کد خبر : 9543
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶

خفقان سخن هر جا روی دهد؛ آنجا کشتارگاه فرهنگ، هنر و مطالعه است

خفقان سخن هر جا روی دهد؛ آنجا کشتارگاه فرهنگ، هنر و مطالعه است

هاتف‌نیوز – سیدحسین ضیابری سیدین – این هفته با برخی از فرهیختگان و فرهنگیان گیلان در زمینه‌ی راهکارهای عملی آنها برای افزایش میزان مطالعه در جامعه به گفت‌وگو نشستیم و از آنها خواستیم نظراتشان را در این زمینه در کوتاهترین عبارتها بیان کنند.

   هاتف‌نیوز – سیدحسین ضیابری سیدین – این هفته با برخی از فرهیختگان و فرهنگیان گیلان در زمینه‌ی راهکارهای عملی آنها برای افزایش میزان مطالعه در جامعه به گفت‌وگو نشستیم و از آنها خواستیم نظراتشان را در این زمینه در کوتاهترین عبارتها بیان کنند.
در لابه‌لای صحبتهای این عزیزان نکات کاربردی بسیاری را می‌توان یافت که هر یک در جای خود قابل توجه و دارای ارزش هستند و امیدواریم مسوولان مرتبط هم این موارد را از نظر بگذرانند.
علیرضا فکوری روزنامه‌نگار نام‌آشنای گیلان که بیش از سه دهه است کار روزنامه‌نگاری را به طور حرفه‌یی دنبال می‌کند در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌ةوان زمینه‌های کتابخوانی در جامعه را افزایش داد؟» می‌گوید: من گمانم بر این است که کتابخوانی یک فرآیند ارتباطی است. یک ساختار کامل چرخه‌ی ارتباطی. هر کتاب یک «رسانه» است؛ رسانه‌یی سرشار از «پیام». نویسنده «فرستنده» و مخاطب(کتابخوان) «گیرنده» به شمار می‌آیند. در یک چنین چرخه‌یی، مهمترین بهانه برای فراگیری «اعتماد» است و اعتماد در سایه‌ی سلامت و این آخری در سپهر کتاب و مطالعه و این حرفها، فرزند «آزادی» است. تا وقتی خودسانسوری و سانسور باشد، از هیچ راهکاری – حتی اگر خیلی هم داغ باشد – آبی گرم نمی‌شود.
خفقان سخن هر جا روی دهد و به هر دستاویزی که باشد، آنجا کشتارگاه فرهنگ و هنر و دوستداری این مفاهیم فرهمند است.
بینش یکی از چهره‌های فرهنگی شهرمان نیز به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد که به نظر من با تبدیل کردن متن کتابها به صورت دیجیتالی در جامعه‌ی کنونی ما که به سمت بهره‌گیری هر چه بیشتر از فضای مجازی پیش می‌رود، می‌توان فرهنگ مطالعه‌ی کتاب را ترویج داد.
زهرا کاظمی خبرنگار فعال استان گیلان نیز در این باره می‌گوید: آلان از آنجایی که مردم خیلی از وقتشان را در فضای مجازی می‌گذرانند باید برای تشویق و ترغیب آنها به کتابخوانی از این فضا و امکان باید بیشتر استفاده شود. یعنی مثلاً بخشهایی جذاب و گیرا از یک کتاب در کانالهای مختلف و سایتهای اینترنتی بارگذاری شده تا مردم کنجکاو شوند و برای خواندن اصل کتاب بشتابند.
وی می‌گوید: راه‌اندازی کانالهای جالب برای تشویق و ترغیب مردم به کتابخوانی و به‌روز بودن کتابخانه‌ها با امکانات مناسب می‌تواند سبب ترویج فرهنگ کتابخوانی شود.
زهرا کاظمی ادامه می‌د هد: حتی آلان جامعه به سمت استفاده از گوشیهای همراه بیشتر گرایش یافته است بسیاری از سایتهای اینترنتی خوبی وجود دارند اما چون مردم در استقاده کردن از گوشی همراه بیشتر رغبت نشان می‌دهند به نظر من بایستی از فضای تلگرام و امکانات کانالها برای نشان دادن محتوای کتابهای مفید بیشتر بهره برد.
وی استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی و استندهای خیابانهای شهر را نیز در جذب مردم به کتاب موثر دانست و گفت: به شرطی که جملات جالب کتابها همراه با عکسهای دیدنی و جالب‌تر آنها در این بیلبوردها همراه شود، می تواند مخاطب جذب کند.
