هاتفخبر- معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از نشست با شورای دانشگاه گیلان و شرکت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید در این دانشگاه، در نشستی با دستاندرکاران رسانههای گروه، سه واژهی «نشاط»، «قانونمداری» و «کیفیت» را شعار انتخابی وزارت علوم برای امسال عنوان کرد.
هاتفخبر- معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از نشست با شورای دانشگاه گیلان و شرکت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید در این دانشگاه، در نشستی با دستاندرکاران رسانههای گروه، سه واژهی «نشاط»، «قانونمداری» و «کیفیت» را شعار انتخابی وزارت علوم برای امسال عنوان کرد. دکتر سیدمجتبی شریعتی نیاسر در این نشست گفت: ما از نظر سرعت پیشرفت علمی در کشور در سال ۹۵ رتبهی اول را در جهان به دست آوردهایم، این در حالی است که در سال ۹۲ دارای رتبهی ۲۵ بودیم که البته این رتبه نباید ما را راضی کند. وی اضافه کرد: با اینکه باید سرعت توسعهی علمی را حفظ کنیم، لازم است به دنبال تقاضامحور کردن کارهای تحقیقاتی و تبدیل آن به تولید هم باشیم. وی همچنین از اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان برای ارائهی تسهیلات به دانشجویان دکترا خبر داد و گفت: با اختصاص این مبلغ امسال ماهانه حدود ۷۰۰ هزار تومان تسهیلات ویژهی دانشجویان با شرایط خاص از جمله دکتری روزانه ارائه میشود. وی اظهار نمود: ارائهی این تسهیلات، استفاده از فرصتهای تحقیقاتی را برای دانشجویان فراهم میکند تا با آرامشی بیشتر به کارهای پژوهشی بپردازند.
معاون وزیر علوم با بیان ضرورت توجه به قانونمداری خاطر نشان کرد: انتظار ما این است که استادان محتوای برنامهها را عیناً اجرا کنند و دانشجویان نیز با پیشرفتهای علم و فناوری امروز همراه باشند. دکتر شریعتی نیاسر با اشاره به ارائهی ۱۵ مورد توصیه برای دانشجویان در آغاز سال تحصیلی جدید اظهار کرد: با رعایت موارد یادشده، زمینهی نشاط بیشتر، نظم بهتر، اثرگذاری بیشتر دانشجویان و ارتقای کیفیت فعالیتها آثار مطلوب، مثبت و جدیتری فراهم میشود. وی در بخشی دیگر از سخنانش در این نشست خبری، با تشریح فعالیت مراکز آموزش عالی کشور گفت: این مراکز شامل مراکز آموزش عالی پذیرش روزانه، پذیرش غیرحضوری و نیمهحضوری(دانشگاه پیام نور)، غیرانتفاعی، مراکزی با عنوان واحدهای دانشگاه آزاد، علمی – کاربری و همچنین فنی و حرفهیی هستند. دکتر شریعتی نیاسر سپس بیان نمود: غیر از این مراکز، چیزی به نام مرکز آموزش عالی نداریم مگر اینکه موسسات آموزشهای آزاد مجوز را از ما میگیرند اما اجازهی صدور مدرک ندارند و تنها میتوانند گواهی دوره ارائه دهند. وی همچنین در پاسخ به اینکه برخی از رشتههای دانشگاهی منقضی شدهاند و نیازمند ادغام با رشتههای مرتبط و یا تعریف رشتههای جدید هستند، مطرح کرد: ما دنبال این هستیم که دانشگاهها رشتههایی را که از آن استقبال خوبی نمیشود را به وزارت علوم معرفی تا ما نسبت به حذف آن رشته اقدام کنیم. معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید رشتههایی که ظرفیتهای آنها پر نمیشود و یا درصد بالایی از ظرفیتهای آن خالی است شناسایی و به تناسب در برخی از دانشگاهها کم اقبالتر حذف کنیم. دکتر شریعتی بابیان اینکه برخی از دانشگاهها به