کد خبر : 10599
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۶:۰۸

«منتقد» باشید؛ اما «مغرض» نه….!

«منتقد» باشید؛ اما «مغرض» نه….!

هاتف‌نیوز – این مطلب با تیتر «آیا غرض‌ورزی منتقدان دولت پایان می‌یابد؟» به وسیله‌ی «ایرنا» انتشار یافت که با اندکی ویرایش در «هاتف‌نیوز» بازنشر می‌شود.

   هاتف‌نیوز – این مطلب با تیتر «آیا غرض‌ورزی منتقدان دولت پایان می‌یابد؟» به وسیله‌ی «ایرنا» انتشار یافت که با اندکی ویرایش در «هاتف‌نیوز» بازنشر می‌شود.
میان همه‌ی تخریبها و هجمه‌هایی که به دولت یازدهم می‌شود، نادیده گرفتن دستاوردها و موفقیتها بیشتر به چشم می‌آید. گویا نقدهای مخرب و غرض ورزیهای بی‌پایان، چشم واقعبینی مخالفان را کم‌سو کرده است.
با گذشت نزدیک به یکماه از انتخابات 29 اردیبهشت ماه، همچنان موج تخریب و هجمه‌ی منتقدان علیه دولت ادامه دارد. به طوری که منتقدان یا دولت را به قطبی‌سازی و انشقاق در فضای جامعه متهم می‌کنند یا بر ادعای بی‌دستاورد بودن دولت یازدهم پافشاری می‌نمایند، گاه از پوچ بودن میوه‌ی برجام سخن می‌گویند و گاه دولت را در تقابل با حقوق ملت و منافع ملی معرفی می‌کنند.
تخریبگریهای منتقدان این سوال را ایجاد می‌کند که آیا مخالفان و منتقدان می‌خواهند رویه‌ی کنونی خود را در چهار سال آینده به همین شکل ادامه دهند؟! چنین هجمه‌هایی از نخستین روزهای آغاز به کار دولت یازدهم شروع شد و با مذاکرات هسته‌یی ایران و کشورهای گروه 1+5 اوج گرفت. در زمان انتخابات نیز با رنگ و لعاب تندتر دنبال شد تا جایی که مخالفان و منتقدان دولت، مدعی مهندسی انتخابات و آرای حلال و حرام شدند و برخی رسانه‌ها نیز بر موج تخریبها سوار شدند و در همصدایی با مخالفان و منتقدان، دولت را به باد انتقاد گرفتند.
در اوج رویه‌ی تخریبگرانه‌یی که منتقدان در پی گرفتند، نادیده گرفتن دستاوردها و موفقیتهای دولت در زمینه‌های مختلف، شاید بیشتر به چشم بیاید. منتقدان یا اقدامات دولت و دگرگونیهای مثبتی را که در کشور رخ داده به طور کلی انکار می‌کردند یا مغرضانه آن را خلاف واقع جلوه می‌دادند و با منفی گستری در تلاش بودند که اذهان عمومی را به دستاوردهای دولت یازدهم ناامید و بدبین سازند.
در همین زمینه رئیس جمهور در ضیافت افطار با دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی که همزمان با 21 رمضان برگزار شد، با اشاره به «روز غدیر» و معرفی امام علی(ع) به وسیله‌ی پیامبر عظیم‌الشان اسلام، بر نقش رسانه‌ها در آگاهی افراد جامعه تاکید کرد و گفت: رسانه‌؛ سازنده‌ی خبر نیست، رسانه؛ ابلاغ کننده‌ی حقیقت است و این وظیفه‌یی سنگین است.
رئیس جمهور، دولت یازدهم را در برابر هجمه‌ها و تخریبهای منتقدان، مظلومترین دولت تاریخ انقلاب اسلامی برشمرد و با تاکید بر انتقاد سازنده، تصریح کرد: انتقاد کاملاً لازم است اما در مثل «انتقاد» حکم «نمک» غذا را دارد، قبول می‌کنید که همه‌ی غذا که نباید از نمک تشکیل شود. در اطلاع‌رسانی هم باید اصل اخبار و واقعیتها را نیز به مردم گفت.
نگاهی به کارنامه‌ی چهار ساله‌ی دولت یازدهم نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای مخالفان و منتقدان، در زمینه‌های مختلف از تجارت خارجی تا اقتصاد داخلی، از رفاه و سلامت تا حقوق اقلیتها و… عملکرد دولت مثبت و قابل دفاع است. دولت یازدهم با همه‌ی مشکلات و موانع موجود توانست ثبات و تعادل نسبی در کشور برقرار کند. برنامه‌ی جامع اقدام مشترک«برجام»، افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی، دستیابی به تراز تجاری مثبت، کنترل تورم، عبور از رکود، افزایش ظرفیت فروش نفت و … که در دولت یازدهم اتفاق افتاد؛ دستاوردهایی انکار ناپذیرند که از پشت عینک بدبینی و نقدهای مخرب به چشم نمی‌آیند و در موارد بسیاری مغایر با منافع ملی تعبیر می‌شوند.