پرویز فکرآزاد مبتکر کانال «گیله قصه» که از علاقه‌مندان به مطالعه و از چهره‌های فرهنگی گیلان است راهکاری عملی قابل اجرای خود برای افزایش زمان کتابخوانی را به طور زیر خلاصه کرد:
۱- آموزش فرهنگ کتابخوانی از دوره‌ی دبستان
۲- ترویج و تبلیغ مستمر کتاب و کتابخوانی به وسیله‌ی صدا و سیما و رسانه‌های گروهی
۳- هدیه دادن کتاب به همدیگر.
او پیشنهاد می‌کند: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به جای کادوهای معمول از کتاب استفاده شود.
دکتر سروش اکبرزاده از فعالان سیاسی – اجتماعی استان گیلان نیز در این باره می‌گوید: اندک اندک به سویی خواهیم رفت که کتاب متشکل از تعدادی اوراق کاغذی، حالتی نوستالژیک به خود خواهد گرفت. چرا که امروزه و بیش از امروز، فردا مردم همه‌ی اطلاعات خود را از گوشیهای همراه خواهند گرفت. لذا بهتر است موسساتی تشکیل شود تا کتاب را متناسب با «قوت فرهنگی روزانه» سطوح مختلف مخاطبان تقسیم‌بندی نموده و از طریق تلگرام و یا شیوه‌های مشابه منتشر نمایند.
وی می‌افزاید: حال که گوشیها انیس و مونس پیر و جوان گشته‌اند بر عقلا است که از همین مسیر به دنبال ارتقای فرهنگ عمومی باشند.
جواد اصغری یکی از فعالان فرهنگی گیلان نیز اعتقاد دارد: دادن بن کتاب از طرف دولت برای گرفتن کتاب از کتابفروشیها و ملزم ساختن دریافت کننده‌ی بن به عدم فروش آن با ثبت مطلب بر روی جلد کتاب، تحویل کتاب به منازل علاقه‌مندان به مطالعه در یک مدت زمان معلوم و استراد مجدد کتاب پس از خواندن و همچنین برگزاری جشنواره‌های کتاب و کتابخوانی با اهدای جایزه به بهترین کتابخوانها می‌ةواند سبب ترویج فرهنگ کتابخوانی شود.
دکتر فریدون شایسته یکی دیگر از پاسخ دهندگان به پرسش ما نکاتی بسیار ارزشمند را در این زمینه بیان می‌کند و می‌گوید: تا ضرورت صورت نگیرد؛ هیچ انسانی کار بدون ضرورت انجام نمی‌دهد. مطالعه نیازمند احساس ضرورت است و کار خیلی خیلی راحتی نیست. باید هر نوع رفتاری را از بدو طفولیت آموزش داد. نکته‌یی که در بیانات بزرگان از جمله امام علی، افلاطون، سعدی و… دیده می‌شود. در سبد خرید هفتگی، ماهانه، فصل و سال کمتر خانواده‌یی خرید کتاب و آن هم غیردرسی وجود دارد. انجام خیرات و مبرات در فرهنگ اجتماعی ما منحصر به تهیه و توزیع آش نذری و یا احداث اماکن عام‌المنفعه است در حالی که اگر خیران به حمایت مادی از محققان بپردازند و چاپ کتابهای مهم و مورد علاقه‌ی مردم حمایت شوند، می‌توان در این راه گامهای موثری برداشت. می‌توان به آینده امیدوار بود. مدارس فاقد کتاب و کتابخانه هستند. مدارس نیازی به تهیه‌ی کتب غیردرسی نمی‌بینند و از سویی هم هیچ روش و راهکار تشویقی هم ندارند؛ ظهور و بروز بی‌قواره و بیش از اندازه‌ی فضاهای مجازی امر را به مردم مشتبه کرده که انسان می‌تواند از این دریچه به اطلاعات و علوم روز دسترسی بیابد. من موافقم که در جامعه‌ی محروم از مطالعه و کم‌عنایت به این مساله، فضاهای مجازی باز تا حدودی سودمند هستند اما هیچ شی یا سیستمی نمی‌تواند جایگزین مطالعه‌ی کتاب باشد. مطالعه طور دیگری است. استمرار در مطالعه و بعد مطالعه‌ی تخصصی نیاز یک جامعه‌ی پویا است. نکته‌یی که همگان بدان اقرار دارند اما در عمل همگان برای تحقق آن دست به دعا برمی‌دارند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.