کد خبر : 5144
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹

گسترش شرکتهای دانش‌بنیان علوم دریایی ضرورت دارد

گسترش شرکتهای دانش‌بنیان علوم دریایی ضرورت دارد

هاتف‌نیوز- دکتر مسعود اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان گفت: راه‌اندازی شرکتهای دانش‌بنیان مرتبط با حوزه‌های مختلف علوم و صنایع دریایی ضرورتی انکار ناپذیر و مصرّح در سیاستهای کلان علم‌و‌فناوری و نقشه‌ی جامع علمی کشور است که از عوامل مهم در نیل به اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

    هاتف‌نیوز- دکتر مسعود اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان گفت: راه‌اندازی شرکتهای دانش‌بنیان مرتبط با حوزه‌های مختلف علوم و صنایع دریایی ضرورتی انکار ناپذیر و مصرّح در سیاستهای کلان علم‌و‌فناوری و نقشه‌ی جامع علمی کشور است که از عوامل مهم در نیل به اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.
رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان در گفت‌وگو با «پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان» با اشاره به ضرورت آگاهی یافتن از ظرفیتهای دریا در حوزه‌ی علم ‌و فناوری، گفت: شناخت دقیق ظرفیتهای دریایی کشور، همچون توانمندیهای دریای کاسپین از طریق موسسات و سازمانهای مختلف علمی- پژوهشی موجود قابل احصا بوده و البته نیازمند بسط، توسعه و به‌روزرسانی است که این موضوع با همکاری سرآمدان مرتبط با علوم دریایی قابل دسترسی است.
وی افزود: آنچه مسلم است ظرفیتهای انسانی و به ویژه ظرفیتهای اجتماعاتی که از آنها با عنوان اجتماعات نخبگانی نام برده می‌شود است که می‌توانند نقشی بی‌بدیل در شناسایی ظرفیتهای وسیع دریایی کشور و همچنین ارائه‌ی برنامه‌های متناسب با این ظرفیتها ایفا کنند.
دکتر اصفهانی با بیان اینکه علی‌رغم پتانسیل عظیم دریایی کشور، امکان شناسایی و یا بهره‌برداری، تا حد بسیاری مغفول مانده است، گفت: الزامات قانونی برای استفاده از این ظرفیتها ناکافی و در برخی موارد با خلا و فقدان مواجه است. حرکت هدفمند در مسیر بهره‌برداری از ظرفیتهای دریایی کشور باعث شناسایی نقاط ضعف در قوانین موجود و یا ضرورت وضع قوانین تسهیل‌گر توسط مراجع وضع کننده خواهد شد.
رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان ادامه داد: راه‌اندازی شرکتهای دانش‌بنیان مرتبط با حوزه‌های مختلف علوم و صنایع دریایی اعم از امنیت دریایی، حمل و نقل کالا و مسافر، شیلات و آبزیان، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و دیگر انواع انرژیها و گردشگری به صورت ضرورتی مصرّح در سیاستهای کلان علم ‌و ‌فناوری و نقشه‌ی جامع علمی کشور از مزیتهای مهم در اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شوند.
وی با اشاره به تصویب سند توسعه‌ی فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی اضافه کرد: هر اندازه حوزه‌ی خدمات دریایی و بهره‌برداری از ظرفیتهای دریا متنوعتر و کارآمدتر و البته هماهنگ‌تر با اکوسیستم دریا و محیط پیرامون آن باشد، مزیت نسبی آن افزونتر خواهد بود.
دکتر اصفهانی خاطر نشان کرذد: تصویب سند توسعه‌ی فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در شورای اجرایی نقشه‌ی جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی و راه‌اندازی ستاد توسعه‌ی فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی در حوزه‌ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از موارد بارز اهتمام دولت به موضوع دریا و فراتر از آن نقش سرآمدان و نخبگان در جهتدهی به بهره‌برداری پایدار از مواهب این نعمت خدادادی است.
وی با تأکید بر لزوم فرهنگسازی در توسعه‌ی علوم دریایی، خاطرنشان کرد: فرهنگسازی برای توسعه‌ی علوم و صنایع مرتبط با دریا با هدف غایی حفظ و حراست از زیست‌بوم دریاها، از اقدامات اولیه و اساسی فراهم کننده‌ی شرایط برای ایجاد اشتغال و توسعه‌ی اقتصادی(غیرنفتی) محسوب می‌شود. در همین رابطه بنیاد نخبگان استان گیلان ضمن همکاری با ستاد توسعه‌ی فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به منظور تامین اهداف یاد شده، با همکاری نهادها و سازمانهای تخصصی ذی‌ربط استانی، برنامه‌های متنوعی را امسال در دستور کار خود قرار داده است.39
رئیس بنیاد نخبگان استان گیلان در پایان به برنامه‌های آتی بنیاد نخبگان گیلان در زمینه‌ی علوم دریایی اشاره کرد و گفت: همکاری در اجرای «جشنواره دانش‌آموزی دریا» و «دریا مسیر پیشرفت»، برگزاری مسابقات استانی با هدف فرهنگسازی و معطوف کردن اذهان عمومی به موضوع «توجه به دریا، تعامل با دریا»، برگزاری نشستهای تخصصی هم‌اندیشی در حوزه‌های مختلف مرتبط با دریا، در نظر گرفتن یک کارگروه تخصصی برای موضوع دریا، همکاری در برگزاری یک «جمعه کارآور» (استارآپ ویکند) با موضوع صنعت، محیط زیست و دریا و همچنین تجلیل از سرآمدان مرتبط با علوم دریایی از جمله‌ی این فعالیتها خواهند بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.