کد خبر : 8006
تاریخ انتشار : جمعه ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳

بازارهای هفتگی گیلان جاذبه‌یی پرارزش برای رونق اقتصادی

بازارهای هفتگی گیلان جاذبه‌یی پرارزش برای رونق اقتصادی

   هاتف نیوز– علی همرنگ – بازارهای هفتگی و محلی استان گیلان که در شهرستانهای مختلف این استان پراکنده هستند، جاذبه‌هایی پرارزش و مهم برای رونق اقتصادی این خطه محسوب می‌شوند. بازارهای محلی گیلان که از آنها به نام «بازارهای هفتگی گیلان» نیز نام برده می‌شود، به طور منظم و مستمر از دیرباز با عرضه‌ی

   هاتف نیوز– علی همرنگ – بازارهای هفتگی و محلی استان گیلان که در شهرستانهای مختلف این استان پراکنده هستند، جاذبه‌هایی پرارزش و مهم برای رونق اقتصادی این خطه محسوب می‌شوند.
بازارهای محلی گیلان که از آنها به نام «بازارهای هفتگی گیلان» نیز نام برده می‌شود، به طور منظم و مستمر از دیرباز با عرضه‌ی محصولات کشاورزی، صنعتی، دست‌ساز و تولید شده به وسیله‌ی روستاییان با توجه به فصول مختلف سال در شهرهای کوچک، بزرگ و حتی روستاهای گیلان برپا می‌شوند.
بسیاری از صاحبنظران فرهنگی و اقتصادی وجود بازارهای هفتگی گیلان را از پابرجاترین نوع بازارهای دوره‌یی می‌دانند که در ایران دیده شده است.
این بازارها بخشی از سنت و فرهنگ خطه‌ی گیلان محسوب می‌شوند و قدمت آنها تا اندازه‌یی است که برخی از مورخان سابقفه‌ی چندین قرن را برای آن متصور هستند.
بازار هفتگی گیلان جدا از عملکرد اقتصادی نقشهایی بسیار مهم در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دارند و همینک وجود آنها را می‌توان بستری برای خودکفایی روستاییان و زمینه‌یی برای شناسانیدن فرهنگ این خطه به دیگر مردمان تلقی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خرید و استفاده از تولیدات محلی را تضمین کننده‌ی سلامت مصرف‌کنندگان و ایجادکننده‌ی بسترهای حمایتی برای روستانشینان می‌داند و از مردم گیلان و به ویژه مسافران و گردشگران می‌خواهد از بازارهای هفتگی دیدن و خرید کنند.
بر پایه‌ی گزارش روابط عمومی اداره‌ی کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، رضا علیزاده از بازارچه‌های محلی و مراکز عرضه‌ی سوغات برخی شهرستانهای استان بازدید نمود و بر فعالیت برای رونق آنها تاکید کرد.
وی در حاشیه‌ی این بازدید اظهار نمود: بازارهای محلی نقشی مهم در جذب گردشگر دارند و این نقش به واسطه‌ی ویژگیهایی همچون حضور در بازار، تنوع اجناس، عرضه‌ی محصولات محلی، شیوه‌ی خرید و فروش و نیز مشاهده و انتقال فرهنگ بومی فروشندگان معنا می‌یابد.
این مقام مسوول با اشاره به پتانسیل فراوان بازارهای دوره‌یی و محلی در معرفی توانمندی زندگی روستایی و معیشت به شیوه‌ی سنتی اظهار نمود: علی‌رغم نظارت و یکپارچگی در قیمتها، مردم و گردشگران از نظر کیفیت محصولات، محیط جذاب این بازارها و نیز تنوع در میزان عرضه به استقبال و خرید در بازارهای محلی اقدام می‌نمایند.
علیزاده تصریح نمود: بازارهای محلی نه تنها بنیانهای اقتصادی و اجتماعی روستاییان را تنظیم می‌کنند بلکه در ایجاد کانونهای اولیه‌ی شهری نیز نقشی مهم دارند.
وی به بیان ویژگیهای مثبت بازارهای محلی پرداخت و افزود: این بازارها با توجه به جذب گردشگران فراوان به شهرها رونق اقتصاد گردشگری را محقق می‌نمایند و خودکفایی زنان به عنوان فعالان بخش تولید روستایی را به بار می‌آورند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان عمده‌ی فروشندگان این بازارها را قشرهای متوسط و کم درآمد جامعه عنوان نمود و بیان کرد: خرید و استفاده از تولیدات محلی علاوه بر تضمین سلامت برای مصرف‌کنندگان، بسترهای حمایتی برای روستانشینان را نیز فراهم می‌نماید.
رضا علیزاده همچنین خواستار حمایت مسوولان استانی برای توسعه و گسترش بازارهای محلی استان گیلان و به دنبال آن تداوم اشتغال روستاییان شد.
در کنار برپایی بازارهای محلی و هفتگی استان گیلان چند سالی است که برپایی بازارچه‌های صنایع دستی نیز به ویژه در فضاهایی که ظرفیت جذب گردشگر دارند مورد توجه قرار گرفته که می‌تواند به اشاعه‌ی فرهنگ غنی استان گیلان به دیگر نقاط کشور و حتی خارج کشور کمک نماید.
رضا علیزاده در این باره با اشاره به اقلیم منحصربه فرد گیلان و تنوع آب و هوایی در نقاط مختلف آن؛ بهار را بهترین فرصت برای گشت و گذار در این استان عنوان نمود و اظهار کرد: با توجه به موقعیت فرهنگی تاریخی گیلان حضور گردشگران می‌تواند در اشاعه‌ی فرهنگ و تاریخ استان گیلان موثر باشد.
وی به صنایع دستی گیلان به عنوان نمادی از هنر و سنن اصیل استان اشاره کرد و افزود: بررسیهای صورت گرفته درزمینه‌ی انگیزه‌ی گردشگران از خرید صنایع دستی گیلان، کشش به سمت زیبایی تولیدات صنایع دستی این دیار و انتقال ارزشهای فرهنگی و تاریخی آن به دیگر نقاط ایران و جهان است.
این مقام مسوول بیان نمود: در سالهای گذشته صنایع دستی به دلیل شیوه‌ی سنتی زندگی به صورتی ملموس‌ و کاربردیتر در پیرامون افراد جامعه نقش داشت و مردم در طول زندگی خود لحظه به لحظه با این دست‌آفریده‌ها زندگی می‌کردند اما هم‌اکنون همسو شدن با مدرنیته و تلاش برای متنوع‌سازی سبک زندگی موجب کم اثر شدن تولیدات صنایع دستی در منازل مردم شد.
وی در زمینه‌ی لزوم بهره‌گیری از صنایع دستی در زندگی مردم در هر دوره‌ی زمانی گفت: نوستالژی وسایل قدیمی و صنایع دستی کهن همچنان در اذهان افراد جامعه وجود دارد و یادآور گذشته و فرهنگ تاریخی برای مردم است، بنابر این تحقق این کشش فرهنگی باید در جهت کاربردی‌ کردن صنایع دستی برای نسل جدید باشد.
در هر صورت وجود پتانسیل و ظرفیت فراوان برپایی بازارهای هفتگی و همچنین بازارچه‌های مختلف عرضه‌ی تولیدات مختلف فرهنگی و صنایع دستی و همچنین هنرهای سنتی و بومی استان گیلان فرصتی ایدة‌آل برای توسعه‌ی فرهنگی و اقتصادی این خطه‌ی زرخیز است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.