کد خبر : 1693
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۷:۱۶

رئیس دانشگاه گیلان در گفت‌و‌گوی ویژه‌ی خبری «شبکه باران» چه گفت؟!

رئیس دانشگاه گیلان در گفت‌و‌گوی ویژه‌ی خبری «شبکه باران» چه گفت؟!

هاتف‌نیوز – رئیس دانشگاه گیلان به بهانه‌ی نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها در برنامه‌ی گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری ساعت 20:30 شبکه‌ی استانی گیلان(شبکه باران) شرکت کرد و پاسخگوی سوالات مختلف شد.

هاتف‌نیوز – رئیس دانشگاه گیلان به بهانه‌ی نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها در برنامه‌ی گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری ساعت 20:30 شبکه‌ی استانی گیلان(شبکه باران) شرکت کرد و پاسخگوی سوالات مختلف شد.
مشروح کامل پرسشهای مطرح شده و پاسخهای رئیس دانشگاه گیلان را در زیر بخوانید:
– دانشگاه گیلان چه تعداد داشجو در چند رشته و چه مقاطع تحصیلی دارد؟
دانشگاه گیلان در مهر ماه امسال حدود 18 هزار دانشجو در 59 رشته کارشناسی 126 رشته کارشناسی ارشد و 44 رشته دکتری دارد که از این 18 هزار دانشجو 40درصدش یعنی بیش از هفت هزار نفر، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری هستند.
– توسعه فضاها و امکانات آموزش عالی نقش بسزایی در تحولات علمی خواهد داشت وضعیت دانشگاه گیلان در این زمینه چطور هست؟
وضعیت فیزیکی دانشگاه گیلان به نسبت تعداد دانشجویان بسیار ناچیزاست چون دانشگاه با این تعداد دانشجو و 500 عضو هیأت علمی استخدامی و همچنین نزدیک 500 استاد مدعو بزرگترین دانشگاه جامع خطه شمال کشور است و از جهت کمی در سالهای اخیر رشد خوبی داشته اما فضای فیزیکی کافی به آن اضافه نشده است. تلاشهایی شده اما با مشکلاتی مواجه شده که پرژه های عمرانی سایر دانشگاه هم با آن مواجه هستند.تلاش بر این است که پرژه هایی که در سال اخیر قابل بهره برداری هستند رو افتتاح کنیم. ما امسال در اردیبهشت ماه مسجد دانشگاه را مورد بهره برداری قرار دادیم که یکی از بزرگترین مساجد دانشگاهی می باشد که مساحتش 2600 متر مربع با معماری خاص خودش می باشد. در مهر ماه سالن ورزشی رو به مساحت 1800 مترمربع افتتاح می کنیم که هم جنبه آموزشی دارد و هم جنبه فوق برنامه و کلاسهای تربیت بدنی هم در آنجا برگزار می شود. دانشگاه گیلان از معدود دانشگاه هایی هست که دانشکده تربیت بدنی دارد و در این رشته صاحب نظران خوبی در دانشگاه وجود دارد .همچنین ما در ماه مهر ساختمان کلاسها را با مساحت 3000 مترمربع با 22 کلاس افتتاح خواهیم کرد که من اینجا جا دارد از دکتر میرجعفر ابریشم چیان خیر دانشگاه سازی که این دانشگاه را ساخته تشکر کنم. دکتر ابریشم چیان قبلا هم برای دانشگاه ساختمانی با مساحت 7500 مترمربع ساخته که این دومین اقدام خیرخواهانه ایشان می باشد. در شرایطی که اعتبارات دولتی با محدودیت های خیلی زیادی مواجه است ایشان دست دانشگاه رو گرفتند و دانشجویان 4 دانشکده از این ساختمان استفاده خواهند کرد.من ضمن تشکر از ایشان از سایر نیکوکاران و خیرین تقاضا می کنم که در امر دانشگاه سازی کمک کنند زیرا این استان به این امر خیلی نیاز دارد. ما در استان گیلان 140 هزار دانشجو داریم که متاسفانه فقط 10 درصد از آنها از تحصیل رایگان برخوردارند. اگر زمینه ای فراهم بشود که دانشگاه های دولتی تعدادش افزایش پیدا کنند مسلمأ تعداد دانشجویانی که رایگان تحصیل می کنند بیشتر خواهد شد.
– اگر خیرین برای ایجاد فضا و توسعه آموزش عالی ورود کنند هیچ محدودیتی برای پذیرش دانشجو وجود ندارد؟
دانشگاه ها باید سعی کنند رشته های جدید ایجاد کنند و فرصت را فراهم نمایند به طور خاص در گرفتن دانشجویان روزانه که رایگان تحصیل می کنند.معمولا دولت هم کمک خواهد کرد و بنایش بر اینست که به اندازه آورده خیر خودش هم کمک کند و پروژه ها رو تکمیل کند.
