کد خبر : 6983
تاریخ انتشار : شنبه ۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶

دستاوردهای طرح نوآوری در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط گیلان تشریح شد

دستاوردهای طرح نوآوری در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط گیلان تشریح شد

هاتف نیوز- به گزارش روابط عمومی اداره‌ کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان میهمان این هفته‌ی نشست بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان وهاب‌زاده نماینده‌ی تام‌الاختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این مرکز بود که‌ به تشریح نتایج و دستاوردهای اجرای طرح نوآوری در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط در استان گیلان پرداخت.

    هاتف نیوز– به گزارش روابط عمومی اداره‌ کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان میهمان این هفته‌ی نشست بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان وهاب‌زاده نماینده‌ی تام‌الاختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این مرکز بود که‌ به تشریح نتایج و دستاوردهای اجرای طرح نوآوری در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط در استان گیلان پرداخت.
وهاب زاده گفت: در کشور ما به شرکتهای یک تا 9 نفر کارکن، واحدهای خرد، 10 تا 49 نفر واحدهای کوچک، 50 تا 99 نفر شرکتهای متوسط و بیش از 100 نفر شرکتهای بزرگ گفته می‌شود و هم‌اکنون ما حدود 3/2 میلیون واحد کسب و کار کوچک و متوسط داریم.
وی سپس به عوامل تاثیرگذار بر کسب و کارهای کوچک اشاره کرد و گفت: این عوامل دانشی، سازمانی، انسانی، محیطی و زمینه‌ای هستند که هر کدام تاثیراتی ویژه در کسب و کار دارند.
سخنران مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان ادامه داد: تحقیق انجام شده با هدف شناسایی و تبیین عوامل اثرگذار بر نتایج نوآورانه در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط در استان گیلان و تعیین محدودیتها و موانع موجود بر سر راه نوآوری این شرکتها و نیز ارائه‌ی راهکارهای اجرایی بر اساس متدولوژی به کار رفته، انجام شده است و این پژوهش تجزیه و تحلیل ویژگیهای سازمانی مرتبط با نتایج نوآورانه در شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط در استان گیلان را شامل می شود.
وهاب‌زاده در ادامه خاطر نشان کرد: برای ارزیابی نوآوری و فناوری در کسب و کارهای کوچک و متوسط اطلاعات کافی ارائه نمی‌شود و به همین دلیل در این پژوهش ما از یک مدل مفهومی بر اساس قابلیتهای نوآورانه شامل بسیاری از متغیرهای محیطی و عوامل زمینه‌یی شرکتها بهره‌گیری کرده‌ایم.
وی همچنین برنامه‌ریزی برای آموزش ضمن خدمت و فراگیری مهارت، تدوین و اصلاح مالی، افزایش یادگیری برای پستهای مدیریتی و غیرمدیریتی، برنامه‌ریزی برای اصلاح سیاستهای دولتی، تخصیص منابع مالی را از عوامل مهم در اجرای این تحقیق دانست و گفت: کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه‌ی توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی و مهم در فرآیند توسعه‌ی جامعه دارند و با ایجاد فرصتهای شغلی برای افراد با تامین انواع محصولات و خدمات، تشکیل دهنده‌ی بدنه‌ی اقتصاد جامعه هستند.
سخنران این نشست تاکید کرد: از آنجایی که نمی‌توان اثر و تاثیرات بنگاههای کوچک و متوسط را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها نادیده گرفت برای پیشرو بودن در این زمینه، کشورها اقدام به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت و ارائه‌ی مشوقهایی برای ایجاد فضای کسب و کار می‌کنند.
