کد خبر : 3910
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶

«مجموعه مقالات نخستین همایش اشکورشناسی» منتشر شد

«مجموعه مقالات نخستین همایش اشکورشناسی» منتشر شد

هاتف نیوز – معاون فرهنگی – هنری حوزه‌ی هنری گیلان از انتشار کتاب «مجموعه مقالات نخستین همایش اشکورشناسی» خبر داد.

    هاتف نیوز – معاون فرهنگی – هنری حوزه‌ی هنری گیلان از انتشار کتاب «مجموعه مقالات نخستین همایش اشکورشناسی» خبر داد.
محمد پرحلم گفت: این کتاب به کوشش دکتر عباس پناهی و به همت حوزه‌ی هنری گیلان به وسیله‌ی «انتشارات فرهنگ ایلیا» منتشر شده است.
وی افزود: اشکور منطقه‌یی است کوهستانی و سرسبز که در شرق گیلان قرار دارد. منطقه‌یی که بر اساس کاوشهای باستانشناسی، آنگاه که هنوز نشانه‌های تمدن آنچنان که باید در جلگه‌ی گیلان به وضوح دیده نمی‌شد، در کوهستانهای مرتفع این سرزمین تبلور یافته بود. اگرچه از اشکور چندان در منابع مکتوب یاد نشده اما به گواهی تاریخ، این منطقه بخشی مهم از دیلمان بزرگ و باستانی است که همواره نقشی مهم در تاریخ ایران داشته است.
وی ادامه داد: وجود پیشینه‌ی تاریخی- مذهبی، شرایط اقلیمی منحصربه فرد، ظهور اندیشمندان و علمای بزرگ و همچنین آثار به دست آمده از کاوشهای باستانشناسی و نیز داشته‌های فرهنگی این سرزمین، فصلی جدایی‌ناپذیر تاریخ و فرهنگ گیلان را در این منطقه به وجود آورده که پرداختن به آن ضروری است.
معاون فرهنگی – هنری حوزه‌ی هنری گیلان اظهار کرد: مجموعه‌ی چاپ شده مقالاتی را در برمی‌گیرد که در نخستین همایش ملی «اشکورشناسی» به وسیله‌ی پژوهشگران مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته و منتخب این مقالات در این مجموعه فراهم آمده است تا گامی باشد در معرفی هرچه بیشتر منطقه‌ی اشکور به عنوان یک داشته‌ی مهم فرهنگی – تاریخی استان گیلان.
پرحلم در باره‌ی بیوگرافی نویسنده ی این کتاب هم افزود: دکترعباس پناهی در سال 1354در تنکابن به دنیا آمده است. تحصیلات مقدماتی را در این شهرگذرانیده و مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی تاریخ از دانشگاه تربیت معلم تهران در سال 1377و با عنوان دانشجوی برگزیده اخذ کرد. پس از آن مدرک کارشناسی ارشد را در سال 1379 از گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و دکترای تخصصی خود را در سال 1388دریافت نمود.
از وی تاکنون مقالات علمی، پژوهشی و تحقیقی گوناگون در فصلنامه‌های پژوهشی داخلی و خارجی منتشر شده است.
بخشی مهم از این پژوهشها درباره‌ی مطالعات گیلانشناسی و صفویه‌پژوهی است.
دکتر پناهی عضو هیات علمی دانشگاه گیلان نیز است و از جمله آثار او می‌توان به کتابهایی چون: «تاریخ و جغرافیای تاریخی دیلم خاصه»، «قلعه‌های باستانی تنکابن»، «مردم‌شناسی جنت رودبار»، «کتاب‌شناسی توصیفی – تحلیلی گیلان در عصر صفوی»، «کارکرد سیاسی و اجتماعی کیاییان لاهیجان»، «سیرتاریخی دین و مذهب در گیلان» و «سیر تاریخی عرفان و تصوف در گیلان»(دانشنامه‌ی فرهنگ و تمدن گیلان) اشاره کرد.
کتاب «مجموعه مقالات نخستین همایش اشکورشناسی» در 456 صفحه با قیمت 19 هزار تومان با شمارگان 1000 جلد روانه‌ی بازار کتاب شده است .
شایان گفتن است علاقه‌مندان برای خرید و تهیه‌ی این کتاب می‌توانند به «خانه‌ی کتاب حوزه‌ی هنری گیلان» واقع در رشت- میدان دفاع مقدس – ابتدای خیابان حافظ – نبش کوچه‌ی قلمستان 2 مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 4-33345571 حوزه‌ی هنری گیلان تماس بگیرند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.