کد خبر : 4741
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷

استانداری گیلان پیشنهاد ارزشمند کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت را به ادارات دولتی ابلاغ کرد

استانداری گیلان پیشنهاد ارزشمند کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت را به ادارات دولتی ابلاغ کرد

هاتف‌نیوز – بنا بر پيشنهاد ریاست کميسيون بهداشت و محيط زيست شوراي اسلامی کلانشهر رشت و با ابلاغ استاندار گیلان از اين پس، استفاده از کيسه‌ها و ظروف پلاستيکي در ادارات دولتي ممنوع مي‌شود.

    هاتف‌نیوز – بنا بر پيشنهاد ریاست کميسيون بهداشت و محيط زيست شوراي اسلامی کلانشهر رشت و با ابلاغ استانداری گیلان از اين پس، استفاده از کيسه‌ها و ظروف پلاستيکي در ادارات دولتي ممنوع مي‌شود.
بر پایه‌ی گزارش «هاتف‌نیوز» به نقل از روابط عمومي شوراي اسلامي کلانشهر رشت، دکتر فرانک پيشگر رئيس کميسيون بهداشت، محيط زيست و خدمات شهري شورا، با اعلام اين خبر گفت: کميسيون بهداشت و محيط زيست شوراي چهارم، در سال دوم فعاليت خود، طرح مشخصی به منظور الزام شهرداري رشت به تغيير الگوي مصرف و کاهش استفاده از کيسه‌ها، ظروف و محصولات يکبار مصرف پلاستيکي را مورد بررسي قرار داد.
وي افزود: هدف از اجرای اين طرح، جايگزين کردن مواد پلاستيکي با مواد قابل بازيافت غيرپلاستيکي در مراکز وابسته به شهرداري و فروشگاههاي بزرگ شهر رشت بود و تدوين اين طرح زماني آغاز شد که کميسيون بهداشت شورا در همايش «روز جهاني بدون پلاستيک» با عنوان «اسلام و محيط زيست» که در 21 تيرسال گذشته، برگزار شده بود؛ شرکت نموده و در حضور مهندس برجي اين ايده را مطرح کرد و براي اجرايي شدن آن پيشنهادهايي را هم در همان همايش مطرح نمود.
پیشگر افزود: پس از آن همايش، طرح یادشده تدوين و مراحل بحث و بررسي آن در کميسيون بهداشت طي شد و در نهايت آبان ماه به تصويب شورا رسيد.
سخنگوي شورای شهر رشت با اشاره به معضل جديد زباله‌هاي پلاستيکي و تجديدپذيري طولانی مدت آنها در محيط زيست گفت: کميسيون بهداشت در آبان سال گذشته اين طرح را در 5 بند به تصويب رساند و به شهرداري ابلاغ نمود.
وي افزود: به منظور فراگير کردن اين طرح – که برای کاهش حجم زباله‌هاي تجديدناپذير در طبيعت است- کميسيون پيشنهاد داد تا این طرح به استانداري ارسال شده و از طريق مقامات ارشد استان به ديگر ادارات نيز ابلاغ گردد.
رئيس کميسيون بهداشت، محيط زيست و خدمات شهري شورا، با اشاره به نامه‌ی ارسالي مهندس صابر رئيس شوراي شهر رشت به دکتر نجفي استاندار گيلان، تصريح کرد: اين طرح در شصت و هشتمين نشست کميسيون بهداشت در تاريخ 25 آبان ماه به تصويب رسيد و پس از اجرايي شدن آن در شهرداري و سازمان پسماند، رياست محترم شورا در دي ماه، طرح یاد شده را طي نامه‌یي به اطلاع استاندار محترم رسانده و از ايشان خواست تا به منظور حفظ محيط زيست گيلان، به ديگر ادارات دولتي و دستگاههاي خدماتي نيز ابلاغ نمايد تا ظروف يکبار مصرف با پايه‌ی گياهي را جايگزين ظروف پلاستکي نمايند.
وي تاکيد کرد: در مقطعي پس از تصويب اين طرح در کميسيون بهداشت، نماينده‌ی يکي از سمن‌های فعال در حوزه‌ی محيط زيست که مشاور کميسيون بهداشت نيز هست، موظف شد اين طرح را براي ابلاغ در ديگر ادارات در استانداري پيگيري نمايد.
پيشگر با ابراز تاسف از مسوولیت نپذیرفتن انسان مدرن در قبال طبيعت اظهار کرد: متاسفانه ما انسانها مشتاقانه و بدون هيچ احساس مسووليتي از اين محصولات مصنوعي و ساخته‌ی دست بشر استقبال مي‌کنيم اما هرگز تصور نمي‌کنيم که در آستانه‌ی رقم زدن يک فاجعه زيست‌محيطي هستيم.
