هاتفخبر – دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز هیاتهای اُمنا و هیات ممیزهی مرکزی در نشست با اعضای شورا و هیأت ممیزهی دانشگاه گیلان گفت: دانشگاه باید نقشی پررنگتر و موثرترنسبت به مسائل پیرامونی خود داشته باشند.
هاتفخبر – دکتر عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز هیاتهای اُمنا و هیات ممیزهی مرکزی در نشست با اعضای شورا و هیأت ممیزهی دانشگاه گیلان گفت: دانشگاه باید نقشی پررنگتر و موثرترنسبت به مسائل پیرامونی خود داشته باشند. به گزارش «هاتفخبر» از پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه گیلان وی در نشست با اعضای شورا و هیأت ممیزهی دانشگاه گیلان که در اتاق شورای حوزهی ریاست برگزار شد، اظهار کرد: هر دانشگاه در هر استان متناسب با نیازها، مشکلات و پتانسیلهای آن استان، باید با مدل خاص دانشگاهی خودش را برای نقشآفرینی هرچه بیشتر در رفع مشکلات آماده کند تا ارتباط بین دانشگاه و جامعه، بیش از پیش، تقویت شود. قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسوولیت ما در دوران تحریمها سنگینتر است و همچنان که در دوران جنگ یک عرصهی طلایی در جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای دانشگاهها و مراکز علمی – پژوهشی نیز فراهم شده است. در این دورهی تحریم میتوان با استفاده از ظرفیت دانشگاهها به تامین نیازهای دستگاههای مختلف پرداخت.
وی با بیان اینکه امروز از دانشگاهها علاوه بر تامین نیروی انسانی، برای توسعهی کشور و نقشآفرینی در عرصههای بینالمللی نیز انتظار وجود دارد، افزود: موضوعی که در دههی ۸۰ و بخش قابل توجهی در دههی ۹۰ صورت پذیرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به ویژه افزایش انتشار مقالات بوده است. دکترباقری گفت: دانشگاهها در دهههای ۸۰ و ۹۰ رسالت خود را در تولید نیروی انسانی و تولید دانش و فناوری انجام دادهاند و امروزه مطالبهیی جدید از دانشگاهها شکل گرفته و دانشگاهها باید در حل مشکلات جامعه فعالتر باشند. وی تصریح کرد: دانشگاهها در استانها باید نقشی مهم در رفع مشکلات استان داشته باشند و راهحلهای علمی و کاربردی ارائه کنند. دکتر باقری در ادامه گفت: گسترش و توسعهی کیفی رشتههای تحصیلی مهمتر از گسترش کمی است و ارتقای کیفی رشتههای تحصیلی از اولویتهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. وی خاطر نشان کرد: طبیعتاً به منظور ارتقای کیفی دانشگاهها، بها دادن به ایدههای دانشجویان و فراهم کردن زمینههای خلاقیت و نوآوری دانشجویان باید مدنظر قرار گیرد و بهتر است از دانشجویان دورهی تحصیلات تکمیلی برای انجام پروژههای کارشناسی استفاده کنیم. قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سپس خاطر نشان کرد: آییننامههای ارتقا در جهت حمایت از کارآفرینی و تجاریسازی و تقویت مقالات با کیفیتتر اصلاح شدهاند که یک گام مهم در راستای کیفیسازی است. دکتر باقری با بیان اینکه ایدههایی هم هستند که در صورت حمایت و پیگیری میتوانند به دانش و فناوری تبدیل شوند، افزود: در حال تدوین یک بستهی حمایتی برای دانشجویان فارغالتحصیل کارشناسی هستیم برای اینکه بتوانند پس از اتمام تحصیل به بازار کار وارد شوند و از مهارتهای کافی برخوردار باشند. رئیس مرکز هیاتهای اُمنا و هیات ممیزهی مرکزی در ادامه همچنین گفت: در حال رایزنی با ستاد نیروهای مسلح هستیم تا دانشجویان فارغالتحصیل مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بتوانند دوران خدمت مقدس سربازی خود را در دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری بگذرانند تا از ظرفیتهای علمی آنان استفاده شود. گفتنی است در آغاز این نشست دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان نیز در سخنانی به تشریح ظرفیتها و توانمندیهای دانشگاه گیلان در زمینههای مختلف پرداخت و برخی از اعضای جلسه نیز به بیان دیدگاهها و نظرهای خود پرداختند. شایان گفتن است بازدید از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه، ساختمانهای خیرساز، نمایشگاه توانمندیهای پژوهشی دانشگاه و شرکت در نخستین نشست از دور پنجم هیأت امنای دانشگاه گیلان نیز از دیگر برنامههای دو روزه حضور دکتر باقری در دانشگاه گیلان بوده است.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.