هاتفنیوز – علیرغم اتصال بیش از ۷۰ شهر ایران از طریق راهآهن به یکدیگر و با وجود برپایی ۱۱ هزار کیلومتر از خطوط ریلی در نقاط مختلف کشور همچنان مناطق بسیاری از مناطق ایران از چشمانداز ورود قطار به نزدیکی شهر زندگیشان محروم هستند.
هاتفنیوز – علیرغم اتصال بیش از ۷۰ شهر ایران از طریق راهآهن به یکدیگر و با وجود برپایی ۱۱ هزار کیلومتر از خطوط ریلی در نقاط مختلف کشور همچنان مناطق بسیاری از مناطق ایران از چشمانداز ورود قطار به نزدیکی شهر زندگیشان محروم هستند. استانهای تهران، سمنان، خراسان رضوی، البرز، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، مازندران، گرگان، فارس، قم، مرکزی، سیستان و بلوچستان، لرستان و خوزستان ۲۰ استانی هستند که هر یک با سابقه و پوششی متفاوت در ردیف استانهای صاحب راهآهن به حساب میآیند. از دیگر سو استانهای آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، بوشهر، چهار محال بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه ، گیلان و همدان ۱۱ استانی هستند که هنوز خطوط ریلی به آنها نرسیده است؛ هر چند اتصال بسیاری از شهرهای این استانها در دستور کار بوده و شرکت ساخت و توسعهی زیربناهای حمل و نقل کشور بسیاری از آنها را که در مرحلهی ساخت یا مطالعه دارد اما هنوز تا رسیدن به پوشش سراسری، راه بسیاری در این استانها باقی است. در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی طرح اتصال تمام شهرها و مناطق بزرگ کشور به شبکهی ریلی را در صدر برنامههای خود گذاشته اما محدودیت موجود در اتصال این خطوط ریلی به تمام کشور سبب شده هنوز قطار جایگاه اصلی خود را پیدا نکند. محروم ماندن 11 استان کشور از اتصال به شبکهی سراسری راهآهن باعث شده تا جادهها هنوز در حوزهی سفرهای بینشهری جولان دهند و این موضوع کار را برای شرکتهای حمل و نقل ریلی در رقابت با دیگر وسائل حمل و نقل بسیار دشوار کرده است. از اینرو یکی از اصلیترین برنامههایی که در طول سالهای گذشته در دستور کار دولت قرار داشته سرعت گرفتن طرح اتصال راهآهن به شهرها و استانهایی است که هنوز از آن محرومند. در این بین هنوز استان گیلان علیرغم شروع پروژهی خط آهنش در طول سالهای گذشته از وجود راهآهن و نعمت شبکهی ریلی بینصیب بوده و مسوولان هر سال وعدهی سال آینده را میدهند.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.