– خوابگاه های دانشجویی یکی از نیازهای اصلی دانشجویان معمولا در سال تحصیلی جدید هست برای توسعه خوابگاه ها هم برنامه ای دارید؟ اساسا وضعیت خوابگاه دانشجویی دانشگاه گیلان چطور است؟
دانشگاه گیلان برای 3200 نفر خوابگاه دارد که معمولا برای دانشجویان روزانه می باشد به دانشجویان غیر بومی و بومی که در شعاع 50 کیلومتری رشت باشند که با توجه به ظرفیت محدود اولویت با دانشجویان غیر بومی می باشد و در سالهای اخیر هم اولویت با دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و معمولا به دانشجویان سال اول هم خوابگاه نمی دهند.
– اینطور به نظر می رسد که دانشجویان سال اول که غالبا غریب هم هستند خوابگاه داشته باشند؟
همینطوره اما این امر اعلام می شود تا دانشجویان خودشان موقعیتشان را بسنجند تا در حوزه جغرافیایی که مشکل ندارند تحصیل کنند.
– ظاهراً دولت بنایش بر این نیست که در توسعه خوابگاه های دانشجویی ورود کند بی شک باید دست بخش خصوصی را به گرمی بفشارید وضعیت چطور است؟ بخش خصوصی در این زمینه استقبال می کند ؟
ضوابطی وجود دارد اولا کسانی که خودشان خوابگاه احداث کنند دولت وام هایی می دهد. ما الان 22 خوابگاه خودگردان در استان گیلان داریم که 1080 نفر در آن ساکن هستند که مدل هایی خاصی هم دارد همچون هتل ها از 5 ستاره تا یک ستاره. اگر کسانی بخواهند خوابگاه بسازند دولت زمین در اختیارشان قرار می دهد. دانشگاه گیلان هم به زودی اطلاعیه ای را صادر خواهد کرد تا زمین هایی را در اختیار بخش خصوصی جهت ساخت خوابگاه قرار دهد و تا 30 سال این زمین در اختیار آنان خواهد بود تا به دانشجویان سرویس بدهند.
– آلان استقبال بخش خصوصی در آستانه سال تحصیلی چطور است؟
بخش خصوصی استقبال می کند چون این خوابگاه ها رایگان نیستند و کسانی که در آنجا ساکن هستند هزینه پرداخت می کنند و خوابگاه هایی که تحت ضوابط دانشگاه مادر استان ها می شوند بر اساس نوع خدماتی که می دهند هزینه دریافت می کنند.
– در زمینه ایجاد رشته های نوین و گسترش کرسی های دانشگاهی چه برنامه ای دارید و اساسا چه کردید؟
بر اساس برنامه 5 ساله دانشگاه ها یکسری رشته هایی پیش بینی شده است اما در کنار آن با توجه به نیاز جامعه دانشگاه گیلان زمینه ایجاد رشته های نو را برنامه ریزی کرده است. ما دانشکده ای را با نام دانشکده فناوریهای نوین در حال ساخت داریم که پیشرفت خوبی هم داشته است که الان در حال انعقاد قرارداد برای تکمیل مراحل نهاییش می باشیم. در این دانشکده که حتی اعضای هیأت علمی مرتبط با رشته های خودش را هم جذب کرده و بعضی از رشته هایش هم دایر شده است. رشته های بیوتکنولوژی،نانو فناوری،انرژیهای نو از جمله رشته هایی هستن که در این دانشکده مستقر می شوند.
– چقدر در ایجاد رشته ها به نیازمندیهای توسعه استان توجه می شود؟
اولویت استان گیلان کشاورزی است و یکی از دانشکده های مهم و قوی دانشگاه گیلان هم دانشکده کشاورزی می باشد که در سطح کشور هم مطرح است. توسعه رشته های متناسب با نیاز استان در این دانشکده بیشتر مورد توجه است. البته بیشتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری. علاوه بر آن ما تاسیس دانشکده علوم گردشگری را در دستور کار قرار دادیم و دیروز در جلسه هیأت امنای دانشگاه گیلان هم موافقت اصولی راه اندازی آن انجام شد که قرار است در شهرستان فومن دایر شود که این دانشکده از معدود دانشکده هایی است که در کمتر جاهایی هست البته رشته هایش بصورت موردی در بعضی جاها وجود دارد و این دانشکده متناسب با فضای گیلان که یک استان گردش پذیر هست ایجاد می شود.
