کد خبر : 13472
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۶

تلاش برای نجات «فک کاسپین»

تلاش برای نجات «فک کاسپین»

هاتف‌خبر – آگاهی یافتیم که به دنبال تشکیل «کمپین حمایت از فوک کاسپین» و جمع‌آوری بیش از ۱۲۰ هزار امضای کوشندگان حفاظت محیط زیست و علاقه‌مندان به حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، وزیر حفاظت محیط زیست روسیه سال 2018 را سال «ممنوع بودن شکار فوک کاسپین» اعلام کرده است.

   هاتف‌خبر – آگاهی یافتیم که به دنبال تشکیل «کمپین حمایت از فوک کاسپین» و جمع‌آوری بیش از ۱۲۰ هزار امضای کوشندگان حفاظت محیط زیست و علاقه‌مندان به حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، وزیر حفاظت محیط زیست روسیه سال 2018 را سال «ممنوع بودن شکار فوک کاسپین» اعلام کرده است.
پس از این رخداد، کوشندگان حفاظت محیط زیست و برگزارکنندگان این کمپین در تلاش هستند تا با ادامه‌ی جمع‌آوری امضای علاقه‌مندان به تنوع گونه‌یی از ساکنان سراسر نقاط زمین، کاری کنند تا شکار این گونه‌ی جانوری در خطر انقراض برای همیشه ممنوع اعلام شود.
دکتر امیرصیاد شیرازی مسوول مرکز درمانی – تحقیقاتی فوک کاسپین «لنی هارت» در ایران در باره‌ی کارکرد موثر این کمپین می‌گوید: با تلاشهای «کمپین حمایت از فوک خزری» شکار این گونه‌ی حمایت شده در روسیه از سال 2018 و به مدت یکسال ممنوع گردیده است.
وی افزود: هم‌اکنون ما در تلاش هستیم تا با ادامه‌ی فعالیت موثر و مفید این کمپین و نیز تداوم جمع‌آوری امضاها، این ممنوعیت را دائمی کنیم و از این گونه‌ی جانوری در خطر انقراض بیشتر حمایت نماییم.


وی ادامه داد: فک کاسپین باید از امنیت و حفاظتی بهتر برای حیات در زیستگاه خود که بزرگترین دریاچه‌ی جهان است، برخوردار باشد تا بتواند از خطر نابودی نجات یابد.
او گفت: فوک کاسپین حیوانی مهاجر است که در رأس هرم زنجیره‌ی غذایی قرار دارد و یکی از معیارهای سنجش سلامت محیط زیست دریایی محسوب می‌شود؛ یعنی اگر فوکهای یک منطقه وضعیتی خوب و مناسب داشته باشند می‌توانیم نتیجه بگیریم که شرایط اکوسیستم آبی و وضعیت دیگر آّبزیان آن منطقه نیز خوب است.
دکتر شیرازی گفت: آنها نیمی از سال در مناطق شمالی و بقیه‌ی سال را در بخشهای جنوبی و میانی دریای کاسپین به سر می‌برند. این گونه‌ی جانوری وضعیتی چندان مطلوب و مناسب در اکوسیستم دریای کاسپین ندارد؛ چرا که در نیم قرن گذشته بیش از 90 درصد جمعیت خود را از دست داده است؛ یعنی جمعیت آن، از یک میلیون به کمتر از 100 هزار و حتی کمتر رسیده است.
وی کاهش جمعیت این گونه‌ی در معرض انقراض را نتیجه‌ی کارکرد عوامل مختلف همچون شکار مستقیم، مرگ و میر بر اثر اسارت در تورهای ماهیگیری، تغییرات اقلیمی و نیز آلودگیهای زیستگاه این جانورد عنوان کرده و می‌گوید: یکی از دلایل عمده‌ی کاهش جمعیت این گونهي جانوری، کمبود مواد غذایی است؛ چرا که ذخیره‌ی غذایی دریای کاسپین بر اثر گسترش انواع آلودگیها، صید بیش از اندازه‌ی ماهیان، وجود گونه‌ی غیربومی شانه‌دار دریایی و شیوع انواع بیماریها کاهش پیدا کرده؛ همچنین به دلیل بروز شدید آلودگی، سیستم ایمنی فوکها نیز تضعیف شده که این عوامل باعث می‌شود بیماریهایی که در گذشته نگران کننده نبوده، امروزه مشکلساز شود و تلفاتی سنگینی به جمعیت فوکهای کاسپین وارد گردد.
دکتر لنی هارت هلندی که بیش از نیم قرن از این گونه‌ی جانوری حمایت نموده است و هم‌اکنون رئیس و موسس مرکز درمانی و تحقیقات فک کشور هلند است، می‌گوید: ما پروژه‌ی حمایت از گونه‌ی در معرض انقراض فک کاسپین را با جدیت دنبال می‌کنیم.
او هدف از اجرای این پروژه را حفاظت از فک کاسپین و ایجاد محیط زیست سالم برای زندگی بهتر این ‌گونه‌ی نادر از پستانداران دریایی عنوان می‌کند.
لنی هارت افزود: در این راستا ماهیگیران و افراد بومی می‌توانند بیشترین کمک را بنمایند و وظیفه‌ی مردم منطقه هم هست که نگران آینده‌ی زیست این گونه در دریای کاسپین باشند. به همین دلیل آموزش، تحقیقات و ارتقای سطح شرایط معیشتی افراد بومی می‌تواند راهگشا باشد.
محقق و مسوول پروژه‌ی حفاظت از فک کاسپین همچنین تصریح می‌کند: فکها سمیل سلامت دریای کاسپین هستند و آلودگی، شکار مستقیم، صید بیش از اندازه، تغییرات اقلیمی و حضور انسان در سواحل از مهمترین عوامل تهدیدکننده‌ی زیست فکهای کاسپین است.
به هر رو تلاشهای کوشندگان و حمایتگران این گونه‌ی در معرض انقراض کم‌کم دارد به نتایجی مثبت و قابل توجه می‌رسد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.