کد خبر : 862
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴

سرمایه‌گذاری در تولید تنها راه نجات اقتصاد کشور است

سرمایه‌گذاری در تولید تنها راه نجات اقتصاد کشور است

   هاتف‌نیوز – میهمان این هفته‌ی بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان روز شنبه‌ی گذشته 18 مرداد ماه مهندس محمدرسول سماکچی رئیس هیات مدیره‌ی کانون کارفرمایی استان بود که در سخنانی ابتدا با قدردانی و تشکر از مرکز خدمات سرمایه گذاری استان گیلان به دلیل برگزاری منظم این جلسات و سپاس از فرصت و وقتی که

   هاتف‌نیوز – میهمان این هفته‌ی بازار سرمایه‌گذاری خارجی استان گیلان روز شنبه‌ی گذشته 18 مرداد ماه مهندس محمدرسول سماکچی رئیس هیات مدیره‌ی کانون کارفرمایی استان بود که در سخنانی ابتدا با قدردانی و تشکر از مرکز خدمات سرمایه گذاری استان گیلان به دلیل برگزاری منظم این جلسات و سپاس از فرصت و وقتی که برای این کانون اختصاص داده شده است؛ با معرفی کانون کافرمایی به حاضران گفت: طبق مادة‌ی 131 قانون کار انجمنهای صنفی و کارفرمایی، حرف و صنایع مختلف در هر استان و شهرستان می‌توانند تشکیل شوند و این مجموعه‌ها در استان با هم تجمیع شده و کانون کارفرمایی استان را تشکیل دهند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 70 انجمن صنفی و تخصصی زیر پوشش کانون کارفرمایی استان هستند؛ ‌تاکید کرد: بایستی از این فرصت و امکان استفاده‌ی بهینه نمود.

مهندس سماکچی خاطر نشان کرد: موارد مطروحه در جلسات بازار سرمایه‌گذاری خارجی به صورت عام و سرمایه‌گذاری در استان به طور خاص می‌تواند مورد استفاده‌ی کارشناسان قرار بگیرد.

وی سپس به برخی از تنگناهای موجود در مسیر توسعه اشاره کرد و گفت: کم‌بودن زیرساختها از قبیل نبودن راه‌آهن، تکمیل نشدن جاده‌ها و بزرگراههای اصلی و فرودگاه در استان مشکلاتی را ممکن است در زمینه‌ی ترانزیت کالا از استان و بالطبع برای توسعه و پیشرفت صنعتی فراهم آورد.

رئیس هیات مدیره‌ی کانون کارفرمایی استان گیلان سپس به برخی مزیتهای استان اشاره کرد و گفت: تنها در شهرکهای صنعتی گیلان به غیر از شهر صنعتی رشت 195 کارخانه‌ی تعطیل شده‌ی آماده کار وجود دارد که این خود یک فرصت مناسب برای استان گیلان است.

وی اتصال فرودگاه رشت به منطقه‌ی آزاد انزلی را در بهبود سرمایه‌گذاری استان موثر توصیف کرد و آن را مزیتی دیگر برای توسعه‌ی فعالیتهای صنعتی، تولیدی و تجاری دانست.

وی در بخشی دیگر از مزایای استان وجود نیروهای کاربلد، تحصیلکرده و کاردان را از مزایای استان توصیف نمود و گفت: آب و هوای مناسب و مطلوب استان، نیروی انسانی متخصص و آماده‌ی به کار، وجود شهرکها و نواحی صنعتی متعدد در استان، منطقه‌ی آزاد انزلی که هنوز ما نتوانستیم خوب از ظرفیت آن استفاده کنیم، ایجاد تولید در این منطقه، معافیت از مالیات عملکرد شهرکهای صنعتی و… از دیگر مزیتهای استان گیلان در جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد تولید در استان است.

محمدرسول سماکچی همچنین تولید را تنها راه نجات اقتصاد کشور دانست و گفت: اقتصاد هیچ جامعه‌یی درست نمی‌شود مگر اینکه تولید در آن جامعه افزایش یابد.

وی بر ایجاد سود اجتماعی در انجام سرمایه‌گذاریها تاکید کرد و گفت: سود اجتماعی با بنگاه‌داری و دلالی ایجاد نمی‌شود.

وی همچنین گفت: مسوولان بایستی برای توسعه و پیشرفت جامعه به تولید اهمیت بدهند و موانع سر راه این بخش را بردارند.

رئیس هیات مدیره‌ی کانون کارفرمایی استان گیلان ادامه داد: تقویت قانونی و عملی از کمیته‌ی قضایی در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری در استان و اجرای کامل قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی مصوب سال 1381 می‌تواند در بهبود تولید استان بسیار موثر باشد.

وی قوت غالب و استراتژی کشور را در درجه‌ی اول گندم و برنج عنوان کرد و گفت: دولت باید اعلام کند و در بودجه‌ی سالانه خود نیز ببیند که هر کشاورز گندمکار و برنجکار به ازای هر مترمربع زراعت مثلاً 100 تومان یارانه‌ی بلاعوض دریافت کند.

سماکچی اضافه کرد: به طور مثال یک برنجکار گیلانی به ازای یک هکتار زمین کشت شده یک میلیون تومان یارانه دریافت کند و در عوض کشاورزانی که به هر دلیل زمین را زیرکشت نمی‌برند باید آن را در اختیار دولت قرار دهند تا دولت به پیمانکار محلی برای کشت ارائه دهد تا بهره و سهم مالکانه به مالک اصلی داده شود در صورتی که زمین تحویل دولت داده نشود به ازای هر مترمربع زمین که زیر کشت نرود 100 تومان جریمه از مالک اخذ کند. وی در پایان سخنان خود گفت: در هر صورت بخش تولید بایستی مورد حمایتهای تشویقی قرار گیرد چون تولید نبض حرکت و پویایی جامعه است.

پس از سخنان سماکچی، پورتوکلی دبیر انجمن شرکتهای ساختمانی استان گیلان با تاکید بر اینکه ماهیت این جلسه سرمایه‌گذاری است گفت: ما 500 شرکت پیمانکاری عمرانی داخلی را هم باید به این موارد گفته شده اضافه کنیم که جزو ظرفیتهای موجود استان است.

مهدوی نماینده‌ی استانداری گیلان گفت: به نظر من، صنایع و بخش خصوصی است که بایستی فعالانه‌تر وارد عمل شود. انتظار بر این است که پیشتازان بخش تولید ایده و پیشنهاد و راهکار بدهند و اینکه توضیح دهند دقیقاً صنایع و بخش تولید استان از چه میزان منابع و مصارف اعتبارات دولتی استفاده کرده است.

موحدی نماینده‌ی اداره‌ی کل راه و شهرسازی استان گیلان نیز گفت: ماحصل آنچه که من دریافت کردم این است که بایستی به بخش تولید در همه‌ی زمینه‌ها توجه شود اما به عنوان یک شهروند بایستی ببینیم چه کمکی در این فرآیند کرده‌ایم. به پیمانکاران و بخش خصوصی بایستی به عنوان همکار بخش دولتی نگریسته شود و این امکان برای گسترش فعالیتهای آنها ایجاد شود.

در ادامه غلامی از شهرداری، ابراهیمی از خانه‌ی کشورز و برزیگر از گمرک فرودگاه رشت مواردی را مطرح کردند که به هر یک از آنها محمدرسول سماکچی به طور مفصل پاسخ دادند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.