هاتفنیوز – بر پایهی گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي – ورزشي شهرداري كلانشهر رشت نمايشگاه آثار اكسپرسيونيسم با عنوان «من پنهان» در رشت برپا شد.
هاتفنیوز – بر پایهی گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي – ورزشي شهرداري كلانشهر رشت نمايشگاه آثار اكسپرسيونيسم با عنوان «من پنهان» در رشت برپا شد. در اين نمايشگاه كه به همت سازمان فرهنگي – ورزشي شهرداري كلانشهر رشت داير شده است آثاري از مينا ذاكري براي بازديد علاقهمندان ارائه گردید. «من پنهان» در روزهاي سوم تا نهم آذر ماه امسال در گالري نمايشگاهي «خانهي فرهنگ و هنر رشت» داير بوده و بسياري از علاقهمندان به هنر بين ساعتهاي ۱۰ تا ۱۳ صبح و ۱۶ تا ۱۹ عصر از اين نمايشگاه بازديد كردند. «هیجاننمایی» یا اکسپرسیونیسم نام یک مکتب هنری است که در آغاز قرن بیستم، زمانی که نهضتی بزرگ بر ضد رئالیسم و امپرسیونیسم پا گرفت آرامآرام به مکتب «اکسپرسیونیسم» منتهی گردید. واژهی اکسپرسیونیسم برای نخستین بار در تعریف برخی از نقاشیهای «اگوست اروه» به کار رفته است. اکسپرسیونیسم جنبشی در ادبیات بود که نخست در آلمان شکوفا شد. هدف اصلی این مکتب نمایش درونی بشر، مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود. اکسپرسیونیسم شیوهیی نوین از بیان تجسمی است که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگهای تند و اشکال کج و معوج و یا خطوط زمخت بهره میگیرد. این مکتب به نوعی اغراق در رنگها و شکلها است، شیوهیی عاری از طبیعتگرایی که میخواست حالات عاطفی را هرچه روشنتر و صریحتر بیان نماید. دورهی شکلگیری این مکتب از حدود سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۵ میلادی بود اما در کل این شیوه از گذشتههای دور با هنرهای تجسمی همراه بوده و در دورههای گوناگون به گونههایی نمود یافته است. عنوان «اکسپرسیونیسم» در سال ۱۹۱۱ برای متمایز ساختن گروهی بزرگ از نقاشان به کار رفت که در دههی نخست سدهی بیستم میلادی بنای کارشان را بر بازنمایی حالات تند عاطفی و عصیانگری علیه نظامات ستمگرانهی حکومتها، مقررات غیرانسانی کارخانهها و عفونت زدگی شهرها و اجتماعات نهاده بودند. این هنرمندان برای رسیدن به اهداف خود رنگهای تند، مهیج و ضربات مکرر و هیجان زدهی قلممو و شکلهای اعوجاج یافته و خارج از چارچوب را بدون هیچگونه سامانی ایجاد میکردند و هر عنصر را که آرامشبخش و چشمنواز بود از کار خود خارج میکردند.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.