کد خبر : 8764
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۲:۴۰

پروژه‌ی «عنوان جدید رشت» کلید خورد؛ رشت پایتخت برنج ایران

پروژه‌ی «عنوان جدید رشت» کلید خورد؛ رشت پایتخت برنج ایران

هاتف نیوز – هفته‌ی گذشته نخستین بازار فروش برنج محلی گیلان به همت سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری رشت گشایش یافت. دکتر سیدمحمدعلی ثابت‌قدم در آیین بهره‌برداری از این بازار گفت: اقتصاد گیلان با بستر کشاورزی به صورت تاریخی همسو بوده و هست. شهردار رشت با اشاره به توسعه‌ی صنعتی کشور تصریح

هاتف نیوز – هفته‌ی گذشته نخستین بازار فروش برنج محلی گیلان به همت سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری رشت گشایش یافت.
دکتر سیدمحمدعلی ثابت‌قدم در آیین بهره‌برداری از این بازار گفت: اقتصاد گیلان با بستر کشاورزی به صورت تاریخی همسو بوده و هست.
شهردار رشت با اشاره به توسعه‌ی صنعتی کشور تصریح کرد: متاسفانه توسعه‌ی صنعت، منابع طبیعی و محیط زیست را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد اما از سویی دیگر این موضوع ما را از سیاستهای توسعه‌ی کشاورزی اقتصادی نیز دور می‌کند. کشاورزی روز دنیا با مکانیزاسیون می‌تواند اقتصادی‌تر شود و می‌تواند مردم و فرهنگ و زمینهای ما را که ۷۵ درصد آن منابع طبیعی است بیشتر مشمول خود کند.
دکتر ثابت‌قدم افزود: تغییر سبک زندگی و مهاجرت از روستاها به شهرها، تغییراتی در سبک تولید، توزیع و مصرف ایجاد کرده و امروزه گاهی توزیع به صرفه‌تر از تولید در برخی موارد به شمار می‌رود.
وی با تاکید بر ضرورت بسته‌بندی مناسب محصولات گفت: بسته‌بندی محصولات به ویژه محصولات استراتژیک باید به نحوی باشد که به برندسازی شهر رشت در حوزه‌ی شهر خلاق خوراک‌شناسی نیز کمک کند.
شهردار رشت برندسازی رشت در زمینه‌ی شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو را از سیاستهای شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت دانست و افزود: تمام تلاشمان را در حوزه‌های بهداشت، بسته‌بندی و اشاعه‌ی برندسازی خوراک‌شناسی رشت به استان، کشور و حتی جهان انجام خواهیم داد.
دکتر ثابت‌قدم بر بهینه‌سازی اقتصاد شهری بر مبنای کشاورزی، از مرحله‌ی کاشت محصولات کشاورزی که هنر بانوان استان است تا مرحله‌ی عرضه‌ی محصولات فرآوری شده که باید بهداشتی و سالم انجام پذیرد، تاکید کرد و گفت: این یک توسعه‌ی درونزا مبتنی بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواهد بود و می‌تواند ما را به نقطه‌ی مطلوب بهره‌وری اقتصادی برساند.۲۰
شهردار رشت نسبت به کاهش فاصله‌ی شهر و روستا، هم در نوع طبقات اجتماعی و فرهنگی و هم در مساله‌ی اقتصادی و بهینه‌سازی کیفیت، در راستای برندسازی و اعتمادسازی محلی اظهار امیدواری کرد و افزود: به دنبال آن هستیم تا از طریق برندسازی به اشتغال پایدار کیفی و کمی دست یابیم و سهم اشتغال را از کشاورزی و خدمات ناشی از آن و صنایع تبدیلی به حداکثر میزان ممکن برسانیم و بیکاری در این راستا به حداقل برسد.
وی کاهش مهاجرتها، دستفروشیها و ترددهای ترافیکی را از نتایج مثبت این نوع نگاه دانست و اظهار کرد: اقتصاد حمل و نقلی که بخشی از آن از نتایج بیکاری کشاورزی است باید به حداقل برسد و اقتصاد به گونه‌یی در گیلان شکل بگیرد که نسبت شهرنشینی به روستانشینی کاهش یابد و به تعادل‌بخشی بیشتر همانند سالهای گذشته برسد.
دکتر ثابت‌قدم ایجاد اشتغال پایه در کشاورزی و گردشگری روستایی را از راههای رسیدن به این اهداف عنوان کرد.
مهندس علیرضا شعبان‌نژاد نیز با ارائه‌ی آماری از زمینهای کشاورزی گیلان گفت: حدود ۳۰۰ هزار کشاورز در این زمینها زحمت می‌کشند و امرار معاش دارند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: بیش از یکمیلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک در سال تولید می‌شود و حاصل آن بیش از ۷۰۰ هزار تن برنج سفید است که وارد بازار می‌گردد.
وی با بیان اینکه رشت بیشترین زمینهای کشاورزی استان گیلان را دارد، تصریح کرد: استان گیلان حدود ۳۵ درصد از برنج کشور را تولید می‌کند.
شعبان‌نژاد افزود: با توجه به سیاست دولت، کشت برنج در همه‌ی استانها به جز گیلان و مازندران تعطیل خواهد شد و سهم گیلان در تولید برنج تا ۵۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به آزمایشهای دانشگاه علوم پزشکی گفت: موسسه‌ی استاندارد، برنج گیلان را سالمترین برنج ایران معرفی کرده است.
شعبان‌نژاد با اشاره به آتش زدن کاه و کولوش در روزهای ابتدایی مسوولیت خود در سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: این آتشها برای شهروندان بسیار آزاردهنده بود با این کار هم سرمایه آتش زده می‌شد و هم سلامت شهروندان به خطر می‌افتاد به همین دلیل ما تلاش کرده‌ایم آتش زدن کاه و کولوش را به حداقل برسانیم. اگر تمام کاه و کولوش کشاورزی به فروش برسد حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در سال نصیب کشاورزان گیلانی خواهد شد و هم می‌توان از آن در صنایع دستی، علوفه‌ی دام و دیگر بخشها استفاده کرد.۲۱
علیرضا اعلایی هم با خیرمقدمگویی به مردم و مسوولان حاضر در این آیین گفت: اولین اصل بلندمدت اقتصاد مقاومتی، تکیه بر مردم و اصناف است و سیاستهای نهادهای دولتی و عمومی همچون شهرداری می‌بایست با مشارکت اصناف که برگرفته از بدنه‌ی مردم است بهبودگر اقتصاد کشور شود.
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری رشت افزود: در راستای برندسازی شهر رشت به عنوان شهر اولینها، شعار «رشت پایتخت برنج کشور» را بر خود تکلیف دانستیم و اولین بازار فروش برنج محلی گیلان را با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و اتاق اصناف مرکز استان در این مکان برپا کردیم.
وی تصریح کرد: این بازار که به مدت ۱۰ روز برپا است دارای ۳۰ غرفه بوده که محصولات آن به طور مستقیم به وسیله‌ی فروشندگان کشاورز به شهروندان عرضه خواهد شد.
علیرضا اعلایی با اشاره به رویکرد این سازمان در مقوله‌ی فرهنگ بومی افزود: غرفه‌های صنایع دستی، لباس محلی و غرفه‌هایی از محصولات برنج همچون رشته خشکار، آش‌ترش و شیرینیهایی مثل لاکو در این مکان برپا شده است.۲۲

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.