کد خبر : 13385
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

نماد «فوک کاسپین» بر کشتیهای دریای شمال ایران نقش می‌بندد

نماد «فوک کاسپین» بر کشتیهای دریای شمال ایران نقش می‌بندد

هاتف‌‌خبر- «فوک کاسپین» با نام علمی «Pusa caspica» یکی از پستانداران کمیاب آبزی جهان است که تنها در «دریای کاسپین» و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این گونه تنها پستاندار این دریا است و به دلیل صید بیش از اندازه‌ی آن و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیّت، نیازمند حمایتهای بین‌المللی است.

   هاتف‌‌خبر– «فوک کاسپین» با نام علمی «Pusa caspica» یکی از پستانداران کمیاب آبزی جهان است که تنها در «دریای کاسپین» و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این گونه تنها پستاندار این دریا است و به دلیل صید بیش از اندازه‌ی آن و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیّت، نیازمند حمایتهای بین‌المللی است.
فکها در بین یکهزار نوع جاندار این دریا تنها پستاندار آن محسوب می‌شوند. فکهای کاسپین جانورانی با ارزش‌ هستند که حتی با مدفوع خود یک منبع غذایی در دریای شمال ایران به وجود می‌آورند و نابودی آنها اکوسیستم این دریا را به خطر می‌اندازد.
فکهای کاسپین در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آبهای ایران زندگی می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال این دریا مهاجرت می‌نمایند. «فک کاسپین» هم‌اکنون یکی از گونه‌های جانوری در حال انقراض دریای شمال ایران است.
مرکز درمانی و تحقیقاتی فوک خزری در سالهای گذشته از مسوولان حفاظت محیط زیست این استان خواسته که شرایط آموزش ماهیگیران گیلانی را فراهم کنند تا آنها نسبت به این گونه‌ی کمیاب دریای کاسپین وظیفه و تکلیف خود را بدانند.
کارشناسان می‌گویند با استقبال نکردن مسوولان حفاظت محیط زیست از این موضوع و ارائه نکردن آموزشهای در این زمینه، هم‌اکنون افزایشی روزافزون در تلف شدن این فوکهای ارزشمند دریای کاسپین را می‌بینیم.


عمده دلیل مرگ این فوکهای کمیاب در ایران، گیر افتادنشان در تورهای ماهیگیری صیادان دریای کاسپین است اعلام شده است.
قربانعلی محمدپور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اذعان بر اینکه تعداد تلفات فوک خزری در این استان بیشتر از استانهای ساحلی دیگر است، خاطر نشان کرد: ما از همراهی و همکاری هر محقق و متخصص که برای کاهش تلفات فوک خزری قدمی پیش بگذارد،استقبال می‌کنیم و به دنبال اطلاع‌رسانی به مسوولان ارشد دولتی و ذی‌نفعان دریای خزر به ویژه صیادان در اینباره هستیم.
منصور سربازی معاون فنی اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان نیز در این باره با اشاره به اینکه در «پارک ملی بوجاق کیاشهر» مکانی به عنوان «مرکز اورژانس فوک خزری» ساخته شده است، از توجه مسوولان حفاظت محیط زیست استان گیلانت به وضعیت این گونه‌ی جانوری در معرض انقراض خبر داد و گفت: اینکه گفته می‌شود ما به شرایط فوک خزری توجه نمی‌کنیم، اشتباه است؛ چرا که علاوه بر اینکه اولین مرکز اورژانس فوک خزری در این استان احداث شد، در اوایل سال هم با امضای تفاهمنامه با کشتیرانی، اقدام به معرفی هر چه بیشتر فوک خزری به ساکنان سواحل دریای شمال کشور کرده‌ایم.
در همین زمینه پروین فرشچی معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه علت کم‌توجهی به گونه‌های دریایی برای این است که رویکرد کشور به دریا مناسب نیست و توجه آنچنانی به محیط دریایی نمی‌شود، گفت: آنچنان که برای حفاظت از یوز و دیگر گونه‌های خشک‌زی برنامه و مانورهای تبلیغاتی داریم، برای حفاظت از گونه‌های دریایی تلاشی نمی‌شود با وجود اینکه آینده‌ی تامین غذایی کشور بستگی به محیط دریایی دارد.
وی با اعلام این خبر که تا یکماه آینده نماد «فوک کاسپین» روی کشتیهای ایرانی فعال دریای شمال ایران نقش می‌بندد، گفت: با کشتیرانی در این زمینه قراردادی هم امضا شده و علاوه بر کشتیهای موجود در همه‌ی شناگاه‌ها، بنر حمایت از «فوک کاسپین» نصب خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.