کد خبر : 27171
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۱

پیشنهاد ما برای مطالعه؛ «مطالعات فرهنگی بدن»

پیشنهاد ما برای مطالعه؛ «مطالعات فرهنگی بدن»

هاتف‌خبر – تازه‌های کتاب ر ایران – نسرین پورهمرنگ – مطالعات فرهنگی بدن/ نایل ریچاردسون و آدام لاکس/ ترجمه‌ی حسین حسنی/انتشارات نیو/ ۳۰۰ صفحه

هاتف‌خبر – تازه‌های کتاب ر ایران – نسرین پورهمرنگ – مطالعات فرهنگی بدن/ نایل ریچاردسون و آدام لاکس/ ترجمه‌ی حسین حسنی/انتشارات نیو/ ۳۰۰ صفحه

کتاب «مطالعات فرهنگی بدن» نوشته نایل ریچاردسون و آدام لاکس درآمدی است بر یک حوزه‌ی پژوهشی شناخته شده در جامعه‌شناسی که از آن با عنوان «جامعه‌شناسی بدن» یاد می‌شود. این کتاب به واقع مقدمه‌یی است بر مباحث تخصصی در این زمینه برای دانشجویانی که به مطالعه در این حوزه علاقمند هستند. محققان و دانشجویان علاقمند می‌توانند با مباحث عمومی در این زمینه در کتاب یاد شده آشنا شوند و مسیرهای تخصصی‌تر را با با مطالعه و تحقیق طی کنند.
در این کتاب باوجود طرح مباحث عمیق و پیچیده، از زبانی ساده برای بازگو کردن آنها استفاده شده است تا برای خواننده جذاب و سرگرم‌کننده نیز باشد.
در فصل نخست کتاب با عنوان «بدن؛ طبیعت یا فرهنگ» به طرح مباحث کلی در این زمینه پرداخته می‌شود. در فصل دوم، مولفاند با طرح ایده‌ها و نظریه‌های فوکو به نقش بدن در گفتمانهای قدرت می‌پردازند. گفتمانهای قدرت متاثر از مسایل جنسیت، طبقه و نژاد، شکلهای جدیدی به این قبیل مباحث می دهند. بدن در رژیم‌های قدرت به ابزاری در دستان صاحبان قدرت و سرمایه تبدیل می شود و با آمیخته شدن با مسایل فرهنگی، سبک‌های جدیدی از زندگی و روابط اجتماعی را شکل می دهند.البته رژیم‌های فرهنگی و گفتمان قدرت که از ابزارهای بدنی برای برای تحکیم قدرت استفاده می‌کنند امری تزلزل‌ناپذیر نیستند و امکان بروز مقاوت و به چالش کشیده شدن در مقابل آنها وجود دارد.
در فصل سوم کتاب به جنبه‌های درآمدزایی ویژگی های بدنی پرداخته شده است. صنعت زیبایی اینک بیش از هرزمانی از رونق و شکوفایی برخوردار است. امروز در سراسر جهان، زیبایی به عنوان یکی از دلمشغولی‌های اصلی زنان تبدیل شده است و تمرکز بر زیبایی و آرایش زنان، به منزله‌ی ساختن بدنهای مطیع می‌باشد. در صنعت زیبایی به زنان به طور مداوم القا می شود که باید زیبا باشند و بدنهایی بی‌نقص و عیب داشته باشند. زنان به طور دایم درگیر رژیم‌های لاغری و غذایی و مصرف تولیدات صنایع زیبایی هستند و زنان خود در این زمینه از عاملیت قابل توجهی برخوردارند.


همچنین در این فصل نویسندگان به مساله‌ی پیری نیز می‌پردازند که همه‌ی افراد فارغ از جنس و نژاد و قومیت، اگر به اندازه‌ی کافی صبور باشند، آن را تجربه خواهند کرد. باید توجه کرد در شرایطی که توجه به بدن و زیبایی‌های آن به نوعی سبک زندگی غالب تبدیل شده است، پیری و کهنسالی نیز فقط یک مساله‌ی زیستی به حساب نمی‌‌اید و مساله‌یی فرهنگی خواهد بود.
درفصل چهارم این کتاب «زیباگرایی» در فرهنگ معاصر مورد توجه قرار گرفته است؛ عجیب‌الخلقه‌سازی از جمله نمودهای فرهنگ گسترش یافته‌ی زیباگرایی است. برنامه‌های تغییر ظاهر و تبلیغات تجاری که فرهنگ عامه را متاثر می‌سازد و بازگشتی به رویدادهای تماشایی کهن است و عجیب‌الخلقه‌سازی نمودی از این صنعت فرهنگسازی است. حجم زیادی از تبلیغات رسانه‌ها به‌طور مداوم به تبلیغات عجیب‌الخلقه‌سازی مشغول هستند، گویی که بدنهای اید‌ۀ‌ال به معارضه طلبیده‌می‌شوند و بدنهای افراط‌کارانه سبب شعف می‌شوند. ابداع اصول عجیب‌الخلقه‌سازی و این که چگونه مدل اجتماعی جای مدل پزشکی را می‌گیرد، در این فصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در فصل پنجم به موضوع بدنسازی پرداخته شده است. رفتارهایی مانند خالکوبی، تیغ‌زنی، سوراخ‌کاری یا بدن‌سازی به صورت افراطی سبب تغییراتی در ظاهر بدن می‌شود اگرچه می‌تواند منابع مالی را نیز به گردش درآورد. توجه به بدن فقط مختص افراد خاصی نیست و تقریبا همگان به نوعی در این کار دخالت دارند و تلاش می‌کنند تا بدن خود را با معیارهای هژمونیک هماهنگ سازند. اما بدنهایی نیز هستند که در مقابل سبک‌های بدنسازی مقاوت می‌کنند و با فرهنگ غالب در این زمینه به مبارزه برمی‌خیزند.
اما تخطی چگونه صورت می‌گیرد و پتانسیل‌های کنش تخطی چگونه بروز می‌کند؟ خرده‌فرهنگی‌ها شرایط بسیار محدود کننده‌یی در مقابل فرهنگهای هژمونیک از خود نشان می‌دهند. در این فصل به این نکته توجه شده‌است که چگونه توجه به بدن، به شکلگیری پروژه‌های فرهنگی منجر می‌شود.
در فصل ششم کتاب بحث مربوط به سایبورگ‌ها مطرح می‌شود. این بحث به واسطه‌ی ارتباط بین مطالعات بدن و دو مقوله‌ی انسان و ماشین و نقش واسطی که مطالعات بدن در این زمینه ایفا می‌کند، مطرح شده است. در سایبورگ تمایز بین انسان و ناانسان محو می‌شود. در این فصل از کتاب هدف‌های مختلفی دنبال می‌شود. ازجمله‌می توان به توضیح تفاوت‌های بین مقوله‌های مختلف ربات، اندروید و سایبورگ که غالباً درهم برهم و مغشوش می‌شوند اشاره کرد. همچنین آرمان‌شهری و کابوس شهری سایبورگ در بازنمایی‌های رسانه‌ای و در فضای واقعی (از فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی و همانند این‌‌ها و بررسی سایبورگ‌ها در رابطه با کردارهای تغییر بدن) در این فصل مطرح شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.