وی ادامه داد: کشورهای مختلف به فراخور حال، مشوقها و شرایطی را ایجاد می‌کنند تا از پتانسیل سازنده و مفید کسب و کارهای کوچک و متوسط برای رسیدن به توسعه‌ی پایدار استفاده شود، کاری که ما هم بایستی آن را در پیش بگیریم و با توسعه و گسترش کسب و کارهای کوچک و متوسط به اقتصاد جامعه کمک کنیم.
وی همچنین گفت: اهمیت کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها از نظر تعداد آنها به این صورت خود را نشان می‌دهد که کسب و کارهای کوچک و متوسط درصد بسیاری از تعداد کل صنایع را به خود اختصاص می‌دهد به عنوان نمونه تقریباً 19 میلیون واحد معادل 8/99 درصد کسب و کارهای موجود در اتحادیه‌ی اروپا را کسب و کارهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد در حالی که این میزان در‌ امریکا به بیش از 99 درصد می‌رسد و در کشور ژاپن هم وضعیت و رقم مشابه با آمریکا دارد.
وهاب‌زاده گفت: شرکتهای کوچک و متوسط نقشی عمده در اقتصاد، اشتغال و پایداری محیط زیست کشورهای در حال توسعه دارند و این شرکتها پشتوانه‌ی اصلی اقتصاد در فرآیند صنعتی شدن این کشورها هستند.
وی تاکید کرد: این بخش برای اقتصاد کشورهای در حال گذار و در حال توسعه بسیار مهم و ضروری است به طوری که در کشور هند 95 درصد واحدهای صنعتی را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد که 40 درصد تولید این کشور را بر عهده دارند و 35 درصد صادارات کشور هند مربوط به این بخش یعنی صنایع و کسب و کارهای کوچک است.
وی تاکید کرد: بنابر آنچه گفته شد این پرسش پیش می‌آید که چرا در کشور ما شرکتهای کوچک و متوسط هم‌اکنون از جایگاه خوبی برخوردار نیستند و جایگاه اصلی خود را در نظام و سیستم اقتصادی کشور پیدا نکرده‌اند؟ چه عواملی روی رشد و توسعه‌ی این شرکتها تاثیرگذار بوده است؟
وهاب‌زاده در پایان سخنان خود تاکید کرد:‌ شرکتهای کوچک و متوسط باید هر چه سریعتر قواعد بازی رقابت و عوامل موثر بر رقابت‌پذیری را بیاموزند تا بتوانند جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا کنند.وی سپس به پرسشهای حاضران پاسخ گفت.
در ادامه مهندس نوروزی معاون اقتصادی اداره‌ کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان در سخنانی تاکید کرد: در مراحل توسعه‌ی کسب و کار کوچک و متوسط می‌توان به سه مرحله‌ی اصلی منابع محور، بهره‌ورمحور و فرآورمحور اشاره کرد که هنوز شرکتهای کوچک و متوسط ما با مرحله‌ی سوم فاصله بسیار دارند.
وی با اشاره به اینکه ما در میزان تاکید بر مدیریت حرفه‌یی، آمادگی تکنولوژیکی، نوآوری و میزان دسترسی به نیروی انسانی ماهر و کاربلد رتبه‌‌های چندان مناسبی نداریم گفت: این وضعیت نشان می‌دهد که صنایع کوچک و متوسط ما در رقابت‌پذیری با کشورهای دیگر شرایط نامناسب دارند.
نوروزی گفت: بسیاری از کارشناسان مشکل نقدینگی را مطرح می‌کنند حال سوال این است اگر مشکل نقدینگی حل شود مشکل نوآوری یا ویژگیهای بسته‌بندی محصولات و تولیدات می‌تواند سبب شود تا تولیدات ما در میدان رقابت عقب نمانند.
معاون اقتصادی اداره‌ی کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان سپس گفت: به نظر می‌رسد بایستی صنایع ما منعطف باشد و با شرایط، همگام و همراه گردد چون بازارهای ما غیرگسترش یافته و محدود هستند و اگر ما می‌خواهیم صنایع ارزش آفرین داشته باشیم بایستی از نیروهای انسانی متخصص، کاردان که بتوانند نوآوری و خلاقیت داشته باشند بهره‌گیری کنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.