هاتف نیوز – استاندار گیلان در حاشیهی بازدید روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان از راه آهن رشت – قزوین گفت: جمهوری آذربایجان برای ساخت خط آهن رشت – آستارا سرمایهگذاری به میزان 500 میلیون دلار را پیشنهاد داده است.
هاتف نیوز – استاندار گیلان در حاشیهی بازدید روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان از راه آهن رشت – قزوین گفت: جمهوری آذربایجان برای ساخت خط آهن رشت – آستارا سرمایهگذاری به میزان 500 میلیون دلار را پیشنهاد داده است. دکتر محمدعلی نجفی در حاشیهی برنامهی این بازدید که روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان حضور داشتند، با اشاره به اهمیت اجرای این مسیر ریلی از اتمام زیرساخت این پروژه در طول ششماه آینده خبر داد و افزود: بر طبق برنامهریزیهای انجام شده و با تخصیص اعتبارات 480 میلیارد تومانی و 120 میلیارد تومانی شرکت زیرساختها انشاءالله شاهد بهرهبرداری از این پروژهی مهم خواهیم بود. وی از پیشرفت بیش از 90 درصد ساخت ایستگاههای راهآهن گیلان خبر داد و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت ساخت مسیر ریلی قزوین- رشت و در ادامه رشت – انزلی – آستارا اظهار نمود: در سفرهای متعدد روسای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان موضوع فاینانس و سرمایهگذاری اعتباری این خط ریلی بررسی شد. وی در ادامه از اعلام آمادگی کشور جمهوری آذربایجان برای سرمایهگذاری 500 میلیون دلاری در مسیر رشت- آستارا خبر داد و افزود: مذاکرات برای مشارکت این کشور برای ساخت خط ریلی یاد شده ادامه دارد. دکتر اظهار کرد: پروژهی احداث خط ریلی رشت – آستارا نیز پس از آغاز آن در طی دورهی سه ساله انجام خواهد شد و بر طبق برآوردهای صورت گرفته ساخت این خط آهن یکهزار و 300 میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت. استاندار گیلان به عزم جدی دو کشور در اجرای پروژهی راه آهن رشت- آستارا اشاره کرد و افزود: در ملاقاتهای روسای جمهوری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان آمادگی خود را برای اجرایی شدن این پروژه اعلام کردند. استاندار گیلان به اتصال راهآهن قزوین ـ رشت ـ آستارا به کشورهای شمال دریای کاسپین اشاره کرد و افزود: تا پایان امسال هشت کیلومتر عملیات اجرایی ساخت راهآهن داخل خاک جمهوری آذربایجان تا مرز آستارای ایران به اتمام میرسد. وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی احداث 2.5 کیلومتر راهآهن مسیر داخل ایران در مرز آستارا آغاز شده است، بیان کرد: ترمینال مرزی راهآهن آستارا در دست ساخت است. نمایندهی عالی دولت در استان گیلان متصل شدن ریلی مسیر شمال و جنوب را از جمله ویژگیهای این پروژه برشمرد و افزود: این پروژه قابلیت جابهجایی 10 میلیون تن بار و سه میلیون و 800 هزار مسافر را خواهد داشت. وی اظهار امیدواری کرد: با احداث این مسیر ریلی شرایطی جدید را در کاهش زمان و ارزانی حمل و کالا شاهد خواهیم بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان پس از بازدید هیاتهایی از جمهوری آذربایجان و ایران از مسیر راهآهن قزوین – رشت – آستارا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اتصال این راهآهن بسیار مهم است چون علاوه بر حمل بار و کالا، موجب گسترش روابط بین کشورهای منطقه میشود و از نظر ارتباطات مسافربری نیز حائز اهمیت است. دکتر واعظی افزود: اتصال راهآهن ایران به جمهوری آذربایجان تصمیمی است که رئیسان جمهوری دو کشور گرفتهاند و مسوولان مرتبط نیز با جدیت به دنبال اجرایی شدن این تصمیم هستند. وی یادآور شد: با توجه به اینکه در طول سال، بیش از یکمیلیون گردشگر از جمهوری آذربایجان به ایران سفر میکند و شمار گردشگران ایرانی که به این کشور میروند نیز چندین برابر افزایش یافته، این مسیر برای هر دو طرف بسیار مهم است. وی هدف از بازدید هوایی و زمینی هیات کشور جمهوری آذربایجان به ریاست شاهین مصطفییف وزیر اقتصاد و صنعت این کشور از راهآهن قزوین – رشت را آشنایی با پیشرفت این خط ریلی دانست و تصریح کرد: با توجه به استقبال مردم این کشور از زیارت امام رضا، موافقت شده تا دو ماه آینده راهآهن بین نخجوان و مشهد راهاندازی شود تا مردم بهتر بتوانند به مشهد سفر کنند. واعظی ادامه داد: سال گذشته نیز توافق شده بود که طرف آذری، هشت کیلومتر راهآهن را تا نقطهی صفر مرزی ادامه دهد و طرف ایرانی نیز در قالب این توافقنامه، تا دو کیلومتر خط راهآهن را ادامه خواهد داد تا این خط ریلی در نهایت به پایانهی آستارا متصل شود. وی افزود: با انجام این کار تاجران، صنعتگران و کسانی که کار تجاری، بازرگانی و فعالیتهای اقتصادی هستند، میتوانند از این مسیر به راحتی استفاده کنند چرا که این مسیر در آینده تبدیل به کریدور شمال – جنوب میشود که هم کشور جمهوری آذربایجان و هم کشورهای روسیه و منطقهی قفقاز و هم کشورهای اروپایی میتوانند از این مسیر به شبه قارهی هند و خلیج فارس متصل شوند. وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران نیز در حاشیهی بازدید از خط آهن قزوین – رشت در منجیل گفت: ساخت این راهآهن نه تنها برای مناسبتهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان مهم است بلکه کشورهای حاشیهی کاسپین و حوزهی قفقاز هم میتوانند کالاهایشان از طریق آن به اروپا صادر کنند. شاهین مصطفییف قرار گرفتن خط آهن قزوین – رشت – بندرانزلی- آستارا در مسیر کریدور بینالمللی شمال- جنوب(نوستراک) را مزیتی بزرگ دانست و افزود: این خط آهن و اتصال آن به خط آهن جمهوری آذربایجان در توسعهی تجارت منطقه بسیار موثر خواهد بود. گفتنی است محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شاهین مصطفییف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، دکتر محمدعلی نجفی استاندار گیلان و همچنین مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور روز پنجشنبهی گذشته از روند اجرایی پروژهی راهآهن قزوین – رشت – آستارا بازدید کردند.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.