کد خبر : 10945
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت مطرح کرد؛ شش استراتژی کلی در مدیریت پسماندهای شهر رشت دنبال می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت مطرح کرد؛ شش استراتژی کلی در مدیریت پسماندهای شهر رشت دنبال می‌شود

هاتف نیوز– استراتژی و برنامه‌های کلان سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در نشست خبری علیرضا حاجی‌پور مدیر عامل این سازمان با حضور شماری از دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی استان گیلان در محل لندفیل سراوان تشریح شد.

   هاتف نیوز– استراتژی و برنامه‌های کلان سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در نشست خبری علیرضا حاجی‌پور مدیر عامل این سازمان با حضور شماری از دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی استان گیلان در محل لندفیل سراوان تشریح شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در این نشست با تاکید بر اینکه از تیر ماه ۱۳۹۵ با حکم شهردار وقت در این سازمان شروع به کار کرده، خاطر نشان نمود: با بهره‌گیری از تجارب کارشناسان و همکاری همه‌ی علاقه‌مندان به این بخش استراتژی شش مرحله‌یی برای مدیریت بهتر پسماندها تدوین شده است.
علیرضا حاجی‌پور «کاهش تولید پسماندها و افزایش تفکیک زباله از مبدا»، «افزایش پردازش میانی و اورهال کردن سیستم میانی و توسعه‌ی کارخانه‌ی کود آلی»، «ساخت زباله‌سوز و نیروگاه تولید انرژی از زباله»٬ «بهسازی و پوشش مناسب لندفیل و جاده‌ی دسترسی به آن»، «ایجاد سلول جدید و محل دفن مهندسی و بهداشتی» و «ساخت تصفیه‌خانه» را شش مرحله‌ی تدوین شده‌ی مدیریت بهتر پسماندهای شهر رشت عنوان کرد.
وی گفت: برای تحقق برنامه‌ی اول یعنی کاهش تولید پسماندها، جامعه‌ی هدف ترسیم شد و این جامعه قشربندی گردید و بر اساس قشرهای مختلف جامعه‌ی هدف از سرای محلات، سازمانها و ادارات، اصناف و شهروندان برنامه‌های مختلفی اجرا شد از جمله برگزاری جشنواره‌ها، همایشها، برنامه‌ی پاکسازی حریم رودخانه‌ها با همکاری سازمانهای مردم‌نهاد، برنامه‌های آموزشی با محوریت تفکیک زباله از مبدا، اننخاب ۵۰۰ پاکیار در مدارس و…
حاجی‌پور همچنین به بهبود کار و وضعیت کانکسهای پذیرش زباله‌های خشک اشاره کرد و گفت: این ایستگاه‌ها در نقاط مختلف شهر تعبیه شده‌اند و هم‌اکنون علاوه بر پذیرش زباله‌های خشک کار آموزشی نیز در آنها دنبال می‌شود و قصد داریم تعداد آنها را در مرحله‌ی اول از ۱۱ کانکس به ۱۶ ایستگاه و در آینده‌یی نزدیک در هر ۵۵ محله‌ی شهر رشت افزایش دهیم.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در ادامه برای تشریح استراتژی دوم خاطر نشان کرد: ارتقای پردازش میانی با توسعه‌ی کارخانه‌ی کود آلی همراه بوده که ۵۳۰ میلیارد ریال برای این موضوع هزینه شده و برای جذب سرمایه‌گذار در جهت توسعه و اورهال کردن سیستم سه مرحله فراخوان دادیم. همچنین کار در ایستگاه موقت تخلیه‌ی زباله با سرعت بخشیدن هر چه بیشتر به تخلیه‌ی زباله دنبال می‌شود و نیز تلاش می‌کنیم در ساعتهای کمتری کار جمع‌آوری شبانه را دنبال کنیم تا ماشینها در محلات شهر کمتر حضور یابند و با کم شدن سر و صدای شبانه، مزاحمتی کمتر برای شهروندان ایجاد گردد.
حاجی‌پور در توضیح برنامه‌ی سوم این سازمان که ایجاد نیروگاه زباله‌سوز بود، نیز گفت: کار قرارداد برای ایجاد نیروگاه زباله‌سو با شرکت توسعه تدبیر سلامت انجام شده و امیدوارم که این قرارداد به مراحل اجرایی برسد.
وی در توضیح مرحله‌ی چهارم استراتژی این سازمان مبنی بر ایجاد جاده‌ی دسترسی به محل تصفیه‌خانه گفت: این کار هم‌اکنون با اخذ مجوزهای لازم انجام شده و فقط حالا باید راه دسترسی ایجاد شده آسفالت شود و در زمینه‌ی بهسازی لندفیل هم ما به طور مستمر و روزانه آن را سمپاسی، شن‌ریزی و خاکریزی می‌کنیم و برای پیشگیری از ورود احشام هم دور محوطه را فنس‌کشی نمودیم و ورودی سایت هم با نصب گاردیل و دیوارگذاری محدود شده است. همچنین ۲۴ لوله‌ی خروج گاز متان هم در لندفیل نصب شده تا از آتشسوزیهای احتمالی پیشگیری کند و مطالعاتی هم برای کنترل بوی بد آن انجام شده اما برای همه‌ی این فعالیتها نیازمند همکاری مسوولان استان هستیم.
وی در باره‌ی استراتژی ششم سازمان در مدیریت بهداشتی زباله‌ها گفت: در اجرای این برنامه درصدد ایجاد ‌محل دفن مهندسی و بهداشتی جدید هستیم. زمین این محل دفن در نزدیکی تصفیه‌خانه در زمینی حدود چهار هکتار جانمایی ‌شده است.
مدیر عامل سازمان پسماندهای شهرداری رشت در ادامه به موضوع ساخت تصفیه‌خانه نیز اشاره کرد و آن را برنامه‌ی ششم تدوین شده توصیف کرد و گفت: این تصفیه‌خانه در فاز نخست می‌تواند نیم لیتر بر ثانیه و در فاز بعدی سه لیتر بر ثانیه شیرابه را تصفیه کند و در‌آینده نیز توسعه بیابد تا کار تصفیه‌ی کل شیرابه‌های مرکز دفن زباله انجام شود و هزینه‌ی ساخت آن‌ نیز۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.
حاجی‌پور در پایان سخنانش به پرسشهای چند نفر از دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی پاسخ گفت.


