کد خبر : 8543
تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱

مدیریت مصرف انرژی برق، وظیفه‌ی همگانی است

مدیریت مصرف انرژی برق، وظیفه‌ی همگانی است

هاتف نیوز- مهندس عظیم بلبل‌آبادی مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در نشست آموزشی کاهش هزینه‌های برق مصرفی در جمع مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان در تالار اجتماعات شرکت برق گیلان گفت: از نظر تولید انرژی برق، گیلان مشکل ندارد چون علاوه بر تامین نیازهای داخل استان، مازاد بر مصرف انرژی برق تولیدی این استان به استانهای همجوار و در صورت لزوم و درخواست به خارج از کشور صادر می‌شود.

    هاتف نیوز– مهندس عظیم بلبل‌آبادی مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان در نشست آموزشی کاهش هزینه‌های برق مصرفی در جمع مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان در تالار اجتماعات شرکت برق گیلان گفت: از نظر تولید انرژی برق، گیلان مشکل ندارد چون علاوه بر تامین نیازهای داخل استان، مازاد بر مصرف انرژی برق تولیدی این استان به استانهای همجوار و در صورت لزوم و درخواست به خارج از کشور صادر می‌شود.
وی آنگاه با اشاره به موقعیت صنعت برق گیلان افزود: یکمیلیون و 306 هزار مشترک در بخش توزیع نیروی برق و پنج مشترک فوق توزیع و صنعتی دراستان گیلان از نعمت انرژی برق بهره‌مندهستند.
وی اضافه کرد: ظرفیت منصوبه و نامی تولید انرژی برق در استان گیلان دو هزار و 816 مگاوات است که از سه نیروگاه سوخت فسیلی و سه نیروگاه تجدیدپذیر بادی و آبی منجیل و آبی سد تاریک برای تولید انرژی برق بهره می‌گیریم.
مهندس بلبل‌آبادی درباره‌ی صادرات برق مازاد بر مصرف استان گفت: با توجه به ظرفیت نامی تولید انرژی برق استان گیلان (2816 مگاوات ) و با در نظر گرفتن بیشترین مصرف استان یعنی پیک بارغیرهمزمان در 25 مرداد سال گذشته که 1542 مگاوات بود، مازاد بر مصرف انرژی برق تولیدی گیلان به استانهای همجوار مانند مازندران، آذربایجان، تهران و زنجان صادر می‌شود و همچنین با خط ارتباطی 230 کیلو ولت امکان تبادل انرژی با کشور همسایه‌ی ما یعنی جمهوری آذربایجان هم فراهم است که حسب ضرورت و درخواست کار تبادل انرژی صورت می‌گیرد.
وی افزود: چون در کشور جمهوری آذربایجان خطوط 230 کیلو ولت وجود ندارد کار تبادل انرژی در سطح ولتاژ 110 کیلو ولت صورت می‌گیرد.60
مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان همچنین حوزه‌های کاری شرکت برق گیلان را برشمرد و گفت: سطوح ولتاژی400 و 230 کیلو ولت،63 کیلو ولت و20 کیلو ولت در حوزه‌ی ماموریتهای کاری شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان است.
وی افزود: سطوح ولتاژی 20 کیلو ولت به پایین در حوزه‌ی ماموریت و کاری شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان است.
مهندس بلبل‌آبادی ‌اضافه کرد: در بخش انتقال، فوق توزیع و توزیع نیروی برق با توجه به تنگناهای مالی سالهای اخیر، متناسب با افزایش مصرف سالانه، سرمایه‌گذاریهای لازم صورت نگرفته است و با توجه به این مشکل، شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان سه محور اساسی برای رفع موانع و مشکلات دارد محور اول مدیریت مصرف انرژی الکتریکی برق است که در این زمینه درهمه‌ی کشورها چه در تولید، انتقال، فوق توزیع و توزیع نیروی برق مشکل وجود داشته باشد و چه هیچگونه مشکلی وجود نداشته باشد به مدیریت مصرف انرژی برق واقعا توجه می‌شود.
وی گفت: البته ما هزینه برای مدیریت مصرف انرژی برق را سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنیم و آنها را هزینه نمی‌دانیم و در این راستا شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان و شرکت توزیع نیروی برق استان توجهی ویژه به این موضوع داشته و اقدامات لازم را انجام داده‌اند.