دلیل اینکه از استاندارد پایینی برخوردارند در برخی از رشتهها ظرفیتشان پر نمیشود، گفت: باید با همفکری و همکاری مدیریت دانشگاهها رشتههایی که اقبال و رغبت کمتری نسبت به آنها وجود دارد حذف و رشتههایی که متناسب با منطقه ارزشافزوده و مشتری بیشتری دارد را جایگزین کنیم. وی بابیان اینکه طرح آمایش آموزش عالی نیز در این راستا در حال عمل کردن است، مطرح کرد: باید رابطهیی هدفمند بین تحصیل و بازار کار ایجاد شود که اولاً برای فارغالتحصیلان بازار کار وجود داشته باشد و ثانیاً برای رشتهها در مراکز آموزش عالی مشتری و متقاضی در حد متناسب وجود داشته باشد. معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برخی از دانشگاهها حدود یکصد رشتهی تحصیلی دارند اما تنها چند رشتهی تحصیل دارای کلاس درس هستند که باید خیلی زود نسبت به تعین وضعیت آنا تصمیمگیری شود. وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در دانشگاهها درسی به نام کارآفرینی نداریم، اظهار کرد: آنچه به دانشگاهها اعلام شده درس اختیاری کارآفرینی است و ما در مواد درسی دانشگاهها درسی به نام کارآفرینی نداریم. دکتر شریعتی تصریح کرد: دانشگاهها میتوانند کارآفرینی که مورد نیاز دانشگاهها است را به دانشجویان ارائه کنند، افزود: برخی از دروس در دانشگاهها را در دانشگاهها اولویتدار اعلامشدهاند که کارآفرینی، علوم زیستی، مهارتهای زندگی و دفاع مقدس از جملهی آنها هستند. معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاهها باید به موضوع کارآفرینی بیشتر بپردازند، گفت: برای اینکه دانشجو ترغیب بشود و این درسها را انتخاب کند مصوبههای مربوط به آن اصلاحشده و اعلام کردهایم که واحدهای مربوط به دروس یاد شده در معدل تأثیر هم میگذارند. دکتر شریعتی با اعلام اینکه برداشتن درس اختیاری در دانشگاهها رایگان است، خاطر نشان کرد: انتخاب واحدهای اختیاری باید پس از پاس کردن واحدهای پیشنیاز باشد و کسی حق ندارد در ابتدا این دروس را انتخاب کند.
وی بابیان اینکه انتخاب دروس اختیاری گزینشی از سوی مدیریت دانشگاه به دانشجو معرفی نمیشود، گفت: در برخی از دانشگاهها برای درس دفاع مقدس پنج گروه موازی کلاس تشکیل شده و حتی در درس کارآفرینی بیشترین متقاضی برای تشکیل کلاس در کشور وجود دارد. معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه تبدیل درس دفاع مقدس از حالت اختیاری به یک درس عمومی در وزارت علوم شدنی نیست، گفت: سقف واحدهای تحصیلی و محتوای آنها تعریفشده است و ما نمیتوانیم هیچ درسی را اختیاری به مجموعه درسهای یک رشته اضافه کنیم. دکتر شریعتی بابیان اینکه اگر کارآفرینی، دفاع مقدس و یا محیط زیست جزو دروس اختیاری اجباری شوند، باید برخی از دروس برداشته شوند، خاطر نشان کرد: گروه معارف که بخشی از نظام آموزش عالی را در حوزهی دروس عمومی کمک میکند کاملاً مخالف هستند. وی بابیان اینکه با در نظر گرفتن این واحدها سقف واحدهای تعریفشده افزایش پیدا میکند، گفت: غیرقانونی نمیتوان عمل کرد و برای گنجاندن درس دفاع مقدس در محتوای آموزشی دانشگاهها نیازمند مقدمات قانونی آن هستیم.
در پایان هم هر یک از دستاندرکاران رسانههای گروهی پرسشهای خود را مطرح کردند و پاسخ لازم را نیز دریافت نمودند.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.