناسی انجام داده‌اند، برای توضیح و تحلیل پژوهشهای آنان نیاز به مجموعه‌ی چند جلدی و دایره‌المعارفی در این زمینه داشته است. از این رو نویسندگان با پژوهش و تحلیلی گذرا به بررسی اجمالی آخرین تحولاتی که در این زمینه انجام گرفته است، پرداخته‌اند.
به عقیده‌ی مولفان، این کتاب برای دانشجویان و پژوهشگران ایرانشناسی که علاقه‌مند به ادامه‌ی تحصیل در مراکز ایرانشناسی کشورهای یاده شده‌اند، می‌تواند تصویری شفاف و دقیق از دانشگاه‌های مورد بررسی و دپارتمانهای ایرانشناسی این کشورها در اختیارشان قرار داده و با این آشنایی با استادان و دپارتمانهای یادشده ارتباط برقرار نموده و برای پذیرش در این دپارتمانها اقدام کنند.
این کتاب مشتمل بر شش فصل و در مجموع ۵۱۱ صفحه است و به جهت آنکه مطالبی ارزشمند در زمینه‌های مهم ایرانشناسی و شناخت ایرانشناسان این کشورها به دست می‌دهد می‌تواند منبعی مهم برای علاقه‌مندان و پژوهشگران ایرانشناسی در جهان و ایراندوستان باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.