کد خبر : 8245
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷

همكاريهاي شوراي بين‌المللي زيتون با ايران افزایش می‌یابد

همكاريهاي شوراي بين‌المللي زيتون با ايران افزایش می‌یابد

هاتف نیوز– روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گزارش داد: مدير اجرايي شوراي بين‌المللي زيتون در بازديد از باغ مادري زيتون علي‌آباد رودبار استان گیلان از افزايش همكاريهاي شوراي بين‌المللي زيتون با ايران خبر داده است.

    هاتف نیوز– روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گزارش داد: مدير اجرايي شوراي بين‌المللي زيتون در بازديد از باغ مادري زيتون علي‌آباد رودبار استان گیلان از افزايش همكاريهاي شوراي بين‌المللي زيتون با ايران خبر داده است.
عبداللطيف غديرا در جریان این بازدید با اشاره به توانمندي بسیار ارزشمند ايران در توليد انواع زيتون و همچنین صادرات این محصول مهم به ديگر كشورهای جهان گفت: شوراي بين‌المللي زيتون آماده‌ی انجام هر نوع همكاري بيشتر با وزارت جهاد كشاورزي ايران و اجراي طرحهاي توسعه و کشت زيتون در اين كشور است.
وي ايران را كشوري مصمم و جدی براي توسعه‌ی کشت و کار و همچنین آموزش توليد زيتون در منطقه دانست و گفت: نماينده‌ی ايران در شوراي بين‌المللي زيتون با اتخاذ استراتژي و اعلام برنامه‌هاي جديد مي‌تواند سهمی بسیار مهم در صادرات اين محصول داشته باشد.
مدير اجرايي شوراي بين‌المللي زيتون با ابراز تعجب و همچنین خرسندی از توسعه‌ی میزان باغهای زيتون در كشور ایران گفت: درخت زيتون اثرات مهمي در تغييرات اقليمي و حفظ خاك دارد و مردم ايران نيز با درک این مهم بايد مصرف روزانه‌ی زيتون و روغن آن را افزايش دهند.
عبدالطیف غدیرا مدیر اجرایی شورای بین‌المللی زیتون(International Olive Council)، اندر قندوز مسوول ترویج شورای بین‌المللی زیتون، آنجلا ملچ رئیس مرکز تحقیقات زیتون کردووا در اسپانیا و رئیس کلکسیون بین‌المللی زیتون از اعضای این شورا هستند که پیش از سفر به گیلان، از باغهای زیتون و مراکز تحقیقاتی زیتون در استانهای زنجان و قزوین نیز بازدید کرده بودند.
در این سفر جهانگیر عرب قائم مقام معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و محمد رمضانی ملک‌رودی مشاور معاون وزیر و مدیرکل دفتر توسعه‌ی زیتون وزارت جهاد کشاورزی، مسوولان سازمان جهاد کشاورزی استانهای گیلان، زنجان و قزوین و همچنین فرماندار شهرستان رودبار این گروه را همراهی کردند.
همچنین اعضای کمیته‌ی مشورتی شورای بین‌المللی زیتون شامل کشورهای مختلف از جمله سه عضو از بخش خصوصی و یک فرد گیلانی در این سفر حضور داشتند.
مدیرکل دفتر توسعه‌ی زیتون وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه‌ی بازدید از باغهای زیتون شهرستان رودبار به «ایرنا» گفت: این هیأت به منظور آشنایی با باغهای زیتون و فناوریهای ایران در بخش تولید و فرآوری زیتون و کمک به ارتقای سطح دانش فنی به ایران سفر کرده است.
محمد رمضانی ملک‌رودی افزود: کشت متراکم زیتون، ارقام جدید و پرمحصول باغهای قدیمی، ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار، آزمایشگاه شیمی، ارزیابی حسی روغن و باغ کلکسیون علی‌آباد رودبار از جمله مراکز بازدید این گروه است.
وی خاطر نشان کرد: هدف از این بازدید، بررسی وضعیت توسعه‌ی باغهای زیتون و تعیین نیازهای فناورانه‌ی کشور به منظور کمک شورای بین‌المللی زیتون(IOC) برای ارتقای دانش فنی در قالب ارائه‌ی بورس تحصیلی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی در کشورهای پیشرفته است.
گفتنی است میزان باغهای زیتون کشور در 26 استان، حدود یکصد هزار هکتار است که هشت هزار و 500 هکتار آن در شهرستان رودبار در جنوب استان گیلان قرار دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.