وی در پاسخ به پرسش مدیرمسوول «هاتف» در باره‌ی چگونگی مکانیزیم کار سلول دفن زباله گفت: سلول دفن بهداشتی یک محوطه‌ی مشخصی است كه در نهایت سطح كار آن کاملاً قابل استفاده می‌شود. چون.در پایان فعالیتهای هر روز، كارگران یك لایه‌ی زمین كه پوشش روزانه نامیده می‌شود روی زباله‌ها گسترش می‌دهند تا بوی بد کاهش یابد و جانوران موذی نیز كنترل شوند در مسیری مشخص شیرابه‌ها هدایت و تصفیه می‌شوند و پس از پر شدن سلول رس‌کوبی شده و در نهایت با خاکریزی و ایجاد فضای سبز هر سلول می‌تواند به عنوان زمینهای ورزشی استفاده کرد.
اما در پایان سخنان حاجی‌پور، پیمان بازدیدی عضو هیات مدیره‌ی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت با جانمایی محل دفن جدید در سراوان مخالفت کرد و از خبرنگاران هم خواست آنها نیز با این تصمیم مخالفت کنند.
وی گفت: به عنوان یک فعال زیست‌محیطی مخالف قطع حتی یک درخت است و خاطر نشان کرد: لندفیل جدید باید در مناطق خشک استان گیلان ایجاد شود، که پوشش گیاهی کمتری دارد.
بازدیدی تاکید نمود: ما بایستی فشار بیاوریم که زباله‌سوز که یک بحث جدی و زیربنایی در مدیریت زباله‌ها است در استان پیگیری شود که آلان به عنوان گره کور کار در این بخش در آمده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.