کد خبر : 9519
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴

گیلان بزرگترین تولیدکننده‌ی عسل کشور است/ایرانیان عسل‌خورترین مردم جهان هستند!

گیلان بزرگترین تولیدکننده‌ی عسل کشور است/ایرانیان عسل‌خورترین مردم جهان هستند!

هاتف نیوز- معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تشکیل آزمایشگاه مرجع عسل از این پس تمام عسلهای تولیدی پیش از ورود به بازار نمونه‌گیری و آزمایش می‌شوند.

   هاتف نیوز– معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با تشکیل آزمایشگاه مرجع عسل از این پس تمام عسلهای تولیدی پیش از ورود به بازار نمونه‌گیری و آزمایش می‌شوند.
حسن رکنی در باره‌ی آخرین وضعیت تولید عسل در کشور، اظهار کرد: سالانه نزدیک به 75 تا 80 هزار تن عسل در کشور تولید می‌شود و ایران از نظر تعداد کندو در جهان جایگاه چهارم و از نظر میزان تولید عسل جایگاه هفتم را دارد.
وی با اشاره به اینکه سرانه‌ی تولید عسل در کشور 978 گرم است، خاطر نشان کرد: در مقابل سرانه‌ی مصرف 960 گرم است و مردم ایران جزو پرمصرفترین‌ها مردم جهان در مصرف عسل هستند چرا که در جهان سرانه‌ی مصرف عسل 250 تا 300 گرم برآورد شده است.
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به تأثیر پرورش کندوهای عسل و ازدیاد جمعیت زنبورها اشاره کرد و گفت: یکی از فواید کندوداری تولید عسل است. مزیت دیگر آنکه هر جایی که زنبورها حضور داشته باشند فعالیت گرده‌افشانی دوچندان شده و تأثیر بسیار مطلوب بر کیفیت میوه و میزان عملکرد در هکتار دارد.
رکنی با اشاره به اینکه مناطق غرب کشور به ویژه منطقه‌ی زاگرس به تولید عسل مشهور است، گفت: اکثر افراد عسل اردبیل و سبلان را می‌شناسند که تعداد بسیاری از کندوهای ما هم در مراتع زاگرس و این منطقه استقرار یافته اما با توجه به تنوع اقلیمی که داریم در بیشتر نقاط کشور عسل با بازدهی متفاوت تولید می‌شود.
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، گیلان را بزرگترین تولیدکننده‌ی عسل در کشور عنوان کرد و گفت: به دلیل میزان وسیع گیاهان در این استان بازده‌ی عسل در هر کلونی تولید 22 گرم است و در مقابل اصفهان با کمترین میزان تولید در هر کلونی به 3.5 کیلوگرم می‌رسد که به دلیل خشکی طبیعت یا نیاز به بازآموزی زنبورداران است.
وی با تأکید بر اینکه عسل می‌تواند یکی از کالاهای تولیدی با مزیت صادراتی باشد، خاطر نشان کرد: از آنجایی که عسل در بازار داخل مشتری خوبی دارد و حتی گاهی قیمت آن نسبت به صادرات آن مزیت دارد؛ تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند تا ابتدا عسل تولیدی خود را داخل کشور بفروشند اما در سال 93 با پشتکار بازرگانان پنجهزار تن عسل از کشور صادر شد که موقت بود و سال 94 این رقم به یکهزار و 400 تن کاهش یافت.
رکنی این را هم گفت که در 9 ماهه‌ی نخست امسال یکهزار و 200 تن عسل از کشور صادر شده است.
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به آمار زنبورداران فعال در کشور هم اشاره‌یی نمود و خاطر نشان کرد: 74 هزار زنبوردار در کشور فعالیت می‌کنند و شش میلیون و 400 هزار کلونی کندوی مدرن داریم و در کنار آن 260 هزار کندوی بومی که در کنده‌های درخت تشکیل می‌شود، فعالیت می‌کنند.
وی میزان بازدهی کندوهای مدرن صنعتی را سه برابر تقریبی کندوهای بومی عنوان کرد و گفت: متوسط بازدهی کندوهای مدرن 11.8 کیلوگرم و کندوهای بومی 4.8 کیلوگرم عسل است.
رکنی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از کیفیت عسلها اطمینان حاصل کرد، گفت: 90 درصد عسلی که روانه‌ی بازار می‌شود، قابل اطمینان است و کمترین دستکاری در این محصول صورت می‌گیرد اما ممکن است بین هشت تا 10 درصد موارد که آن هم به وسیله‌ی تولیدکنندگان انجام نشود و با شربت شکر مخلوط گردد که به دنبال سر و سامان دادن به این وضع هم هستیم.
معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی همچنین اضافه کرد: با همکاری اتحادیه‌ی زنبورداران و اختصاص یک میلیارد تومان سرمایه به وسیله‌ی امور دام وزارت جهاد کشاورزی آزمایشگاه مرجع عسل در استان البرز در حال شکلگیری است و تجهیزاتی هم برای آن به وسیله‌ی اتحادیه‌ی زنبورداران خریداری شده است.
وی اظهار امیدواری کرد تا با هماهنگی سازمان ملی استاندارد در آینده‌یی نزدیک همه‌ی عسلهایی که قرار است وارد بازار شود؛ نمونه‌گیری شده و پس از تأیید ‌آزمایشگاه مرجع کد استاندارد بگیرند تا مصرف‌کننده با اطمینان ‌خاطر عسل خود را تأمین کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.