کد خبر : 10676
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹

«اوشانان» نقبی به فرهنگ عامیانه جن و پری در گیلان

«اوشانان» نقبی به فرهنگ عامیانه جن و پری در گیلان

هاتف –سیدحسین ضیابری سیدین – کتاب «اوشانان» پژوهش و نوشته‌ی گیلانشناس برجسته‌ی استان محمد بشرا به تازگی به وسیله‌ی «نشر سپیدرود» روانه‌ی بازار کتاب استان شده است.

   هاتف –سیدحسین ضیابری سیدین – کتاب «اوشانان» پژوهش و نوشته‌ی گیلانشناس برجسته‌ی استان محمد بشرا به تازگی به وسیله‌ی «نشر سپیدرود» روانه‌ی بازار کتاب استان شده است.
این کتاب ارزشمند، پژوهشی از این گیلانشناس شناخته‌ شده است که در زمینه‌ی فرهنگ عامیانه جن و پری در گیلان تهیه و تالیف گردیده و با همکاری حوزه‌ی هنری گیلان به دست چاپ سپرده شده است.
حوزه‌ی هنری گیلان در یادداشت آغازین این کتاب تاکید نموده است: باورهای عامه درباره جن در طول تاریخ به ویژه بین مسلمانان، گستردگی فراوانی دارد که غالباً از یک همسویی عام نیز برخوردار است . از سوی دیگر نمودهای بومی این دست آرا و عقاید بنا به گونه‌گونی فرهنگها، دارای اختلاف است که در قالب برخی اقوال، حکایات، ضرب‌المثلها و… نمود یافته است.
بخشی از اعتقدات مسلمانان در باره جن، به «جن و انس» و کنار هم‌آیی آنها باز می‌گردد که در برخی از آیات قرآن از جمله در سوره‌ی ناس – آخرین سوره‌ی قرآن کریم – این کنار هم‌ایی متجلی است. جدا از آن آنجا که مفهوم جن به بومها و باورهای مردم جوامع مختلف اسلامی مربوط می‌شود، این مفهوم جای خود را به دوگانه‌های دیگری مانند جن و غول، جن و آل، جن و پری و… می‌دهد. تفاوت اصلی میان دوگانه‌ی جن و انس با این نوع دوگانه‌ها، همپوشانی معنایی آنها است چرا که جن و انس در عرض هم قرار می‌گیرند، در صورتی که نمونه‌هایی مانند جن و پری دارای همپوشانی معنایی هستند اما واقعیت این است که پری، آل، غول و دیگر نمونه‌ها از این موجودات وهمی درباورهای مردم سرزمینهای شرق تا غرب اسلامی، هر یک در بردارنده‌ی معانی و مفاهیمی با کارکردهای دیگر نیز هستند.
محمد بشرا در این کتاب «جن در باور اسلامی»، «جن و پری در فرهنگ اسلامی ایران»، «آل و جن در فرهنگ مردم گیلان» و… را مورد بحث و بررسی قرار داده و قصه‌هایی از جن و پری را نیز بیان نموده همچون «ازدواج با پریان»، «جن عاشق و امام علی(ع)» و…
نویسنده در بخشی دیگر از مطالب این کتاب تحقیقی راه‌های دفع جن را برشمرده و در پایان کتاب هم به موضوع «جن و پری در باورهای عامیانه‌ی مردم گیلان» پرداخته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.