– گویا دیروز نشست اعضای هیأت امنای دانشگاه گیلان به همراه استاندار گیلان با سرپرست وزارت علوم برگزار شد از دستاوردهای این نشست چه بود؟
اداره دانشگاه ها بر اساس یک قانون خاصی است بند ب ماده 20 قانون 5 ساله دانشگاه ها ما رو بر اساس مصوبات هیأت امنا تعریف کرده است. هر چیزی که هیأت امنا تصویب کند آن اساس کار است بنابراین از خیلی از قوانین مثل قانون محاسبات کشور هم معاف است. دیروز ما اولین جلسه از دور چهارم هیات امنای دانشگاه رو داشتیم بعد از انتخاب هیأت امنای جدید،علاوه بر عضویت اعضای حقوقی همانند وزیر علوم و برخی از مسئولان وزارت علوم،اعضای حقیقی هیأت امنای دانشگاه افرادی چون دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور، دکتر نجفی استاندار گیلان و چند نفر از روسای سابق دانشگاه که تجربه کافی در این زمینه داشته اند در هیات امنای دانشگاه بعنوان اعضای حقیقی حضور دارند. از جمله مصوبات مربوط به آیین نامه های دانشجویان شهریه پرداز بود که به تصویب رسید.آیین نامه حق الزحمه پژوهشی برای استادان و دانشجویان و بحث درباره بودجه تفصیلی دانشگاه و ایجاد تغییراتی در جهت افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه از دیگر موارد مطروحه در این نشست بود.
– وضعیت گیلان درتولید مقالات علمی معتبر را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما در سال گذشته با داشتن 500 عضو هیات علمی استخدامی،2000 مقاله تولید کردیم که بخشی از آن در مجلات علمی معتبر و بخشی از آن در همایش های ملی و بین المللی ارائه شد. همکاران ما در دانشگاه گیلان در سال گذشته 49 عنوان کتاب برای اولین بار تالیف و منتشر کردند. یکی از اقدامات خیلی خوب و مفید افزایش دو برابری بودجه پژوهشی دانشگاه بود یعنی ما از بخش هایی که خیلی ضروری نبود به نفع پژوهش عبور کردیم.28
– ما چند مرکز تحقیقاتی و پژوهشی فعال وابسته به دانشگاه گیلان داریم؟
پژوهش در دانشگاه گیلان محدود به پژوهشکده ها نیست. ما با داشتن 40 درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که تحصیلشان با دوره های کارشناسی متفاوت است چون دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای رساله و پایان نامه هستند که بخشی از بودجه برای حمایت از این دانشجویان می باشد. ما سعی کردیم پژوهش را در بدنه دانشگاه گسترده کنیم. در کنار اینها ما دو تا پژوهشکده داریم یکی پژوهشکده حوزه آبی خزر با 5 گرایش و یکی پژوهشکده گیلان شناسی. یک گروه پژوهشی ابریشم هم داریم که سال گذشته جز بهترین گروه های پژوهشی دانشگاه ها در حیطه مرتبط شد.
– در ارتباط با ضعف کشور در زمینه تبدیل پژوهش های علمی سخن ها هم گفته شد و هم شنیدیم علی رغم تولید علم بالا ما با مشکل تبدیل پژوهش به محصول مواجه ایم دانشگاه گیلان در این زمینه چگونه عمل کرده است؟
این یک معضل عمومی است که همه دانشگاه ها با آن مواجه هستند در دانشگاه ما پژوهش انجام می دهیم برای اینکه تبدیل به محصول بشود یک چرخه ای رو باید طی کند یک فرایند رو باید طی کند یک حلقه واسط وجود دارد این حلقه واسط در سالهای اخیر تلاش شد شناخته شود و ایجاد شود که آن حلقه واسط وجود شرکت های دانش بنیان است که در اغلب دانشگاه ها عمر زیادی ندارد و در بهترین دانشگاه ها شاید عمری پنج شش ساله داشته باشد و متاسفانه در دانشگاه گیلان در این زمینه سرمایه گذاری لازم نشده است. این شرکت های دانش بنیان هستند که می توانند مثلا یک همکار هیأت علمی یک نمونه آزمایشگاهی یا یک قطعه تولید کرده را تجاری سازی کنند. در سال جاری دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور که به گیلان سفر کرده بودند در دانشگاه گیلان حاضر شدند و در جمع اساتید صحبت کردند و 850 میلیون تومان هم به دانشگاه گیلان کمک کردند که ما این شرکت های دانش بنیان را راه اندازی کنیم. در واقع مسئول اصلی تاسیس شرکت های دانش بنیان پارک های علم و فناوری هستند که مسئولیت تجاری سازی نتایج تحقیقات پژوهشگران از جمله اعضای هیات علمی را دارند. بنابراین خلاصه پاسخ سوال شما این است که نیاز به یک حلقه واسط می باشد که این حلقه واسط شرکت های دانش بنیان هستند که ما هنوز اول راه هستیم چون سابقه طولانی در کشور ندارد و امیدواریم تلاشهای ما ثمر دهد و این شرکت ها راه بیفتند.
