کد خبر : 6805
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷

آیا «گیلان» دوباره «دروازه‌ی اروپا» می‌شود؟!

آیا «گیلان» دوباره «دروازه‌ی اروپا» می‌شود؟!

هاتف – علی همرنگ – از گذشته‌های دور شهر زیبای بندرانزلی به طور ویژه و استان گیلان به طور کلی به عنوان «دروازه‌ی اروپا» لقب گرفته‌اند.

    هاتف – علی همرنگ – از گذشته‌های دور شهر زیبای بندرانزلی به طور ویژه و استان گیلان به طور کلی به عنوان «دروازه‌ی اروپا» لقب گرفته‌اند.
اینکه چرا پژوهشگران چنین لقبی را به شهر انزلی و استان گیلان داده‌اند، دقیقاً به ماهیت و کارکرد این خطه از کشور برمی‌گردد که می‌تواند از این طریق ارتباطات زمینی، دریایی و هوایی بسیار مناسب با کشورهای اروپایی برقرار شود. هر چند مدتها است که این ارتباطات کمتر و کمتر می‌شود اما این توان بالقوه و ظرفیت فراوان در گیلان وجود دارد که بتواند راهی پر سود برای اقتصاد کشور در این خطه بگشاید که این حلقه با رونق گرفتن کار و فعالیت اقتصادی و بازرگانی منطقه‌ی آزاد انزلی و توسعه و تجهیز بندر آستارا و منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی لاهیجان تکمیل می‌شود.
روز جمعه‌ی گذشته هفدهم مهر ماه امسال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت در کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، با گذر از مرز زمینی گمرک آستارا، وارد آستارای جمهوری آذربایجان شد و در توفقی چند ساعته در استان گیلان مطالبی عنوان کرد که «ایرنا» آن را بازتاب داده است.
اعضای ایرانی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، برای بررسی پروژه‌ی اتصال خط ریلی جمهوری آذربایجان به ایران، به این کشور سفر می‌کنند.
نخستین نشست کمیسیون همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در شهر لنکران جمهوری آذربایجان برگزار شد و سپس، نشست بعدی این کمیسیون به منظور نهایی کردن پروژه‌ی ساخت پل ریلی آستارای جمهوری آذربایجان به ایران، روز شنبه 18 مهرماه در فرمانداری آستارا پیگیری شد.
بازدید از زیرساختهای اقتصادی و مرزی آستارای جمهوری آذربایجان و برگزاری نشست مشترک با مقامات این کشور از جمله برنامه‌های اعضای این کمیسیون بوده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون آسیا و اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزیر امور خارجه‌ی کشور، مدیرعامل شرکت راه‌آهن ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و ح34مل و نقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل دفتر ترانزیت پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و معاون معاهدات مرزی و امور بین‌الملل مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، استاندار گیلان و فرماندار شهرستان آستارا از جمله اعضای ایرانی کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان هستند.
گفته می‌شود که مقامات جمهوری آذربایجان پیشنهاد داده‌اند تا هشت کیلومتر از راه‌آهن این کشور را داخل خاک ایران ادامه دهند.
در همین زمینه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته که: با اتصال راه‌آهن جمهوری آذربایجان به ایران، حمل و نقل ترکیبی از ایران به همه‌ی نقاط جهان انجام می‌شود.
محمود واعظی که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان را نیر بر عهده دارد، روز جمعه‌ی گذشته پیش از ورود به خاک جمهوری آذربایجان برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در مرز آستارا در جمع خبرنگاران گفته که: در دو سال گذشته همکاریهای اقتصادی، صنعتی، تجاری، علمی، فرهنگی و امنیتی در بخشهای مختلف بین ایران و جمهوری آذربایجان گسترش یافته است.
وی افزود: یکی از اقداماتی که کمیسیون مشترک اقتصادی به طور جدی پیگیر آن است، فعال کردن کریدور شمال – جنوب(نوستراک) است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست عملیاتی کردن امتداد خط سراسری جمهوری آذربایجان به ایران است، اضافه کرد: با امتداد این خط ریلی حمل بارهای مربوط به جمهوری آذربایجان، قفقاز و روسیه از طریق شبکه‌ی سراسری جمهوری آذربایجان وارد ایران شده و از داخل ایران در قالب حمل و نقل ترکیبی به نقاط مختلف جهان ترانزیت خواهد شد.
واعظی با بیان اینکه پروژه‌ی بزرگ خط راه‌آهن قزوین – رشت هم‌اکنون در حال پایان یافتن است، افزود: آنچه که در بخشی از این مذاکرات پیگیر آن هستیم؛ فعال کردن خط ریلی رشت – آستارا است که همه‌ی طراحیهای لازم در این زمینه نیز انجام شده است.
وی گفت: این طرح فاینانس خواهد شد تا از این طریق، راه‌آهن سراسری ایران به جمهوری آذربایجان متصل شود. همچنین نشست رؤسای کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان عصر روز جمعه با حضور استاندار گیلان در آستارای جمهوری آذربایجان برگزار شد.
بر پایه‌ی گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان، در این نشست که دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ریاست هیات ایرانی و مصطفی‌اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان ریاست هیات آذربایجانی را بر عهده داشتند، استاندار گیلان، معاونان وزرای خارجه، سفرای دو کشور و چند تن از معاونان دیگر وزرای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان حضور داشتند که در باره‌ی زمینه‌های گوناگون مناسبات دوجانبه به ویژه در زمینه‌ی حمل و نقل جاده‌یی و ریلی گفت‌وگوهایی بین دو طرف انجام پذیرفت و بخشی از این گفت‌وگوها مربوط به ساخت پل بر روی رودخانه‌ی آستارا و ساخت ترمینال حمل کالا با هدف تسهیل تردد ناوگان تجاری و مسافری بود.
همچنین هیاتهای جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران روز شنبه به منظور ادامه‌ی روند مذاکرات فنی و بازدید از محل ساخت پل مرزی و برگزاری نشست بررسی پروژه‌ی اتصال خط ریلی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران وارد آستارای ایران شدند.
به هر حال بایستی منتظر ماند تا پروژه‌ی خط آهن گیلان به بهره‌برداری برسد و به دنبال آن راه‌آهن گیلان به راه‌آهن جمهوری آذربایجان متصل گردد و با فعالیت این خط ریلی، در کنار توسعه‌ی حمل و نقل دریایی از بندر‌استارا و بندرانزلی و همچنین گسترش خطوط هوایی بین «فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت» و فرودگاههای کشورهای شمالی ایران در نهایت راههای گسترش ارتباطات تجاری و بازرگانی را برای بازرگانان و صاحبان شرکتهای و واحدهای تولیدی – صنعتی استان و کشور تعیق بخشد.
در چنین شرایطی است که می‌توان دوباره به گیلان لقب دروازه‌ی اروپا را داد.

41

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.