کد خبر : 8559
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸

مشارکت اجتماعی در جمع‌آوری گیاه مهاجم سنبل آبی تنها چاره‌ی کار است

مشارکت اجتماعی در جمع‌آوری گیاه مهاجم سنبل آبی تنها چاره‌ی کار است

هاتف‌نیوز – رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت در حاشیه‌ی برگزاری نود و نهمین نشست این کمیسیون در جریان عملیات میدانی جمع‌آوری گیاه مهاجم سنبل آبی گفت: تنها چاره‌ی کار برای جلوگیری از تکثیر زیاد این گیاه مهاجم، افزایش مشارکت اجتماعی و بالا بردن روحیه‌ی همکاری آنها در جمع‌آوری این گیاه است.

   هاتف‌نیوز – رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت در حاشیه‌ی برگزاری نود و نهمین نشست این کمیسیون در جریان عملیات میدانی جمع‌آوری گیاه مهاجم سنبل آبی گفت: تنها چاره‌ی کار برای جلوگیری از تکثیر زیاد این گیاه مهاجم، افزایش مشارکت اجتماعی و بالا بردن روحیه‌ی همکاری آنها در جمع‌آوری این گیاه است.۲
فاطمه شیرزاد تاکید کرد: تاکنون اقدامات موثری برای جمع‌آوری گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب عینک رشت انجام شده و آلان هم ادامه دارد و مشارکتهای مردمی و حضور دستگاههای اجرایی در برنامه‌ی جمع‌آوری این گیاه از تالاب عینک هر چند با کمبود تجهیزات مواجه و امکانات روبه‌رو هستیم اما استقبال خوب بوده است.
وی تاکید کرد: در اجرای این برنامه نیروهایی از جمعیت هلال احمر، اداره‌ی کل زندانها و سازمانهای مردم نهاد، نیروی انتظامی، پدافند غیرعامل، دانشگاه علوم پزشکی، اداره‌ی کل حفاظت محیط ریست، شهرداری منطقه‌ی چهار، آتش‌نشانی رشت و… برای جمع‌آوری این گیاه مهاجم از سطح تالاب عینک همکاری و مشارکت دارند، اما ما همچنان نیازمند تامین تجهیزات و امکانات لازم همچون قایقهای سبک و نیمه‌سنگین هستیم.۳
وی به موضوع خرید و فروش این گیاه خطرناک در بازارهای رشت نیز اشاره کرد و گفت: باید نسبت به جلوگیری از خرید و فروش گیاه سنبل آبی اقدام شود با توجه به اینکه گل این گیاه در رشت، کیاشهر، آستانه‌ی اشرفیه، مازندران، قزوین و بسیاری از مناطق مختلف کشور خرید و فروش می‌شود، باید برای پیشگیری از انتقال آلودگیها در این زمینه کاری اساسی انجام شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی کلانشهر رشت مبارزه با گیاه سنبل آبی که تهدیدی جدی برای محیط زیست شهرمان است را مهم توصیف کرد و گفت: همه باید برای رفع این مشکل زیست‌محیطی همکاری و تعامل کنند.
گفتنی اینکه نود و نهمین نشست کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر رشت صبح روز دوشنبه‌ی گذشته در محل تالاب عینک با بازدید میدانی از عملیات جمع‌آوری گیاه مهاجم سنبل آبی برگزار شد.
پیمان بازدیدی مدیر عامل موسسه‌ی سرزمین ایده‌آل ما که بانی برگزاری این کار خیر بوده هم گفت: جمع‌آوری گیاه سنبل آبی با جدیت ادامه دارد و تاکنون سه هکتار از تالاب عینک پاکسازی شده است.
وی گفت: پروژه‌ی جمع‌آوری این گیاه مهاجم از «روز درختکاری» سال گذشته شروع شده و کماکان نیز ادامه دارد.۴
مدیر عامل این سازمان مردم‌نهاد بیان نمود: درابتدا بسیاریها باور نداشتند که ما بتوانیم چنین اقدامی فراگیر و دامنه‌داری را انجام دهیم اما بالاخره موفق شدیم تا سه هکتار از تالاب را از این گیاه خطرناک پاکسازی کنیم.
وی تاکید کرد: تاکنون مسوولان بسیاری با ما همراهی کردند از جمله مهندس علی مقصودی شهردار منطقه‌ی ۴ که کمک بسیاری نمودند.
بازدیدی گفت: ما نامه‌نگاریهای بسیاری با سرکار خانم ابتکار ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام دادیم تا بالاخره موفق شدیم سنبل آبی را به عنوان خطرملی به کشور نشان دهیم و توجه مسوولان را به این گیاه مهاجم که برای ادامه‌ی حیات شهر خطرناک است، جلب کنیم.
نسیم طواف‌زاده مدیر عامل موسسه‌ی سبزکاران بالان هم در حاشیه‌ی نشست کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا گفت: در اجرای برنامه‌ی امروز سرزمین ایده‌آل ما، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، جمعیت هلال احمر، اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست، پدافند غیرعامل، سازمان زندانها، یگاه حفاظت آبزیان شیلات، آتش‌نشانی رشت و… همکاری داشته‌اند.
وی تاکید می‌کند: ‌اگر همه پای کار باشد سه هفته تا یکماه طول می‌کشد تا تالاب عینک پاکسازی شود و گفت: ما آلان مشکل کمبود قایق داریم و امیدواریم امکانات و تجهیزات لازم برای اجرای این پروژه فراهم شود.
وی آگاهی‌رسانی و اطلاع دادن به مردم از خطرات این گیاه مهاجم را مفید دانست و نقش رسانه‌های گروهی را در این زمینه موثر توصیف کرد و گفت: بایستی به هر نحو ممکن جلوی خرید و فروش این گیاه را گرفت. چون متاسفانه به دلیل گلهای زیبای این گیاه مهاجم آلان در سطح شهر آن را می‌فروشند.۵
طواف‌زاده گفت: آلان به غیر از تالاب عینک قسمت عمده‌ی تالاب ملاسرای شفت، یک بخش ۳۲۰ هکتاری تالاب انزلی و به صورت لکه‌یی تالاب کیاکلایه‌ لنگرود دچار این گیاه مهاجم شده‌اند که این مساله زنگ خطری برای گیلان محصوب می‌شود.
وی تاکید کرد با اتاق اصناف رشت جلسه‌یی داشتیم که از خرید و فروش این گیاه مهاجم در شهر جلوگیری کنند که امیدواریم این کار به نتجیه برسد.
طواف‌زاده استفاده از ظرفتیهای تبلغی از جمله نصب بنر، اطلاع‌رسانی صدا و سیما و نقش مطبوعات را در تهیه‌ی برنامه‌های خوب و آگاهی‌دهند موثر دانست و گفت: همچنین نبایستی از ظرفیت صدای مرکز گیلان در این زمینه غافل شد چون عده‌یی وسیع از روستاییان، رانندگان تاکسی و حتی مردم رادیو گوش می‌کنند.
شایان گفتن است که نشست نود و هشتم کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا، به همت فاطمه شیرزاد به صورت میدانی و عملیاتی برگزار شده است.

۷

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.