هاتف نیوز– زهرا کاظمی- گیلان در زمینهی صنایع دستی و تولیدات هنرهای سنتی و بومی از استانهای شناخته شدهی کشور است. از تولیدات صنایع دستی این خطه میتوان ابریشم کشی، چادرشب قاسمآباد، قلابدوزی رشت، حصیربافی و تولید زنبیل، سفره، سبد و کلاه، دستساختههای چوبی همچون جاسیگاری، آویز، قلاب و…، سفالگری تولید گمج و ظروف مختلف، مرواربافی و… را نام برد.
هاتف نیوز– زهرا کاظمی- گیلان در زمینهی صنایع دستی و تولیدات هنرهای سنتی و بومی از استانهای شناخته شدهی کشور است. از تولیدات صنایع دستی این خطه میتوان ابریشم کشی، چادرشب قاسمآباد، قلابدوزی رشت، حصیربافی و تولید زنبیل، سفره، سبد و کلاه، دستساختههای چوبی همچون جاسیگاری، آویز، قلاب و…، سفالگری تولید گمج و ظروف مختلف، مرواربافی و… را نام برد. دامنهی تولید صنایع دستی در استان گیلان از غرب و شرق آن گسترده است و هر شهر و منطقه به این دلیل که بیشتر تولیدکنندهی ماده خام آن صنعت بوده دارای یک یا چند نوع محصول تولیدی است. نزدیکی روستاها به شهر و بافت روستایی باقیمانده سبب شده است تا کارگاههای تولید صنایع دستی در استان گیلان رونق داشته باشند و استادکارانی حرفهیی به این هنرهای بومی مشغول باشند؛ به همین دلیل استان گیلان همواره در زمینهی صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی حرفهایی برای گفتن و چیزهایی برای عرضه در کل کشور دارد و حتی محصولات آن به دیگر کشور نیز صادر شده است. کارشناسان صنایع دستی ابتدای امسال از درخشش صنايع دستي استان گيلان با دریافت رتبهی نخست كشور خبر دادهاند که این خود گویای اهمیت هنرهای یاد شده در استان گیلان است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: در نوروز سال 96 افزون بر 969 غرفهی عرضهی صنایع دستی و 80 بازارچهی موقت در 16 شهرستان استان بر پا شد که این اقدامات سبب کسب رتبهی اول تعدد غرفهها در کشور شده است. رضا علیزاده با اشاره به جایگاه صنایع دستی استان گیلان در توسعهی اقتصاد سبز اظهار کرد: گیلان در سایهی تلاشهای هنرمندان صنایع دستی و حمایتهای دلسوزانهی مسوولان استانی توانسته در تحقق این مهم گامهایی موثر و مفید بردارد. وی با اشاره به نامگذاری سال 96 به نام «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» فعالیت در زمینهی صنایع دستی را خطاب اصلی این شعار توصیف کرد و افزود: همافزایی برای بالندگی صنایع دستی و هنرهای سنتی و بومی میتواند اثراتی بسیار مثبت همچون خوداتکایی اقتصادی و رفع معضل بیکاری به دنبال داشته باشد. علیزاده توجه به کارآمدی عرضه، نوآوری تولیدات، توجه به علاقهمندی مشتریان را از اقدامات مهم ادارهی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان کرد و گفت: استراتژی اقتصاد مقاومتی با تمام قوا در گیلان اجرا میشود. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خارج شدن از پوستهی فعالیتهای تکراری را بخش مهم فعالیتهای این ادارهی کل در سالهای اخیر توصیف کرد و گفت: ایجاد خانهی صنایع دستی و برپایی مراکز خلاقیت و همچنین اجرای طرح روستاهای بدون بیکار از دیگر افتخارات این ادارهی کل بوده که با سرلوحه قرار دادن بندهای اقتصاد مقاومتی مسیر بالندگی صنایع دستی و احیای دوبارهی هنرهای بومی و سنتی استان را هموار ساخته است. وی با اشاره به آمار موجود از فعالان صنایع دستی استان و نیز تعداد نمایشگاهها و غرفههای صنایع دستی گیلان؛ ارزآوریهای موجود از فروش اقلام صنایع دستی را چشمگیر خواند و گفت: به دلیل ساماندهی انجام شده در استان شاهد بهبود کیفی تولیدات و نیز رغبتافزایی بین فعالان و تولیدکنندگان صنایع دستی برای افزایش تولید و عرضهی محصولات خود هستیم. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه استان گیلان افزون بر 21 هزار هنرمند صنایع دستی دارد که در بیش از 80 رشتهی مختلف فعالیت میکنند، خاطر نشان کرد: در نوروز امسال در بیش از 969 غرفه و 80 بازارچهی موقت در 16 شهرستانها صنایع دستی و تولیدات هنرهای سنتی و بومی استان عرضه و ارائه شده است. رضا علیزاده با اشاره به اینکه فروش چهار میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومانی محصولات صنایع دستی استان گیلان در نوروز 96 سندی پرافتخار در مسیر تعالی و توسعهی تولیدات هنرهای سنتی استان است؛ از افزایش 70 درصدی میزان درآمد حاصل از فروش این محصولات نسبت به سال سال پیش در همین مدت خبر داد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه صادرات نامریی هیچ منطقهیی از جهان ارتقا نمییابد مگر اینکه استانداردسازی به صورت علمی و تخصصی مورد توجه قرارگیرد، بر لزوم جریانسازی علمی و عملی برای تولید در هنرها و فرهنگهای بومی – محلی تاکید کرد.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.