کد خبر : 7804
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲

بازار زیتون ایران دست تاجران کدام کشورهاست؟

بازار زیتون ایران دست تاجران کدام کشورهاست؟

هاتف نیوز- برخی از پایگاههای اطلاع‌رسانی گزارش کرده‌اند که کشورهای یونان، امارات، ترکیه، اسپانیا و سوریه مبدأهای واردات زیتون به ایران در دهه‌ی 90 هستند.

    هاتف نیوز– برخی از پایگاههای اطلاع‌رسانی گزارش کرده‌اند که کشورهای یونان، امارات، ترکیه، اسپانیا و سوریه مبدأهای واردات زیتون به ایران در دهه‌ی 90 هستند.
بر پایه‌ی گزارش «اقتصادنیوز» در 10 ماهه‌ی امسال 17 هزار دلار زیتون وارد کشور شده که مبدأی همه‌ی این زیتونها یونان بوده است. در سالهای 93 و 92 اطلاعاتی از واردات زیتون با کد تعرفه‌ی 20057000 و شرح تعرفه‌ی «زیتون، محفوظ ‌شده به‌جز در سرکه یا در جوهر سرکه، یخ‌نزده» در آمارهای گمرک ثبت نشده است اما در سال 91 معادل 253 هزار دلار زیتون از امارات، معادل 186 هزار دلار زیتون از یونان، معادل 174 هزار دلار زیتون از ترکیه و معادل 119 هزار دلار زیتون از اسپانیا وارد ایران شده است.
همچنین در سال 90 نیز معادل یکمیلیون و 198 هزار دلار زیتون از اسپانیا، معادل 963 هزار دلار زیتون از امارات، معادل 758 هزار دلار زیتون از ترکیه، معادل 422 هزار دلار زیتون از یونان و معادل 118 هزار دلار زیتون از سوریه وارد ایران شده است.
این میزان واردات زیتون در حالی صورت می‌گیرد که کارشناسان اعتقاد دارند هیچ زیتونی در کشور کیفیت زیتون رودبار گیلان را ندارد. ‌
در همین زمینه فرماندار شهرستان رودبار گفت: طعم و کیفیت زیتون رودبار به گونه‌یی است که محصول زیتون تولیدی هیچکدام از مناطق کشور، این طعم و کیفیت را ندارد.
سیدمحمد احمدی در گفت‌وگو با آایسنا» در زمینه‌ی کیفیت زیتون رودبار اظهار کرد: طعم، کیفیت و کمیت زیتون رودبار بر اساس نظر کارشناسان به گونه‌یی است که محصول زیتون تولیدی هیچکدام از مناطق کشور، این طعم و کیفیت و کمیت را ندارد.
وی افزود: از آنجایی که شناسنامه‌ی رودبار به نام زیتون است و همه جای کشور این شهرستان را به نام زیتون می‌شناسند، محصول تولیدی زیتون کل کشور نیز در بازار رودبار فروش می‌رسد.
احمدی گفت: متولیان و مدیران مرتبط با بخش زیتون باید به گونه‌یی برنامه‌ریزی کنند که آفت مگس زیتون همانند سنوات اخیر خسارت کمتری را متوجه باغداران زیتون که اقتصادشان وابسته به این محصول است، وارد کند.
فرماندار شهرستان رودبار جایگزینی میوه‌ها و ارقام پرمحصول زیتون را با ارقام قدیمی برای صرفه‌ی اقتصادی و بهره‌وری مناسب در یک زمان مناسب برنامه‌ریزی شده خواستار شد.
احمدی تولید 16 هزار تن زیتون در رودبار را فرصتي مناسب و مطلوب برای این شهرستان دانست و بیان کرد: تولید فرآورده‌ها و محصولات جدید و بسته‌بندی نوین برای عرضه‌ی زیتون و روغن زیتون را هم نباید از نظر دور نگه داشت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.