– در افق 1404 ایران باید 50 هزار شرکت دانش بنیان داشته باشد با توجه به اینکه اشاره کردید پارک علم و فناوری متولی ایجاد این شرکت ها می باشد رابطه دانشگاه با پارک علم و فناوری استان چگونه است؟
اتفاقا در دوره مدیریت جدید این ارتباط خیلی خوب هست. یکی از کارهای مشترک ما که در همین ماه تحقق پیدا می کند راه اندازی یک نمایشگاهی در آستراخان روسیه از تجاری سازی محصولات دانشگاه های ما می باشد که همزمان با اجلاس روسای جمهور حاشیه دریای خزر، نشست روسای دانشگاه های حاشیه دریای خزر هم برگزار می شود که در کنارش این نمایشگاه مشترک در معرض دید عموم قرار می گیرد.
– رئیس دانشگاه گیلان وضعیت علمی گیلان را در آینده علمی کشور چطور ارزیابی می کند؟
آینده علمی کشور به شاخص های متعدد و متنوعی بستگی دارد که یکی از آنها شاخص توسعه آموزش عالی استان است. به عقیده بنده آموزش عالی استان به نسبت سایر استان ها آنطور که باید رشد نکرده و سرمایه گذاری دولتی در این بخش کافی نبوده و انتظار بر اینست که دولت سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد و هم بخش خصوصی وارد این عرصه شود. چون استانهایی موفق شدند که به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کمک کردند.آنهایی که به توسعه استان خودشان می اندیشند به توسعه آموزش عالی می اندیشند. الان توسعه دانایی محور یک مدل موفق در دنیا است یعنی هر جامعه ای که تعداد دانایان کارآموزش بیشتر باشد آنجا توسعه می یابد. پس لازمه اش این است که همه همت کنند اگر می خواهند گیلان توسعه پیدا کند و بخشی از همتشان را برای توسعه آموزش عالی استان خرج کنند که در مقایسه با خیلی از استانها جایگاه در خور شانی ندارد. همکاری همه سازمان ها،ادارات و نهاد رو می طلبد که خیلی به دانشگاه ها سخت نگیرند و در خیلی جاها حتی نهادها کمک می کنند به دانشگاه ها اما ما در استان خودمان می بینیم برای مثال شهرداری برای گرفتن عوارض نوسازی دانشگاه گیلان رو در اولویت قرار می دهد و از روش های غیر معمول برای گرفتن حق خودش استفاده می کند و این در حالی می باشد که در خیلی از استان های دیگر نه تنها عوارضی گرفته نمی شود بلکه شهرداری ها برای ساخت و ساز دانشگاه ها میلیاردها تومان کمک می کنند. در واقع شهردار،فرماندار یا استانداری که این کمک را انجام دهد خودش را ماندگار می کند. اگر مسئولین ما تاریخ را بخوانند می بینند حاکمانی ماندگار شدند که امور علمی و فرهنگی رو جدی گرفتند و فقط به ساخت و سازها اکتفا نکردند.
– رهبر معظم انقلاب همواره بر لزوم هوشیاری دانشجویان به مثابه افسران جوان جنگ نرم تاکید دارند در خصوص این تاکید در دانشگاه گیلان چگونه عمل می کنید؟
برای رسیدن به منویات مقام معظم رهبری هم عموم دانشگاهیان حساس هستند هم نهادها و تشکل هایی که در دانشگاه وجود دارند. از دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تا تشکل های دانشجویی همچون بسیج دانشجویی،کارکنان و اساتید که همه تلاش می کنند تا این منویات تحقق پیدا کند. رئیس دانشگاه هم به عنوان رئیس شورای فرهنگی دانشگاه مسئول هماهنگی بین اینها می باشد و جلسات گوناگونی برای این هماهنگی تشکیل شده است و یکی از راهکارها، همان توصیه رهبر انقلاب برای راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی می باشد که شاید تا کنون آنطور که باید در اجرا کارایی لازم وجود نداشته است. ما درصدد آسیب شناسی این امر هستیم برای اینکه راهکاری را پیدا کنیم تا کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه تقویت شود. اصلا رشد علم به همین کرسی های آزاد اندیشی است و امیدواریم منطق گفتگو برای راه اندازی اصولی این کرسی ها در فضایی آزاد و به دور از هیجانات در دانشگاه ها شکل بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.