کد خبر : 11294
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸

وزارت علوم از ایجاد منطقه‌ی ویژه‌ی علم و فناوری گیلان حمایت می‌کند

وزارت علوم از ایجاد منطقه‌ی ویژه‌ی علم و فناوری گیلان حمایت می‌کند

هاتف‌خبر – معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه گیلان گفت: از ایجاد منطقه‌ی ویژه‌ی علم و فناوری استان گیلان حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.

   هاتف‌خبر – معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه گیلان گفت: از ایجاد منطقه‌ی ویژه‌ی علم و فناوری استان گیلان حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه گیلان چهارمین نشست کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و نوآوری با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اتاق شورای حوزه‌ی ریاست برگزار شد.
دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با اشاره به ایجاد کارگروه مستقل در هر استان گیلان به وسیله‌ی وزارت علوم در جهت هم‌افزایی همه‌ی دستگاه‌ها در زمینه‌ی پژوهش، به ضرورت توجه استانداران به مقوله‌ی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری تاکید کرد.
وی با بیان اینکه بودجه‌ی یک درصد پژوهش دستگاه‌های اجرایی هم‌اکنون به عنوان یک ماده‌ی قانونی است که هر ساله اجرا می‌شود؛ خاطر نشان کرد: پیشنهاد لایحه‌ی اصلاحی در جهت افزایش این بودجه به طوری که یک درصد علاوه بر اعتبارات هزینه‌یی شامل اعتبارات تملک دارای و دیگر اعتبارات نیز به آن اضافه شود، هم ارائه شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه‌ی توضیحی در باره‌ی ایجاد آزمایشگاه مرکزی در هر یک از مناطق دهگانه‌ی کشور گفت: اگر هر یک از استانهای شمالی کشور یک ساختمان آماده به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم معرفی کنند، این معاونت ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار برای تجهیز آزمایشگاه مرکزی در اختیار آن استان قرار خواهد داد.
دکتر احمدی همچنین در زمینه‌ی ایجاد منطقه‌ی ویژه‌ی علم و فناوری استان گیلان با توجه به شرایط جغرافیایی و استعدادهای بالقوه‌ی این استان قول مساعد داد.
مهندس محمدحسین اصغریان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه‌ی منابع استانداری گیلان که رئیس این کارگروه نیز هست با ارائه‌ی گزارشی از عملکرد کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان گیلان، به تدوین برنامه‌های «هفته‌ی پژوهش»، جذب بودجه‌ی یک درصد از اعتبارات تخصیص یافته‌ی هزینه‌یی دستگاه‌های اجرایی استان برای فعالیتهای پژوهشی، ایجاد منطقه‌ی ویژه‌ی علم و فناوری استان با توجه به ظرفیتهای بالقوه و بالفعل آن اشاره کرد.
دکتر سیدضیاالدین میرحسینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان و دبیر کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان گیلان هم در این نشست گفت: در سال ۱۳۹۵ با تلاشهای انجام شده حدود ۹۸ درصد از اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های اجرای جذب شد که با رفع موانع، سهم مراکز دانشگاهی از بودجه‌ی دستگاه‌های اجرایی بیشتر خواهد شد و با اصلاح ساختار جذب بودجه‌ی پژوهشی از دستگاه‌های اجرایی، گامهایی بلند در زمینه‌ی تحقیق و پژوهش برداشته می‌شود.
دکتر میرحسینی نظارت و ارزیابی بر طرحهای پژوهشی انجام شده در دستگاه‌های اجرایی استان را به عنوان یکی از نکات کلیدی در جهت ارتقای کیفیت طرحهای پژوهشی دانست و خواستار اجرای آن شد و همچنین خواستار ورود شورای عالی علو، تحقیقات و فناوری به مساله‌ی بودجه‌ی پژوهشی دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی و انعقاد قرارداد پژوهشی با موسسات دانشگاهی شد.
شایان گفتن است در شانزدهمین نشست شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در راستای اجرای ماده‌ی ۲ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و به منظور ساماندهی فعالیتهای پژوهش، فناوری و نوآوری در استانها و فراهم‌سازی شرایط اصلاح و بهبود نظام نوآوری منطقه‌یی، مقرر شد تا کارگروه تخصصی پژوهش، فناوری و نوآوری، ذیل شورای برنامه‌ریزی و توسعه‌ی استانها تشکیل شود که طبق مصوبه‌ی هیات وزیران ریاست این مرکز برعهده‌ی معاون ذی‌ربط استاندار است و نماینده‌ی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استان به انتخاب وزیر، دبیر این کارگروه خواهد بود.
تدوین و به‌روزرسانی سند آمایش علم و فناوری استانی، برنامه‌ریزی در جهت استقرار و اصلاح نظام نوآوری منطقه در استان، تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان بر اساس سند آمایش مصوب، تعیین اولویتهای تحقیقاتی و فناوری استان بر مبنای شناسایی نیازها، تواناییها و مزیتهای استانی، نحوه‌ی نظارت بر فعالیتهای علمی، فناورانه و نوآورانه‌ی استان در چارچوب مصوبات شورای علوم، تحقیقات و فناوری، تدوین برنامه‌های حمایت از توسعه و ارتقای مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و شهرکهای فناوری و شرکتهای دانش‌بنیان در استان، تدوین ساز و کار همسویی بین اهداف و سیاستهای استانی در زمینه‌ی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری با اهداف و سیاستهای ملی از وظایف کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.