وی افزود: اگر چه مدیریت مصرف انرژی برق در حوزه‌ی ماموریت شرکت توزیع نیروی برق گیلان است اما شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان نیز به عنوان شرکت بالادست و تامین‌کننده‌ی انرژی برق مورد نیاز آنها از طریق شبکه‌ی انتقال و فوق توزیع نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد و تبعات موضوع متوجه این شرکت نیز خواهد بود. بنابر این از روشهای مختلف متداول اعم از بهره‌گیری از صدا و سیما، مطبوعات و… برای ترویج فرهنگ مدیریت مصرف بهینه‌ی انرژی برق استفاده می‌کند.
مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان آنگاه به محورهای اساسی دوم و سوم اشاره کرد و افزود: محور دوم توسعه‌ی شبکه‌های تولید انتقال و توزیع انرژی الکتریکی و محور سوم نیز برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش تولیدات پراکنده یا مولد مقیاس کوچک و انرژیهای تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی و بادی است که به عنوان سه محور اساسی یا راهکارهای اصلی مد نظر قرار گرفته است.
وی در باره‌ی ذخیره‌ی عملیات و طرحهای تابستانی گفت: برای ذخیره‌سازی عملیات و طرحهای تعطیلات تابستانی سال گذشته حدود سه میلیارد تومان هزینه شد که در نتیجه در اوج مصرف شبکه کاهش بار متوسط 32/7 مگاوات صورت گرفت و در طرح تعطیلات تابستانی نیز در روزهای اوج بارمصرف حدود 20 مگاوات کاهش بار مصرف صورت گرفته است.
مهندس بلبل‌آبادی بسترسازی و فرهنگسازی در مدیریت مصرف انرژی برق را مورد تاکید قرار داد و گفت: چه چالشها وجود داشته باشند و چه هیچگونه چالشی نداشته باشیم، مدیریت مصرف انرژی برق باید مورد توجه قرار گیرد و برای بسترسازی و فرهنگ سازی نیز به همراهی همه‌ی مردم نیاز داریم.
وی اضافه کرد: کارهای ضربتی برای سپری کردن تابستان امسال نیز انجام شده از جمله افزایش ظرفیت نامی پست صومعه‌سرا 2 که ظرفیت این پست دو برابر شد یعنی از 15 به 30 مگاولت آمپر رسید و در کنار این اقدام یک پست سیار آزاد شد که درمواقع ضروری و اضطراری مورد بهره‌برداری قرارخواهد گرفت همچنین یکدستگاه پست 230/63 کیلو ولت در منطقه‌ی تره‌طول تالش نصب شد و در هشت ماه گذشته برای اولین بار در کشور، شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان پیشنهاد استفاده از ترانسفورماتور کم‌صدا را ارائه داد که با موفقیت انجام شد.
مهندس عظیم بلبل‌آبادی در ادامه از همراهی و همدلی همه‌ی آحاد مردم و مسوولان و نیز شرکت‌کنندگان در این نشست تشکر و قدردانی کرد و افزود: مدیریت مصرف انرژی برق به معنی مصرف نکردن برق نیست بلکه برعکس به هر مقداری که مورد نیاز و احتیاج باشد می‌توانید از انرژی برق مصرف کنید و از این نظر هیچگونه محدودیتی نیست اما فقط تاکید داریم که مصرف برق به صورت درست و بهینه باشد و با یک سری اقدامات بسیار ساده و کوچک اما مهم می‌توان در اوج بارمصرف یا ساتهای پیک مصرف از لوازم پرمصرف خانگی مانند ماشین لباسشویی، جاروبرقی، سشوار و… استفاده نکرد و یا لامپهای اضافی را خاموش نمود با همین اقدامات علاوه بر پیوستن به یک اقدام ملی درکشور و کمک به اقتصاد خانواده از خاموشیهای ناخواسته و گاه و بیگاه نیز جلوگیری خواهید کرد و مصرف بهینه‌ی انرژی برق به صورت فرهنگ همگانی نیز همه‌گیر خواهد نمود.
در ادامه‌ی این نشست آموزشی خانم یوحنایی مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان گیلان هم جزییات بیشتری از موضوع مدیریت مصرف انرژی برق را برشمرد.
وی در بخشی از سخنانش به محدوده‌ی زمانی پیک مصرف اشاره کرد و افزود: برای پوشش پیک مصرف در یک زمان محدود چیزی حدود یکماه و گاهی اوقات فقط 10 روز در طول سال می‌توان با اعمال مدیریت مصرف به خوبی از بحران عبور کرد.
