کد خبر : 2903
تاریخ انتشار : جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰

یک غار باستانی در ارتفاعات گیلان کشف شد

یک غار باستانی در ارتفاعات گیلان کشف شد

هاتف‌نیوز – هفته‌ی گذشته غار باستانی با بیش از سه هزار سال قدمت به عنوان قدیمیترین غار باستانی و استقراری غرب گیلان در ارتفاعات شهرستان ماسال کشف شد.

هاتف‌نیوز – هفته‌ی گذشته غار باستانی با بیش از سه هزار سال قدمت به عنوان قدیمیترین غار باستانی و استقراری غرب گیلان در ارتفاعات شهرستان ماسال کشف شد.
بر پایه‌ی گزارش امور فرهنگی و ارتباطات اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، کارشناس ارشد باستانشناسی این اداره‌ی کل گفت: این غار دارای آثاری از یافته‌های فرهنگی مانند سفال و دست‌افزارهای سنگی مربوط به عصر آهن بوده و قدمتی بیش از سه هزار سال دارد.
مجید کوهی که به تازگی این غار را کشف کرده، افزود: دهانه‌ی این غار حدود دو تا سه متر قطر دارد و مساحت فضای داخلی آن نیز بیش از یکصد و 50 متر تخمین زده می‌شود و ارتفاع فضای داخلی آن از سطح نهشته‌های باستانی (لایه‌های باستانی و فرهنگی) غار تا سقف آن بین سه تا شش متر است.
وی خاطر نشان کرد: در قسمتی از نهشته‌های حفاری شده‌ی غیرمجاز این غار بیش از 10 لایه و لنز اعم از لایه‌های فرهنگی شامل خاکستر و بقایای آتش و ذغال و استخوانهای حرارت دیده مشاهده شد. در این نهشته‌های مضطرب شده که پیش از این قسمتی از لایه‌های باستانی به وسیله‌ی حفاران غیرمجاز آسیب دیده بود، قطعه‌های استخوان حیوانی نیز مشاهده شده که ظاهراً بر روی آن عملیات خاص روتوش و صیقل دیده می‌شود اما اکنون نمی‌توان درباره‌ی دوران ماقبل تاریخ یا دوران پارینه سنگی این غار نظر قطعی داد چون این کار به کاوش علمی نیاز دارد به همین علت در یک طرح پژوهشی و با دریافت مجوز از پژوهشکده‌ی باستانشناسی کشور و ورود متخصصان این دوره، ماهیت حقیقی این ادوار اعلام مي شود و نتیجه‌ی آن در مقاله و گزارش علمی گزارش شده و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

26

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.