هاتفنیوز – در پی انتشار مطالب متعدد ارائه شده به وسیلهی افراد، رسانهها، اطلاعیهها و … دربارهی «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تنویر افکارعمومی و شفافسازی موضوع و روند پیگیریها و اقدامات مربوط به «چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰» از هدف چهارم توسعهی پایدار، مواردی را به اختصار بیان نموده است.
هاتفنیوز – در پی انتشار مطالب متعدد ارائه شده به وسیلهی افراد، رسانهها، اطلاعیهها و … دربارهی «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور تنویر افکارعمومی و شفافسازی موضوع و روند پیگیریها و اقدامات مربوط به «چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰» از هدف چهارم توسعهی پایدار، مواردی را به اختصار بیان نموده است. در بیانیهی وزارت، علوم، تحقیقات و فناوری آمده که: پیشنویس اولیهی «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در اجلاس مجمع جهانی آموزش که از ۱۹ تا ۲۲ می ۲۰۱۵ در اینچئون کرهی جنوبی برگزار شد، ارائه گردید. در این اجلاس وزیر وقت آموزش و پرورش، در راس هیاتی شامل نمایندگان دستگاههای مختلف همچون کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه شرکت داشتند. با توجه به برخی ملاحظات و حساسیتهای مهم موجود در سند، هیات شرکتکنندهی کشورمان «تحفظ رسمی» جمهوری اسلامی ایران نسبت به کل سند را در این نشست ارائه نموده و این «تحفظ» در صحن اجلاس یاد شده خوانده شد. متعاقب اجلاس اینچئون «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» برای تصویب نهایی به اجلاس مقامات عالیرتبهی آموزش جهان در حاشیهی سی و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو ارائه گردید. این اجلاس روزهای ۱۳ تا ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۴ با حضور بیش از ۹۰ وزیر آموزش و دیگر مقامات عالیرتبهی کشورها در مقر یونسکو پاریس برگزار شد. در این نشست دستور کار آموزش ۲۰۳۰ شامل «اهداف ناتمام آموزش برای همه» و «مقابله با چالشهای جدید در چارچوب گستردهتر توسعه پس از ۲۰۱۵» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» به تصویب اجلاس رسید. در این اجلاس هیچیک از کشورهای عضو یونسکو با سند یاد شده مخالفت نکردند و تنها وزیر وقت آموزش و پرورش کشورمان در سخنانی بر ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در این سند تاکید و بار دیگر متن تحفظ رسمی کشورمان در اجلاس اینچئون با این مضمون که ‹جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخشهایی از «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویتهای ملی، باورهای دینی و ارزشهای فرهنگی جامعهی ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، نمیداند.› عیناً خوانده و درخواست کرد این تحفظ در اسناد مربوطه اجلاس نیز درج شود. متعاقباً نمایندهی کشورمان در یونسکو، مراتب را به طور رسمی و مکتوب به دبیرخانهی اجلاس و دبیرخانهی یونسکو ارسال نمود. هیات وزیران در تاریخ ۲۵/۰۶/۱۳۹۵ طبق مصوبهی ۷۶۴۰۳ اقدام به تشکیل کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ با هدف تهیهی «برنامهی اجرایی و نظارتی «تحقق آموزش ۲۰۳۰» نمود. بر اساس بند ۲ مصوبهی هیات وزیران، کارگروه یاد شده این وظیفه را میبایست همسو با اهداف «برنامههای توسعهی کشور»، «اسناد راهبری توسعه»، «نقشهی جامع علمی کشور» و «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» انجام دهد. هدف هیات وزیران از تشکیل این کارگروه آن بوده تا منطبق با تحفظ رسمی و مکتوب جمهوری اسلامی ایران، از امتیازات موجود در سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» همسو با اسناد بالادستی در کشور استفاده نماید. کمیسیون ملی یونسکو نیز با همکاری متخصصان ارشد آموزش در کشور، اقدام به تدوین «چارچوب اقدام ملی آموزش ۲۰۳۰» مبتنی بر اسناد بالادستی و منطبق با معیارها و ارزشهای شریعت اسلامی نمود که در حقیقت تفسیری ملی از «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» به شمار میرود که به عنوان ویرایش اول برای اظهار نظر مراجع، متخصصان و دستگاههای مرتبط اعلام شد. هدف اصلی از تدوین چارچوب ملی، انطباق چارچوب بینالمللی با اهداف ملی و نظام ارزشی جمهوری اسلامی بوده است.
نکات حائز اهمیت دربارهی این چارچوب اقدام عبارتند از: ۱ – «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» صرفاً یک بیانیه است و در زمرهی پیماننامهها نمیگنجد و الزامآور نیست و کشورها مطابق با ساختار ملی خود میتوانند آن را اجرا کنند. ضمناً این بیانیه به وسیلهیهیچ کشوری امضا نشده است. ۲ – علیرغم الزامآور نبودن سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»، جمهوری اسلامی ایران باز هم نسبت به آن اعلام «تحفظ» رسمی و مکتوب کرده و دامنهی شمول مفاد پذیرفته شده را محدود و مشروط کرده است. ۳ – متن اعلام «تحفظ» رسمی و مکتوب جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی دائم کشورمان نزد یونسکو رسماً در یادداشتی به دبیرخانهی آن سازمان ارسال کرده است. ۴ برنامهی «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» دارای یک مقدمه، سه بخش اصلی و دو ضمیمه است. در بخش اول نگرش، منطق و اصول آموزش ۲۰۳۰، در بخش دوم هدف اصلی، رویکردهای راهبردی، اهداف و شاخصها و در فصل سوم روشهای اجرا مورد بحث قرار گرفته است. ضمیمهی اول این چارچوب به ارائهی شاخصهای جهانی پیشنهادی پرداخته و در ضمیمهی دوم چارچوب پیشنهادی شاخصهای موضوعی ارائه شده است. طبق «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» هدف اصلی این سند «تضمین آموزش با کیفیت، فراگیر و برابر و ترویج فرصتهای یادگیری مادامالعمر برای همه» است. ۵ – برنامهی «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» دارای اهداف و رویکردهایی است که بسیاری از آنها قابل پذیرش برای کشورمان بوده و حتی برخی از آنها پیش از این در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی آمده بودند. آنچه منجر به ارائهی «تحفظ» رسمی و مکتوب کشورمان درزمینهی این سند شد، مسائل و موضوعاتی است که تاویل و تفسیر آنها میتواند در تعارض با باورهای دینی و مسائل فرهنگی کشور قرار گیرد. ۶ – «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در امتداد برنامهی «آموزش برای همه» قرار دارد که سابقهی آن به سال ۱۹۹۰ باز میگردد. برنامهی «آموزش برای همه» در سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ در جمهوری اسلامی ایران نیز اجرا شد و کشور ما به دلیل دستاوردهای موفقی که در ارتباط با برخی از شاخصهای آن داشت، مورد تقدیر جهانیان قرار گرفت. ۷ – چارچوب اقدام ملی پس از اعمال اظهارنظرها و اصلاحات به عنوان نسخهی ویراست دوم در اختیار مراجع و دستگاهها قرار داده شد تا با توجه به اسناد بالادستی، نظر نهایی را اعلام نمایند.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.