کد خبر : 7201
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷

طلاق و اثرات اجتماعي – امنيتي آن

طلاق و اثرات اجتماعي – امنيتي آن

سرگردسعيد آقائي‌زاده؛ سرپرست اداره برآورد معاونت اجتماعي پليس گيلان – يكي از مهمترين ناهنجاري هايي كه در زندگي بعضي از افراد جامعه اتفاق مي‌افتد طلاق است كه هم خود و هم عوامل به وجودآورنده آن ممكن است بر امنيت جامعه اثرگذار باشد. اهمیت و ضرورت امنیت در پیوند ناگسستنی آن با زندگی است، هر ناهنجاري

سرگردسعيد آقائي‌زاده؛ سرپرست اداره برآورد معاونت اجتماعي پليس گيلان – يكي از مهمترين ناهنجاري هايي كه در زندگي بعضي از افراد جامعه اتفاق مي‌افتد طلاق است كه هم خود و هم عوامل به وجودآورنده آن ممكن است بر امنيت جامعه اثرگذار باشد.
اهمیت و ضرورت امنیت در پیوند ناگسستنی آن با زندگی است، هر ناهنجاري كه در زندگي افراد جامعه اتفاق مي‌افتد علاوه بر اين كه براي خود آن‌ها آسيب‌هايي به همراه دارد در صورت رواج يافتن، جامعه را نيز آسيب‌پذير مي‌كند.
يكي از مهمترين اين موارد، طلاق است كه هم خود و هم عوامل به وجودآورنده آن ممكن است بر امنيت جامعه اثرگذار باشد.
آمارها گوياي رواج پديده طلاق در سطح كشور و همچنين استان گيلان است،حجم زياد پرونده‌هايي از بزهكاران در مراجع قضايي و انتظامي گوياي اين مطلب است كه اغلب اين افراد از زندگي در خانواده‌هاي نابسامان رنج مي‌برده‌اند. چه در زندگي اين افراد، طلاق روي داده باشد و چه نابساماني‌هاي خانوادگي مانند مشاجره، درگيري و يا حتي بروز طلاق عاطفي، از عوامل بسيار مهمي هستند كه گرايش افراد را به انجام رفتارهايي كه امنيت جامعه را به صورت مستقيم يا غيرمستقيم تهديد مي‌كنند افزايش مي‌دهد.
نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد رابطه معناداری بین عوامل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، روان‌شناختی و جنسی زمینه‌ساز طلاق با ميزان امنیت اجتماعی وجود دارد.
عامل فقر و مشکلات معیشتی و اقتصادی
عامل فقر و مشکلات معیشتی و اقتصادی، اثر زيادي بر جدایی و طلاق خانواده‌ها دارد. عدم بضاعت مالی خانواده‌ها و ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای طبیعی و ضروری مانند؛ خوراک ، پوشاک، امکانات رفاهی و… ، زمینه‌ساز افسردگی و ناراحتی‌ است.
بیکاری
بیکاری یکی از ریشه‌های مهم بزهکاری و کجروی افراد می‌باشد که باعث از هم‌پاشیدگی خانواده‌ها و منجر به طلاق و جدایی می‌شود.
رسانه‌های دیداری، شنیداری و مكتوب می‌توانند از جمله عوامل رفتارهای انحرافی در خانواده‌ها محسوب شوند. از سوی دیگر، پخش شمار زيادي از سراله‌های تلویزیونی، از طریق صدا و سیما و یا شبكه‌های ماهواره‌ای خارجی، با مضامین زندگی‌های مجردگونه غربی توأم با جذابیت، نشاط، رفاه، موفقیت و به طور كلی با تصویرسازی مثبت از این نوع زندگی‌های ازهم‌گسیخته، نقش مؤثری در تقویت انگیزه گریز از قید و بندهای خانوادگی و هنجارها، و ارتكاب جرائم ایفا كرده است.
اعتیاد و عدم رعایت اصول اخلاقی
اعتیاد و عدم رعایت اصول اخلاقی از مهم‌ترین علل طلاق شناخته شده‌اند که اثرات جبران‌ناپذیری بر بنیان خانواده‌ها و بر امنیت جامعه می‌گذارد.
مشکلات جنسی و عدم رضايتمندی
مشکلات جنسی و عدم رضايتمندی هر کدام از زوجین نيز از عوامل بسیار مهمی است که به علل فرهنگی در هاله‌ای از پنهان‌کاری قرار می گیرد.
عدم آموزش و عدم آگاهی از برقراری روابط به شکل صحیح، منجر به نارضایتی زوجین و بروز طلاق عاطفی و محبت نکردن زوجین به یکدیگر می‌شود و زوجین، نیارهای جنسی خود را در خارج از چارچوب خانواده جستجو می‌کنند که نتايج مخربی چون بی بندوباری، خیانت و تنوع‌طلبی را به همراه دارد.
بنابراين توجه به موضوع طلاق و آسيب‌هاي مرتبط با آن بسيار ضروري است و واكنش بي‌درنگ و مسئولانه همه دست‌اندركاران اعم از مسئولين و مردم را مي‌طلبد.
بايد به هر شكل ممكن، زمينه‌هاي بروز طلاق به خصوص آن دسته از آسيب‌هايي كه به دليل شرايط خاص، بعد از وقوع طلاق حادث مي‌شود رفع شوند.
طلاق خود يك امر مذموم است اما گاهي نمي‌توان از بروز آن جلوگيري كرد. مي‌توان با افزايش آگاهي‌هاي اجتماعي و رفع موانع اجتماعي، پديده طلاق را كاهش داد اما از همه مهم‌تر شرايط بعد از طلاق است.
بايد كاري كرد كه زندگي بعد از طلاق براي هر يك از اعضاي خانواده، آسيب‌زايي كمتري داشته باشد. شرايط به گونه‌اي نباشد كه با بروز طلاق، ناگزير افراد به سمت و سويي حركت كنند كه خلاف هنجارهاي اجتماعي باشد و امنيت جامعه را به مخاطره اندازد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.