در زمینه‌ی اجتماعی مهمترین دستاورد دولت، طرح تحول نظام سلامت است. طرحی که به‌زعم مردم، کارشناسان و حتی بسیاری از منتقدان، اگر چه بار مالی سنگین برای دولت داشته، اما خدماتی ارزنده در قالب این طرح به جامعه ارائه شده و چتر حمایت خود را بر حفظ سلامت شهروندان گسترانیده است.
بیمه سلامت همگانی به عنوان گامی در فراهم‌سازی رفاه اجتماعی برای شهروندان، به ویژه قشرها و گروه‌های محروم جامعه، دیگر دستاوردی است که از آن به بزرگترین پروژه‌ی اجتماعی دولت یازدهم تعبیر می‌شود و در واقع اقدامی است که خیر عمومی جامعه را به دنبال دارد.
در نگاهی از زاویه‌یی دیگر، دولت یازدهم با آگاهی از فشار فزاینده‌ی تحریمها بر چرخ تولید داخلی، به شعار حمایت از تولید ملی و تولیدکنندگان داخلی اکتفا نکرد بلکه‌ همه‌ی تلاش خود را برای رهایی از بار تحریمها و شکوفایی تولید داخلی به کار گرفت. ابلاغ بخشنامه‌ی بخشودگی جرایم کارفرمایان خوش‌حساب، اقدام دیگر دولت یازدهم به منظور تشویق کارفرمایان و تولیدکنندگان به رونق و شکوفایی بخش تولید است که دی ماه 95 صورت گرفت.
افزایش کمی و کیفی سمن‌ها و نهادهای اجتماعی حامی زنان، کودکان گروه‌های در حاشیه، حمایت از اقلیتها، اقدامات زیست‌محیطی همچون احیای تالابها و دریاچه‌ها به ویژه «دریاچه‌ی ارومیه»، جلوگیری از بروز بحران زیست‌محیطی و … از جمله اقدامات مهم دولت یازدهم است که تا حدودی به تقویت و توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی انجامید.
بدون شک «برجام» نیز مهمترین دستاورد دولت یازدهم است که نه می‌شود آن را نادیده انگاشت و نه تقلیل داد. «برجام» از یکسو با رفع تحریمها و توسعه‌ی مبادلات و مناسبات تجاری، رونق و شکوفایی اقتصادی را به همراه داشت و از دیگر سو به تقویت مناسبات و روابط دیپلماتیک ایران با جهان منجر شد. مهمتر اینکه توافق هسته‌یی که بیش از سه چهارم عمر دولت یازدهم را به خود معطوف ساخته بود، علاوه بر تقویت منافع ملی، با زدودن بدبینی و نگاه ایران‌هراسانه‌ی بین‌المللی، چهره‌ی صلح‌طلبانه‌ی ایران را در جهان تثبیت کرد.
ورود هیاتهای تجاری و علمی اروپایی به ایران، جذب سرمایه‌گذاران خارجی، مثبت شدن تراز تجاری، افزایش میزان گردشگران، نوسازی ناوگان هوایی و … از جمله اتفاقات مثبت و مبارک است که در عمر چهار ساله‌ی دولت یازدهم به ویژه پس از «برجام» در کشور رخ داده است. اتفاقاتی که نویدبخش چشم‌اندازی روشن برای «ایران» در آینده‌یی نزدیک خواهد بود.
همه‌ی آنچه به عنوان دستاوردهای دولت به آنها اشاره شد، واقعیتهایی ملموس است که هر عقل سلیم و هر چشم بینا قادر به دیدن و درک آنها است، اما از پشت عینک غبارآلود بدبینی و منفی‌اندیشی‌ها به چشم نمی‌آید.
تخریبگریهای منتقدان و مخالفان و اتهامهایی که به اسم سندسازی و آمار غیرواقعی به دولت وارد می‌کنند، در حالی رخ می‌دهد که مقایسه‌ی تغییرات چهار سال اخیر ایران با دوره‌های پیش از آن، تحولات مثبت را در کشور تایید می‌کند. تحولاتی مثبت که نه تنها ایران را به عقب نبرده بلکه مسیر توسعه و پیشرفت را برای کشور هموار ساخته است.
دستاوردها و توفیقات دولت یازدهم واقعیتهایی هستند که با هر چشم غیرمسلح دیده می‌شوند، فقط کافی است از انتقادهای مغرضانه، دمیدن در سوت تفرقه و ستیزه‌جویی پرهیز گردد و نقدها سازنده و با رعایت انصاف انجام شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.