کد خبر : 8840
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵

چرا یونسکو «رشت» را به عنوان شهر خلاق خوراک اعلام کرد؟

چرا یونسکو «رشت» را به عنوان شهر خلاق خوراک اعلام کرد؟

هاتف‌نیوز – سال گذشته سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) از پیوستن ۴۷ شهر جدید به «شبکه‌ی شهرهای خلاق» این سازمان خبر داد که شهر رشت نیز یکی از این ۴۷ کشور جدید بود.

   هاتف‌نیوز – سال گذشته سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) از پیوستن ۴۷ شهر جدید به «شبکه‌ی شهرهای خلاق» این سازمان خبر داد که شهر رشت نیز یکی از این ۴۷ کشور جدید بود.
دو شهر ایران یعنی «رشت» و «اصفهان» سال گذشته به ترتیب به عنوان شهرهای خلاق «خوراک» و «صنایع دستی و هنرهای بومی» یونسکو انتخاب شدند. اما از همان زمان تاکنون کمتر درباره‌ی شبکه‌ی شهرهای خلاق یونسکو و فایده‌ی حضور شهرها در آن و اینکه چه مزایایی برای شهرهای عضو وجود دارد؟ سخن به میان آمده است.
شبکه‌ی شهرهای خلاق یونسکو در بردارنده‌ی هفت بخش گوناگون در زمینه‌ی تنوع و خلاقیت است. این بخشها شامل «صنایع دستی و هنرهای بومی»، «طراحی»، «فیلم»، «خوراک»، «ادبیات»، «هنرهای رسانه‌یی» و «موسیقی» است. این شبکه که در سال ۲۰۰۴ میلادی شکل گرفت، هم‌اکنون ۱۱۶ شهر را در خود جای داده است. هدف از تاسیس این شبکه، سوق دادن شهرهای عضو آن به افزایش همکاریهای بین‌المللی به منظور توجه هر چه بیشتر به خلاقیت به عنوان ابزاری برای دستیابی به توسعه‌ی پایدار شهری و همچنین رونق فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در این شهرها است.
اما باز هم پرسشی که مطرح می‌شود این است که: «چرا شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک انتخاب شد؟».
رشت به خاطر داشتن تنوع فراوان گیاهی، بهره‌مندی از محصولات دریایی و نیز سابقه‌ی تاریخی کهن، از تنوع خوراکیهای کم‌نظیر در کشور ما و حتی جهان برخوردار است. بر اساس برخی آمارهای اعلام شده که ۱۷۰ نوع خوراک محلی در شهر رشت تهیه و تولید می‌شود، که کمتر شهری را با این ویژگی می‌توان یافت.
در رشت و البته بسیاری دیگر از نقاط استان گیلان، انواع خوراکیها با استفاده از گیاهان مختلف تهیه می‌شود. افزون بر این، بر خلاف بسیاری از شهرهای ایران که منابع گوشتی در آن تنها به گوشت گاو، گوسفند و یکی دو حیوان اهلی دیگر محدود است، رشت از تنوع فراوان در این زمینه نیز برخوردار بوده و غذاهای گوناگونی با استفاده از گوشت انواع حیوانات محلی، پرندگان وحشی و نیز ماهی در این شهر تهیه می‌شود.
در بسیاری از مناطق ایران به خاطر کمیاب بودن منابع غذایی در فصل زمستان، تنوع غذایی در این فصل به شدت کاهش چشمگیر می‌یابد اما این در حالی است که در استان گیلان، حدود ۶۰ غذای محلی ویژه‌ی زمستان وجود دارد.همچنین وجود تعداد زیاد رستوران و غذاخوری در این شهر، حکایت از اهمیت مردم این دیار به تنوع غذایی، خوراک و خوراکیها دارد.
در فهرست اعلام شده‌ی یونسکو، نام ۱۰ شهر به عنوان شهرهای خلاق خوراک به چشم می‌خورد. علاوه بر رشت، شهرهای «بلم»(برزیل)، «برگن»(نروژ)، «برگوس»(اسپانیا)، «دنیا»(اسپانیا)، «انسنادا»(مکزیک)، «گازی آنتپ»(ترکیه)، «پارما»(ایتالیا)، «پوکت» (تایلند) و نیز «تاکسان»(ایالات متحده‌ی آمریکا) در این فهرست جدید حضور دارند.
هر یک از این شهرها به دلیل تنوع تولید خوراکیها که بیشتر به خاطر سابقه‌ی کهن فرهنگی آنها شکل می‌گیرد، در این فهرست جای گرفته‌اند. البته پیش از این نیز هشت شهر دیگر در این فهرست جای داشتند. گفتنی است شهر «پوپایان» در کلمبیا، نخستین شهر جهان بود که در فهرست شهرهای خلاق یونسکو جای گرفت.
حال بایستی دانست که مزایای حضور در شبکه‌ی شهرهای خلاق چیست؟
شاید اصلیترین مزیت حضور در این شبکه را بتوان در افزایش آگاهی جهانی از ویژگیهای منحصر به فرد هر یک از این شهرها عنوان کرد.
این آگاهی اگر در مسیر درست هدایت شود، در نهایت می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری بر ویژگی منحصر به فرد آن شهر، استفاده‌ی بهینه از سرمایه‌های انسانی، رونق گردشگری و افزایش شمار گردشگران بین‌المللی و در نهایت رونق اقتصادی و فرهنگی و توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی این شهرها بیانجامد.
امیدواریم مدیریت شهری رشت با آگاهی و دانشی که در این زمینه کسب کرده بتواند از این فرصت برای معرفی هر چه بیشتر شهر رشت به گردشگران ایرانی و خارجی استفاده کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.