کد خبر : 12085
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۲۰

شواهد جدید دوره‌ی اشکانیان در گیلان کشف شد

شواهد جدید دوره‌ی اشکانیان در گیلان کشف شد

هاتف‌خبر – علی همرنگ – شواهدی از تدفین‌های خمره‌یی دوره‌ی اشکانی در سومین فصل از پژوهشهای باستانشناختی گورستان «لیارسنگ بن» شیرچاک شهرستان املش کشف شد.

   هاتف‌خبر –  شواهدی از تدفین‌های خمره‌یی دوره‌ی اشکانی در سومین فصل از پژوهشهای باستانشناختی گورستان «لیارسنگ بن» شیرچاک شهرستان املش کشف شد.
دکتر ولی جهانی در این باره توضیح داد: محوطه‌ی باستانی «لیارسنگ بن» در نزدیکی روستای «شیرچاک» از توابع بخش رانکوه شهرستان املش قرار دارد که در سال 1392 شناسایی شده و در سال 1393 با هدف تعیین عرصه و حریم، مورد گمانه‌زنی قرار گرفته است.
سرپرست کاوشهای باستانشناسی این گورستان باستانی با بیان اینکه در فصل دوم این پژوهشها در سال 1395 کاوش در هشت ترانشه با هدف نجات‌بخشی این گورستان باستانی انجام شد، گفت: ماحصل این کاوشها شناسایی 24 گور از انواع دخمه‌ها و چاله‌های متعلق به ادوار اشکانی و ساسانی بود.
ولی جهانی به سومین فصل از پژوهشهای میدانی گورستان باستانی «لیارسنگ بن شیرچاک» در شهریور ماه 1396 اشاره کرد و افزود: با کاوش در سه ترانشه در ابعاد مختلف آثاری بسیار ارزشمند مرتبط با اواسط دوره‌ی اشکانی تا اوایل دوران ساسانی پیدا شد که در این بین یکی از انواع جالب مشخص شدن سنت تدفین دوره‌ی اشکانی که پیش از این در گیلان از محوطه‌های کلورز و قلعه‌کوتی دیلمان گزارش شده، در این محوطه مورد شناسایی قرار گرفت.


سرپرست کاوشهای باستانشناسی در این گورستان باستانی با اشاره به اینکه تاکنون در مجموع سه فصل کاوش باستانشناختی48 گور مورد شناسایی قرار گرفته است؛ خاطر نشان کرد: در سومین فصل از کاوشهای باستانشناسی در یکی از کارگاه‌ها بقایای یک تدفین خمره‌یی متعلق به فردی خردسال شناسایی شد که به دلیل ظرافت اندامها و سن کم متوفی، آسیب بسیاری به اسکلت وارد شده؛ اما گونه‌شناسی اشیای دفن شده‌ی داخل چاله‌ی گور قدمت آن را همزمان با دوره‌ی اشکانی نشان می‌دهد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان همچنین یادآور شد: در دومین فصل از کاوشهای باستانشناختی این محوطه نیز پنج خمره‌ی دیگر به همراه اشیایی که در مجاورتشان دفن شده بود به دست آمد که هیچگونه شواهدی از بقایای اسکلت انسانی داخل آنها مشاهده نشده بود.
دکتر جهانی در پایان با اشاره به اینکه پیش از این نزدیکترین حوزه‌ی جغرافیایی به گیلان که تدفین‌های نوع خمره‌یی از آن گزارش شده، گ«ِرمی دشت مغان» بوده است، خاطر نشان کرد: به همین جهت داده‌های مکشوفه از کاوش در گورستان باستانی «لیارسنگ‌بن» از نظر پژوهشهای باستانشناختی کرانه‌های شمالی حوزه‌ی فرهنگی البرز از اهمیتی فراوان برخوردار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.