کد خبر : 6452
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۰

میراث فرهنگی گیلان اجازه‌ی تعرض به هیچ محوطه‌ی تاریخی را نمی‌دهد

میراث فرهنگی گیلان اجازه‌ی تعرض به هیچ محوطه‌ی تاریخی را نمی‌دهد

هاتف نیوز- مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: میراث فرهنگی گیلان اجازه‌ی تعرض به هیچ محوطه‌ی تاریخی را در این استان نمی‌دهد.

هاتف نیوز– مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: میراث فرهنگی گیلان اجازه‌ی تعرض به هیچ محوطه‌ی تاریخی را در این استان نمی‌دهد.
بر پایه‌ی گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، رضا علیزاده در تشریح این خبر اظهار کرد: شهرستان سياهكل در بخش شرقي استان یا ‹‹گيلان بيه پيش›› قرار دارد و شهرت تاريخي خود را مديون نام ديلمان است كه مرکز يكي از سلسله‌های مشهور ايراني يعني ديلميان به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه بررسیهای باستانشناختی در این منطقه موجب شناسایی و مستندسازی بیش از 350 اثر تاریخی را فراهم آورده؛ به ثبت 50 مورد از این آثار در فهرست آثار ملی کشور اشاره نمود و افزود: همه‌ی این آثار به وسیله‌ی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان حفاظت می‌شود.
این مقام مسوول به تراکم زیاد آثار تاریخی در محدوده‌ی سیاهکل اشاره نمود و اذعان کرد: همه‌ی پروژه‌های اجرایی در شهرستان با بررسیهای کارشناسان اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در مراحل اولیه مورد بررسی شناسایی قرار می‌گیرد و در نهایت با صدور مجوز این اداره‌ی کل، بر اساس نقشه‌های طراحی شده و نظارت مستقیم باستانشناسان و یگان حفاظت مستقر در منطقه اجرایی می‌شود.
علیزاده بیان نمود: در باره‌ی کارخانه‌ی سیمان این اداره‌ی کل به دور از هر گونه حاشیه با نگاه کارشناسانه و متعهدانه در حفظ میراث تاریخی استان اقدام می‌نماید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در زمینه‌ی برخورد با متخلفان در منطقه‌ی سیاهکل تصریح نمود: در مدت زمان اجرای فعالیتهای عمرانی در این منطقه تنها یک مورد تخلف از «شرکت راه‌سازی ولاش» منجر به توقف کار و پیگیری حقوقی گردید.
وی با بیان اینکه این شرکت متخلف برای احداث جاده‌ی کارخانه‌ی سیمان به منطقه‌ی «لاریخانی» در محلی خارج از مسیر تعرفه شده اقدام به خاکبرداری برای حفر لوله‌ی آب داخل محوطه‌ی باستانی «نیاول» نموده؛ بیان کرد: بر اثر خاکبرداری غیرمجاز، محدوده‌یی به طول40 متر و عرض و ارتفاع یک متر از محوطه‌ی باستانی تخریب شد.
علیزاده به هوشیاری پرسنل یگان حفاظت منطقه در توقف فعالیت این شرکت اشاره نمود و خاطر نشان کرد: واحد حقوقی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز برای تحقق اهداف سازمانی خود اقدام به طرح شکایت علیه «شرکت ولاش» در مراجع قضایی نمود که پرونده‌ی آن در شعبه‌ی 2 دادیاری شهرستان سیاهکل در دست بررسی است.
این مقام مسوول در پایان از حضور دائم کارشناسان اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان و پرسنل یگان حفاظت این اداره‌ی کل در مناطق تاریخی گیلان خبر داد و گفت: هرگونه تعدی و تعرض به آثار تاریخی با اقدامات قانونی به کام سودجویان تلخ خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.