کد خبر : 10114
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۷:۴۰

نخستین نشست کتابخوان ویژه‌ی دست‌اندرکاران رسانه در رشت برگزار شد

نخستین نشست کتابخوان ویژه‌ی دست‌اندرکاران رسانه در رشت برگزار شد

هاتف‌نیوز – صبح روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۶ نخستین نشست «کتابخوان» ویژه‌ی دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی استان گیلان با حضور سرپرست اداره‌ی کل کتابخانه‌های استان، شماری از خبرنگاران و مدیران رسانه‌های گروهی، کتابداران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در رشت برگزار شد.

   هاتف‌نیوز – صبح روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۶ نخستین نشست «کتابخوان» ویژه‌ی دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی استان گیلان با حضور سرپرست اداره‌ی کل کتابخانه‌های استان، شماری از خبرنگاران و مدیران رسانه‌های گروهی، کتابداران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در رشت برگزار شد.
به گزارش «هاتف‌نیوز» در این نشست ابتدا زمانداری رئیس روابط عمومی اداره‌ی کل کتابخانه‌های استان گیلان در سخنانی تاکید کرد که قرار بوده نشست یاد شده در اواخر سال گذشته برگزار شود اما فشردگی کارها و برنامه‌های پایان سال این مجال را فراهم ننمود.
وی از حضور همه‌ی شرکت‌کنندگان در این برنامه قدردانی کرد.
سپس زهرا بدن‌آرا سرپرست اداره‌ی کل کتابخانه‌های استان گیلان نیز دست‌اندرکاران رسانه‌های گروهی را افرادی توانمند، صاحب امکان و بازوان قدرتمند ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه توصیف کرد.
وی به پیشینه‌ی غنی ایرانیان در توجه به کتاب و کتابخوانی اشاره نمود و گفت: باید از همه‌ی فرصتها و امکانات برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه به ویژه بین نسل جوان بهره‌گیری نمود، چون جامعه‌یی که کتابخوان نباشد پویا و فعال نیست.
سرپرست اداره‌ی کل کتابخانه‌های استان گیلان با تاکید بر اینکه کار و وظیفه‌ی رسانه‌های گروهی یاددهی، یادگیری و اندیشه‌پروری است، گفت: دست‌اندرکاران رسانه می‌توانند نقشی موثر و مفید در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه داشته باشند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۹۴ که نشستهای کتابخوان شکل گرفت تاکنون ۲۰ هزار نشست در کشور برگزار شده و ۹۰ هزار نفر کتابهایی را که خوانده‌اند به اشتراک گذاشتند.

۵۸
سپس پنج فعال رسانه‌یی استان گیلان کتابهای خوانده‌ شده‌شان را برای حاضران به تفصیل توضیح و تشریح کردند.
دکتر رضا سیف پور تهیه‌کننده‌ی تلویزیون و مدرس دانشگاه کتاب«شبکه‌های ماهواره‌یی افول فرهنگ، ظهور سلطه» را که از پژوهشهای خودش بود، معرفی کرد و در سخنانی اظهار نمود: در جهان امروز غرب از نظر در اختیار داشتن رسانه‌های قوی سلطه دارد.
وی گفت: محور بحث من در این کتاب رسانه‌های نوین است.
سیف‌پور تاکید کرد: موضوع فرهنگ به هیچ عنوان مثبت و منفی نیست بلکه فرهنگ آینده‌ی افکار و برآیند جامعه است.
این نویسنده‌ و فعال رسانه‌یی تاکید کرد: کتاب یاد شده سه مقاله‌ی او بوده که در سه همایش سراسری ارائه گردیده است.

۵۹
در ادامه معصومه نیک‌کار معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان و مسوول خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در گیلان به معرفی کتاب «سواد رسانه‌ای» از حسن گل احمدی پرداخت که در شش فصل مختلف تدوین شده است.
وی گفت: این کتاب به نوعی به ما و مخاطب برخورد هدفمند با رسانه‌ها را نشان می‌دهد و به یاد می‌آورد که بایستی رسانه‌ها را به خوبی بشناسیم.
نیک کار بر ضرورت شناخت ابزارهای رسانه‌یی برای درک هر چه بیشتر موضوع و فعالیت کار آنها تاکید کرد و گفت: این کتاب به مخاطب برخورد درست و هدفمند با رسانه‌ها را یادآوری می‌کند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با افزایش آگاهیهای طیفهای مختلف اجتماعی نسبت به کار رسانه‌ها و ابزارهای موجود در این زمینه بتوانیم توسعه‌ی بهتری را برای جامعه‌ی خودمان رقم بزنیم.