وي افزود: سالانه ميليونها تن زباله وارد طبيعت مي‌شود که زباله‌هاي پلاستيکي بيش از 50 درصد اين زباله‌ها را تشکيل مي‌دهند. کيسه‌هاي يکبار مصرف اعم از پلاستيکي و کاغذي، خطرات بسياري را براي محيط زيست به همراه دارند که اين خطرات تنها محدود به حجم زیاد دفن اين زباله‌ها در خاک نبوده بلکه شامل منابع اوليه در توليد، جابه‌جايي و بازيافت آنها نيز مي‌شود. کيسه‌هاي پلاستيکي نه تنها از عوامل موثر در ايجاد اختلال در اکوسيستم هستند بلکه موجب بروز حوادثي چون سيل بر اثر گرفتگي لوله‌هاي فاضلاب نيز مي‌شوند.
سخنگوي شورا تصريح کرد: در جهت حل اين معضل بايد استراژي «بدون پسماند» سرلوحه‌ی کار قرار گيرد و حرکت به سمتي باشد که استفاده‌ی کم از پلاستيک به عنوان هنجار در جامعه شناخته شود. از اين رو ارتقاي سطح آگاهي مردم در زمينه‌ی زيانهاي بهداشتي و محيط زيستي استفاده از کيسه‌هاي پلاستيکي با کمک مراکز خريد اعم از فروشگاههاي بزرگ و سوپرمارکتها بايد در دستور کار قرار گيرد تا اين مراکز در جهت همکاري با شهرداريها، کاهش استفاده از پلاستيک را بین شهروندان رواج دهند.
رئيس کميسيون بهداشت و محيط زيست شورا بندهايي از اين طرح را که به شهرداري ابلاغ شده، خواند و افزود: حمايت از سرمايه‌گذاري و توليد پاکتها، کيسه‌ها و ظروف يکبار مصرف قابل بازيافت غيرپلاستيکي و تامين تسهيلاتي برای توزيع و مصرف آنها يکي از دستورالعملهاي ابلاغي است.
پيشگر افزود: همچنين مراکز وابسته به شهرداري رشت از جمله بازارهاي سازمان ميادين ميوه و تربار، فروشگاه تعاوني مصرف شهرداري و … موظفند براي بسته‌بندي و حمل و نقل کالاهاي خريداران به تدريج از کيسه‌ها و پاکتهاي قابل بازيافت غيرپلاستيکي در ابعاد مختلف استفاده کرده و ظرف مدت شش ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه ميزان کاهش مصرف کيسه‌هاي پلاستيکي را گزارش نمايند.
رئيس کميسيون بهداشت و محيط زيست شورا اذعان نمود: فرهنگسازي و تنوير افکار عمومي و همچنین آگاهسازي شهروندان رشتي از زيانهاي بهداشتي و زيست محيطي کيسه‌ها و ظروف يکبار مصرف پلاستيکي و تشويق آنان به استفاده از ظروف غيرپلاستيکي با تبليغات و اطلاع‌رساني مناسب، تهيه و انتشار مطالب و بهره‌گيري از ظرفيتها و امکانات تبليغاتي و رسانه‌یي يکي ديگر از بندهاي اين طرح است.
وي افزود: ادارات، سازمانها و شرکتهاي زیرپوشش شهرداري رشت موظفند در مراسم، همايشها، رستورانها، مراکز خريد، پارکها، تفرجگاهها و ادارات وابسته به خود براي پذيرايي و ارائه‌ی نوشيدنيها، غذاها و مواد خوراکي در صورت نياز به استفاده از ظروف يکبار مصرف، از ظروف غيرپلاستيکي يا ظروف قابل بازيافت استفاده نمايد.
همچنين شهرداري رشت موظف است براي توليد کنندگان و عرضه کنندگاني که از ظروف غيرپلاستيکي يا ظروف قابل بازيافت استفاده کرده و در فرهنگسازي اين مهم مشارکت مي‌کنند، تسهيلات تشويقي و خدماتی ويژه را در نظر بگيرد.
دکتر پيشگر خاطر نشان ساخت: به منظور برنامه‌ريزي براي چگونگي و گسترش اين طرح در بخشهاي توليدي و توزيعي و همچنين نظارت بر حسن اجراي آن کميته‌ی برنامه‌ريزي تشکيل شده و اعضاي کميسيون بهداشت، معاونت خدمات شهري، نماينده‌یي از اداره‌ی درآمد، مديران عامل سازمانهاي پسماند و ميادين میوه و تربار شهرداري، مديريت سلامت شهرداري و اصناف وظيفه‌ی نظارت بر حسن اجراي طرح را بر عهده خواهند داشت.
وي در پايان ابراز اميدواري کرد: با اجرای دقیق این طرح، کميسيون بهداشت و محيط زيست شوراي چهارم بتواند به يکي از مهمترين رسالتهاي خود که ارتقاي کيفيت زندگي و سلامت شهروندان و حفظ محيط زيست باشد، دست يابد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.