کد خبر : 5942
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۱

کتابی که عضو پژوهشکده‌ی گیلانشناسی و همکارش منتشر کردند

کتابی که عضو پژوهشکده‌ی گیلانشناسی و همکارش منتشر کردند

هاتف نیوز – پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه گیلان از تهیه و تدوین کتاب «گفتارهایی درباره مطالعات ایران شناسی در اروپا» به وسیله‌ی یک عضو هیأت علمی پژوهشکده‌ی گیلانشناسی این دانشگاه و همکار دانشگاهی وی خبر داد.

    هاتف نیوز – پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه گیلان از تهیه و تدوین کتاب «گفتارهایی درباره مطالعات ایران شناسی در اروپا» به وسیله‌ی یک عضو هیأت علمی پژوهشکده‌ی گیلانشناسی این دانشگاه و همکار دانشگاهی وی خبر داد.
بر پایه‌ی گزارش روابط عمومی دانشگاه گیلان کتاب «گفتارهایی درباره مطالعات ایران شناسی در اروپا» به همت دکتر علی رفیعی عضو هیأت علمی پژوهشکده‌ی گیلانشناسی و عبدالله اکباتان همکار دانشگاهی وی چاپ و منتشر شده است.
با گسترش مطالعات شرقشناسی در غرب، ایرانشناسی هم روزبه‌روز گسترش یافت و ایران مورد توجه شرقشناسان قرار گرفت تا جایی که برخی از آنها محور مطالعات و تحقیقات گسترده‌ی خود را ایران قرار دادند و به ایرانشناس شهرت یافتند.
امروزه با پیشرفت علم و فنآوری و محور قرار گرفتن اقتصاد، ایرانشناسی، همانند دیگر رشته های شرقشناسی، رونق و توجه گذشته‌ی خود را در غرب از دست داده است.
اما خوشبختانه اندیشمندان کشور ما در سالهای اخیر کوشیده‌اند تا افول غرب را در این زمینه با کوششی فراگیر در داخل کشور جبران نمایند.
آنها با ایجاد رشته‌ی ایرانشناسی در دانشگاههای کشور، گامی ارزشمند در شناخت بهینه‌ی این رشته برداشتند اما یکی از مشکلات سر راه این همت بزرگ، کمبود منابع مقدماتی است که استادان، دانشجویان و پژوهشگران را می‌آزارد.
برای کمک به حل این مشکل به اندازه‌ی وسع و توان این دو پژوهشگران گام برداشتند به امید آنکه علاقه‌مندان و به ویژه دانشجویان رشته‌ی ایرانشناسی بتوانند از این کتاب بهره‌یی بسیار ببرند و از آن برای تهیه و تدوین دیگر کتابهای حوزه‌ی ایرانشناسی استفاده کنند.
کتاب «گفتارهایی درباره مطالعات ایران شناسی در اروپا» شامل 10 گفتار از استادان و ایرانشناسان ایرانی و اروپایی است که به بررسی وضعیت رشته‌ی ایرانشناسی در کشورهای همچون فرانسه، آلمان، هلند، بریتانیا، لهستان، ایتالیا و همچنین شوروی می‌پردازد.
«ایرانشناسی مطالعه‌ی فرهنگ و تاریخ ایرانزمین را می‌گویند. البته نمی‌توان دقیقاً تعریفی از ایرانشناسی ارائه کرد که جامع و مانع باشد اما می‌توان به تعاریفی دست یافت که بتوان حوزه‌ی مطالعات ایرانشناسی را با آن تشریح نمود.
ایرانشناسی شاخه‌یی منظم از دانش است که به مطالعه‌ی دانش فرهنگی ایران از زمان باستان تا حال می‌پردازد. (شامل ایرانشناسی کهن و ایرانشناسی نو).
این فرهنگ شامل تاریخ، ادبیات، هنر و فرهنگ ایران کهن و ایران نو و به همراه فرهنگ توده‌ی آن است و علاوه بر این به مطالعه‌ی زبانهای ایرانی نیز در این دانش پرداخته می‌شود. ایرانشناسی محدوده‌ی جغرافیایی کشورهای امروزی ایران، افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان را نیز شامل می‌شود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.