۶۰
مجید محمدپور روزنامه نگار و مدرس دانشگاه نیز با معرفی کتاب «روزنامه‌نگاری علمی و کاربردی» که خودش به تازگی آن را تالیف کرده به ویژگیهای این کتاب اشاره کرد و گفت: کتابم را در پنج فصل تدوین کردم که ششمین تالیفم محسوب می‌شود.
وی تاکید نمود: این کتاب را می‌توان کتابی مرجع برای آموزش خبرنگاری و روزنامه‌نگاری، گزارشگری و یا گزارشنویسی ‌دانست که تاریخچه‌یی مختصر از مطبوعات ایران نیز از پیدایش مطبوعات تا انقلاب اسلامی را در آن ذکر نموده‌ام.
محمدپور گفت: عصر حاضر از نظر حرکت پرشتاب و توسعه‌ی علمی در رشته‌های مختلف شگفت‌آور است و ورود به دهه‌ی آینده بسیار پیچیده‌تر نیز خواهد شد که این عصر الزاماتی از جمله آشنایی هر چه بیشتر با رسانه‌ و افزایش سواد رسانه‌یی دارد.

۶۱
مریم ساحلی نویسنده و خبرنگار روزنامه‌ی همشهری نیز در این نشست کتاب «روزنامه‌نگاری در عمل؛ چگونه خبر بنویسیم» نوشته‌ی هلن سیوسنز و ترجمه‌ی محمد تقی‌زاده مطلق را برای حاضران معرفی کرد.
این فعال رسانه‌یی گفت: در این کتاب تاکید شده که چگونه رسانه‌یی که قادر خواهد بود تا به رقابت با رسانه‌های دیگر، عقب نماند.
وی به تشریح فصلهای مختلف این کتاب پرداخت و گفت: اینکه چگونه خبر بنویسم و چگونه مصاحبه انجام دهیم تا تاثیری بیشتر در مخاطب داشته باشد یکی از موضوعاتی است که در این کتاب دنبال می‌شود.
ساحلی سخن ناشر، مقدمه، روزنامه‌ها، خبرچیست، شیوه‌ی تولید خبر، نظم ساختار خبر، خبرنویسی برای پخش از رادیو و تلویزیون، روزنامه‌نگاری‌انلاین، مصاحبه‌‌ی اثر بخش، یافتن خبري تهیه‌ی خبر از دادگاه‌ها و هزار توی خبر را از بخشهای مختلف این کتاب معرفی کرد.

۶۲
نوشین کریمی خبرنگار ارشد خبرگزاری شبستان هم با اشتراک‌گذاری کتابی به نام «روابط عمومی و رسانه» نوشته‌ی دکتر فیروز دیندار و حسین صدری‌نیا توضیح داد که این کتاب در۱۲فصل با موضوعات مرتبط با روابط عمومی، رسانه‌های گروهی و خدمات اطلاع‌رسانی چاپ و منتشر شده است.
وی گفت: همکاری و هماهنگی رسانه و روابط‌ عمومی می‌تواند سبب بهبود عملکردها و ارائه‌ی کارها بهتر شود و همچنین از مقوله یکی از اهداف سازمانهایی است که نقشی موثر در جامعه دارند.
وی به تفصیل به ارتباط مسوولان روابط عمومیهای سازمانها و دستگاههای اجرایی با جامعه‌ی رسانه‌یی که در این کتاب تشریح شده است، پرداخت و افزود: روابط عمومی همواره نیازمند رسانه‌ها است و نباید در ایجاد این ارتباط تبعیضی به وجود آید.
ساحلی به نقل از این کتاب گفت: اگر ارتباط سالم و منطقی بین روابط عمومی و رسانه‌ها ایجاد شود می‌تواند به حل بسیاری از مسائل و برطرف کردن بسیاری دذیگر از معضلات و مشکلات موثر و مفید باشد.
گفتنی است در استان گیلان تاکنون دو هزار و ۶۷۳ نشست کتابخوان برگزار شده و اداره‌ی کل کتابخانه‌های استان گیلان تلاش می‌کند این نشستها را به سمت نشستهای تخصصی کتابخوانی همچون نشستهای تخصصی دست‌اندرکاران رسانه و مدرسه‌یی پیش ببرد.

 نشستهای تخصصی کتابخوان همچون نشست کتابخوان فعالان رسانه‌های گروهی می‌تواند به شکلدهی و سازماندهی حرکتهای کتابخوانی در جامعه و همچنین تشویق و ترغیب طیفهای مختلف اجتماعی به کتابخوانی موثر و مفید باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.