کد خبر : 9869
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲

کنگره‌ی «تاریخ معماری و شهرسازی گیلان» در رشت برگزار شد

کنگره‌ی «تاریخ معماری و شهرسازی گیلان» در رشت برگزار شد

هاتف نیوز – کنگره‌ی «تاریخ معماری و شهرسازی گیلان» به منظور برگزاری «چهارمین کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران» در «مجتمع فرهنگی – هنری خاتم‌الانبیای رشت» برگزار شد.

هاتف نیوز – کنگره‌ی «تاریخ معماری و شهرسازی گیلان» به منظور برگزاری «چهارمین کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران» در «مجتمع فرهنگی – هنری خاتم‌الانبیای رشت» برگزار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در آیین گشایش این کنگره با اشاره به اینکه گیلان بین رشته کوه‌های البرز و تالش در شمال ایران قرار گرفته است، اظهار کرد: گیلان به جغرافیایی جنوب دریای کاسپین تعلق دارد و با استانهای اردبیل در غرب، مازندران در شرق، زنجان و قزوین در جنوب و کشور جمهوری آذربایجان در شمال هم‌مرز و همسایه است.
رضا علیزاده گیلان را سرزمین جنگل، باران، برنج و نوغان، بستر رودهای خروشان و پهنه‌ی رویش بنفشه‌ها، پامچالها، نیلوفرهای آبی، زیستگاه قوها و مرغابیها و هزاران گیاه چشم‌نواز و زیباییهای بیشمار دیگر توصیف کرد و افزود: گیلان سرزمینی است که جلگه‌، دریا و کوهستان روی درهم می‌سایند و شب و روز امواج خروشان دریا بر ساحل و ماسه‌زارهای آن بوسه می‌زند.
وی ادامه داد: گیلان سرزمینی پر از حیات و نشاط بوده و از طبیعت سحرانگیز آن نشأت گرفته و الهامبخش آرامش و نیروبخش اندیشه و خلاقیت است بنا بر این خلاقیتی که از گذشته به زیبایی در شهر و معماری این استان ظهور و بروز یافته، نیازمند حرمتداری و پاسداری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در ادامه با بیان اینکه کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی استان با مشارکت مراکز آموزشی و پژوهشی استانی و ملی برگزار شده است، تصریح کرد: آشنایی بیشتر دانشپژوهان و مردم از ارزشهای معمارانه و شهرسازانه‌ی گیلان و استفاده از تجربه‌ی اندیشه‌ها، بازخوانی و نقد دستاوردهای پژوهشی به منظور بسترسازی برای شهر و روستایی پایدار از اهداف بنیادی برگزاری این کنگره در استان است.
علیزاده به محورهای چهارمین کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی گیلان اشاره کرد و گفت: بخشهای فرهنگی، طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی، منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی باستانشناسی، معماری و شهرسازی میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس، راه‌های فرهنگی و عناصر وابسته از محورهای این کنگره در استان است.
در برگزاری این کنگره استانداری گیلان، اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه گیلان، راه و شهرسازی و … همکاری داشته‌اند.
کلورز، شکوه معماری عصرآهن گیلان، واکاوی کاوشگاه پیلاقلعه مارلیک، گسکر، شهر دوره‌ی صفوی، چشم‌انداز شهر تاریخی رشت، نخستین بانیان معماری دوره‌ی تحول در گیلان، لایه‌نگاری شهر تاریخی ماسوله، بازشناسی قلعه‌ی تاریخی لیسار و … برخی از مقالات انتخاب شده برای این همایش دو روزه بوده است.
در آیین پایانی کنگره نیز از صاحبان مقالات برتر تجلیل و قدردانی شد.
گفتنی است چکیده‌ی 58 مقاله‌ی برتر این کنگره در کتابی با عنوان «چهارمین کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران(گیلان)» منتشر گردیده است.
برگزاری نمایشگاه عکس و نمایش تصاویر از مناظر و چشم‌اندازهای تاریخی گیلان و شب نشست تخصصی گروه‌های دانشگاهی اعم از استادان و دانشجویان از دیگر بخشهای این کنگره بود که مورد توجه حاضران قرار گرفت.

22

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.