کد خبر : 10127
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴

توجه ویژه‌ی دولت «تدبیر و امید» به کشاورزی

توجه ویژه‌ی دولت «تدبیر و امید» به کشاورزی

هاتف‌نیوز – قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: با همت دولت یازدهم، به بخش کشاورزی توجهی ویژه و کم سابقه شده است.

   هاتف‌نیوز – قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس گفت: با همت دولت یازدهم، به بخش کشاورزی توجهی ویژه و کم سابقه شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس خلیل آقایی در نشست شورای هماهنگی جهاد کشاورزی استان گیلان با مجمع نمایندگان این استان در رشت افزود: افزون بر 30 هزار میلیارد ریال از منابع بانک کشاورزی برای مکانیزاسیون شامل بخشهای زراعی، باغی و دامی تسهیلات داده شده است.
وی اضافه کرد: امروز سرمایه‌ی بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات گلخانه، پرورش ماهی در قفس و مکانیزاسیون کشاورزی هزینه می‌شود.
آقایی به تولید بذر در کشور نیز اشاره نمود و بیان کرد: سالانه 500 تا 600 هزار تن شامل 20 تا 30 نوع بذر در مراکز تحقیقاتی کشور تولید می‌گردد.
وی با اشاره به اینکه در فرآیند کشاورزی، آب، هوا، میزان کود و سم برای محصول سالم اهمیت دارد، گفت: پیشتر در زمینه‌ی کود آیین‌نامه‌یی مشخص نداشتیم اما هم‌اکنون کود به صورت مشخص با ترکیبات معلوم و روشن تولید می‌شود و اینکه کجا تولید شده، قابل ردیابی است.
مهندس آقایی ادامه داد: هم‌اکنون کودی که خارج از این سیستم باشد، قاچاق و غیرقانونی محسوب می‌شود.
وی یکی از سیاستهای راهبردی وزارت جهاد کشاورزی را افزایش بهره‌وری آب عنوان نمود و اضافه کرد: با وجود کاهش 600 هزار هکتار از زمینهای زیرکشت گندم در کشور، خرید تضمینی گندم از ۴.۸ میلیون تن در سال 92 به ۱۱.۵ میلیون تن در سال 95 افزایش یافته است.
آقایی همچنین گفت: تجهیز و نوسازی زمینهای شالیزاری در استانهای گیلان و مازندران از سیاستهای راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است و ما بر اساس بودجه، امکانات و مجوزهای مجلس برای حمایت از بخش کشاورزی، تولید و اشتغال تلاش می‌کنیم.
وی تاکید کرد: ‌دولت در بخش تولید برنج، فقط از استانهای گیلان و مازندران حمایت و پشتیبانی می‌کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان نیز در این نشست گفت: از این پس، فقط استانهای گیلان و مازندران در زمینه‌ی تولید برنج فعال خواهند بود و اگر استانهای دیگر در این ارتباط فعالیتی داشته باشند، مورد حمایت دولت قرار نمی‌گیرند.
مهندس علیرضا شعبان‌نژاد با بیان اینکه گیلان محصولات منحصربه فرد در کشور تولید می‌کند، افزود: برنج، چای، فندق و بادام زمینی از جمله محصولات ویژه‌ی این استان است.
وی با اشاره به مساحت یک میلیون و 400 هزار کیلومترمربعی استان گیلان اظهار کرد: این استان ۳.۳ درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را دارد و تولید بخش کشاورزی که تا سال 91 حدود ۲.۹ درصد بود؛ هم‌اکنون به ۳.۳ درصد افزایش یافته است.
شعبان‌نژاد با بیان اینکه 35 درصد زمینهای گیلان کشاورزی و باغی هستند، گفت: 40 درصد برنج کشور در گیلان تولید می‌شود و این استان با 238 هزار هکتار شالیزار، رتبه‌ی یکم زمینهای شالیزاری کشور را ه خود اختصاص داده اما به دلیل استفاده از ارقام پرمحصول، تولید مازندران حدود 100 هزار تن از گیلان بیشتر است.
به گفته‌ی وی علاوه بر زمینهای شالیزاری، استان گیلان در تولید بسیاری از محصولات همچون فندق و بادام‌زمینی مقام یکم تولید کشور را دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.