کد خبر : 10880
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱

اگر قرار باشد دولتیها نسبت به مسائل مطبوعات بی‌تفاوت باشند؛ مطبوعات مستقل؛ دولتیهای بی‌تفاوت را همراهی نمی‌کنند

اگر قرار باشد دولتیها نسبت به مسائل مطبوعات بی‌تفاوت باشند؛ مطبوعات مستقل؛ دولتیهای بی‌تفاوت را همراهی نمی‌کنند

هاتف‌نیوز – سیدحسین ضیابری سیدین – اینک پس از ۲۶ سال که «هاتف» را بدون وقفه و مستقل منتشر کرده‌ایم، احساس می‌کنیم هیچگاه تداوم مسیر اینقدر دشوار نبوده است.

   هاتف‌نیوز – سیدحسین ضیابری سیدین – اینک پس از ۲۶ سال که «هاتف» را بدون وقفه و مستقل منتشر کرده‌ایم، احساس می‌کنیم هیچگاه تداوم مسیر اینقدر دشوار نبوده است.
ظهور و بروز اینترنت و سایتهای اینترنتی و آغاز به کار کانالها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی، تیراژ و شمارگان نشریات مکتوب را در مقایسه با این دو نوع رسانه‌ی نوظهور به مخاطره انداخته ‌است؛ اگرچه هیچگاه این رسانه‌های مجازی سندیت و هویت رسانه‌های مکتوب را پیدا نکرده‌اند.
از دیگر سو وجود رابطه‌های پنهانی و آشکارا بین برخی از دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی و مقامات و مدیران دستگاه‌های اجرایی، مطبوعات مستقل را از فیض آگهی‌های دولتی، ثبتی، حصروراثت، مزاید، مناقصه و حتی رپرتاژ آگهی که یکی از اصلیترین ممر درآمدی نشریات در همه‌ی جهان محسوب می‌شود، محروم کرده است.
مطبوعات مستقل به ویژه در چند سال گذشته با سیلی صورت خود را سرخ نگه‌داشته و با غیرت و تعصبی مثال زدنی همچنان مستقل و پابرجا به تداوم حیات کم‌فروغ خود ادامه داده‌اند؛ تا اینکه به یُمن کم‌کاری و بی‌توجهی اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یارانه‌ی کاغذ مطبوعات مستقل و غیروابسته هم دچار مشکل شد و همینک مطبوعات گیلان با وجود سپری شدن فصل تابستان، یارانه‌ی فصل زمستان پیشین خود را نیز دریافت نکرده‌اند و تاکنون مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پاسخی قانع کننده مبنی بر چرایی این تاخیر بیسابقه به مدیران مسوول مطبوعات گیلان ارائه نداده‌اند.
بوی تعفن و گندیدگی برخی از «طرحهای به ظاهر حمایتی وزارت ارشاد» هم بلند شده و بسیاری از مطبوعاتیهای ما را گرفتار کرده و مشخص نیست در این زمینه هم چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
با همه‌ی این موارد آنچه که این روزها مطبوعات مستقل و غیروابسته را دچار بحران و آسیب کرده، منفعت‌طلبی، سودجویی و بی‌خیالی برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی است که نسبت به مشکلات مطبوعات استان کاملاً بی‌تفاوت و غیرمسوولانه عمل می‌کنند و حتی از پرداخت مبلغ آگهیها و رپرتاژهایی که هماهنگیهای لازم برای درج آنها در نشریه صورت گرفته، طفره می‌روند و یا حتی پول اشتراک نشریات را نمی‌پردازند.
در چنین آشفته‌بازاری که مطبوعات ما قافیه‌ی فعالیت حرفه‌یی را به فضای مجازی باخته‌اند و گرایش مسوولان هم به سمت فضاهای مجازی و بهره‌گیری از کانالهای تلگرامی روز به روز افزایش می‌یابد؛ چه کسی باید پاسخ دهد که رسانه‌های مستقل، هویتمند و مستند چگونه باید تداوم حیات دهند؟!
به نظر می‌رسد عزمی استانی با حمایت استاندار گیلان تنها می‌تواند به این وضعیت پایان دهد. هر چند که مطبوعاتیهای گیلان تشکلی ریشه‌دار به نام خانه‌ی مطبوعات دارند و پیگیری مسائل و مشکلات صنفی جامعه‌ی مطبوعات را از طریق این تشکیل لازم و ضروری می‌دانند اما در شرایط کنونی نمی‌توان از خانه‌ی مطبوعات انتظار اقدامات جدی داشت و تنها روزنه‌ی امید مطبوعات مستقل و آنهایی که وارد زد و بندهای پشت صحنه، رفتارهای غیرمسوولانه و غیرحرفه‌یی نشده‌اند این است که استاندار گیلان که خود را حامی رسانه‌های گروهی معرفی می‌کند، جداً وارد میدان شده و به مدیران ادارات دولتی دستور دهد که از سهم بودجه‌های فرهنگی که بسیاری از آنها هزینه‌ی چاپ بنر، تراکت و نوشتن پرده و …. می‌شود، مبلغی را برای اشتراک‌ یا سفارش آگهی و رپرتاژ به مطبوعاتی که در طول سال برای همین ادارات بدون چشمداشت فعالیت خبری انجام می‌دهند، اختصاص دهد.
مسوولان اداراتی که دست مطبوعات گیلان را در چنین برهه‌ی حساس اقتصادی نمی‌گیرند، علی‌القاعده نباید انتظار همکاری مطبوعات مستقل را هم داشته باشند.
از ما گفتن بود…

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.