وی اضافه کرد: ساخت نیروگاهها و شبکه‌های متعدد با سرمایه‌گذاریهای بسیار عظیم و استفاده از نیروی انسانی متخصص برای پیک مصرف مقرون به صرفه و اقتصادی نیست به‌علاوه تنگناهای مالی اجازه‌ی چنین کاری را نمی‌دهد.
خانم یوحنایی با تاکید بر مدیریت مصرف گفت: در همه‌ی دنیا برای مدیریت مصرف تلاش می‌کند تا از میزان مصرف کاسته شود و پیک مصرف شکل نگیرد یعنی به همان میزان که تولید صورت می‌گیرد به همان میزان نیز مصرف داشته باشیم.
وی افزود: در واقع هدف این نیست که مصرف نکنیم بلکه باید در پیک مصرف در روزها از ساعت 12 تا 17 و شبها از ساعت 20تا 24 بسیاری از تجهیزات غیرضروری را از مدار خارج کنیم و از آنها استفاده نشود. در این صورت هم خاموشیها کمتر خواهد شد و هم نیاز به سرمایه‌گذاریهای کلان نخواهیم داشت.
وی آنگاه به مشترکین اداری در گیلان اشاره کرد و گفت: در استان گیلان 61 هزار مشترک اداری داریم که در سال گذشته میزان مصرف برق آنان 472 هزار کیلو وات ساعت بود.
وی در باره‌ی تعرفه‌ی تشویقی و پاداش برای مشترکین اداری نیز گفت: وزارت نیرو برای مشترکین اداری تعرفه‌ی تشویقی در نظر گرفته و اگر مشترکین اداری در طرح ذخیره‌ی عملیاتی شرکت کنند پاداش قابل توجهی به آنها داده می‌شود.
این کارشناس گفت: طرح ذخیره‌ی عملیاتی چندین سال در حال اجرا است و شرکت توزیع نیروی برق سال گذشته 300 میلیون تومان پاداش برای ذخیره‌ی عملیاتی به هشت شرکت پرداخت کرده است.
وی افزود: اداره‌یی برای 10 روز کاری و هر روز هشت ساعت کار روزانه 20 درصد یعنی 400 کیلووات میزان مصرف خود را کاهش داد و 48 میلیون تومان پاداش دریافت کرد.
وی اضافه کرد: در واقع اگر این مشترک از آن 20 درصد استفاده می‌کرد باید 19 میلیون تومان بهای برق پرداخت می‌کرد که در واقع برق را به بهای دو هزارتومان به مشترکان می‌دهیم و در تابستان به بهای ینجهزار تومان از مشترک خریداری می‌کنیم.
خانم یوحنایی در باره‌ی رعایت موارد صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق نیز گفت: استفاده از لوازم برقی با بر چسب انرژیA ، استفاده نکردن از لامپهای التهابی که تولید آنها ممنوع شده و در حال جمع‌آوری است ، استفاده‌ی حداکثری از روشنایی طبیعی، استفاده از انرژی خورشیدی، استانداردسازی روشنایی، استفاده از سیستم مناسب سرمایشی و گرمایشی، استفاده نکردن از تجهیزات برقی غیرضروری مانند سماور برقی یا اتو، تنظیم دمای 24 درجه برای کولر، استفاده از پردازشگرهای LCD و LED، استفاده از چاپگرهای لیزری و… از مهمترین مواردی هستند که نقشی ارزنده و مهم در اعمال صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی برق دارند.
گفتنی است رضا احمدی مدیر دفتر روابط عمومی شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان هم در آغاز به کار این نشست آموزشی با ابراز خرسندی از حضور مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی استان گیلان، اهداف برگزاری این نشست را تبیین راهکارهای کاهش هزینه‌های برق مصرفی مشترکین اداری و خانگی عنوان کرد و خواستار همدلی وهمراهی در مدیریت مصرف انرژی برق شد.
وی گفت: برای اصلاح الگوی مصرف انرژی بر اساس هماهنگیهای لازم، شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان با سازمان بهره‌وری انرژی ایران(سابا) سمینارهای آموزشی رایگان در زمینه‌ی مدیریت مصرف برگزار می‌نماید.
احمدی افزود: اولین سمینار آموزشی با عنوان «راهکارهای مدیریت مصرف در بخشهای صنعتی ، اداری و خانگی» هفته‌ی اول خرداد ماه امسال در تالار اجتماعات شرکت نفت استان گیلان برگزار شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.