هاتفنیوز – نسرین پورهمرنگ – شمارهی سوم و چهارم فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی منتشر شد. نقد کتاب علوم اجتماعی که پیش از این به صورت ماهنامه منتشر میشد از سال گذشته در قطع جدید و به صورت فصلنامه به صورت تخصصیتر منتشر میشود و صرفا” به نقد کتابهای تازه منتشر شده میپرداز
هاتفنیوز – نسرین پورهمرنگ – شمارهی سوم و چهارم فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی منتشر شد. نقد کتاب علوم اجتماعی که پیش از این به صورت ماهنامه منتشر میشد از سال گذشته در قطع جدید و به صورت فصلنامه به صورت تخصصیتر منتشر میشود و صرفا” به نقد کتابهای تازه منتشر شده میپردازد. در شمارهی 3و 4 این فصلنامه که در یک مجلد منتشر شده است میتوان به این آثار اشاره کرد: فراز و فرود کتاب علوم اجتماعی: دکتر غلامعباس توسلی/ زشت و زیبای تاریخ اجتماعی ایران از مشروطیت تا انقلاب اسلامی: سیدعبدالله انوار/ بازی تردید یا بازی باور: دو رویکرد به نقد و نقدپژوهی در ایران: دکتر نعمتالله فاضلی/ تاریخ فرهنگ مدرن ایران: دکتر محمد سعید ذکایی/ بازیابی ارزشهای فکری شرق در پیوند جامعهشناسی و تاریخ: دکتر شاپور رواسانی/تحول روششناختی در جهان علمی معاصر: دکتر عبدالله گیویان/ شبکه های خشم و امید، جنبشهای اجتماعی در عصر اینترنت: بهروز گرانپایه/ برمدار صفردرجه: دکتر امیدعلی احمدی/ صنعت فرهنگ و بازیهای رایانهای: نسرین پورهمرنگ
در بخشی از مقالهی اخیر که درباره ی کتاب ترجمه نشدهی «صنعت فرهنگ و بازیهای رایانه ای» نوشته شده، چنین آمده است: «این بازیها اغلب به علت محتوای خشونتآمیزی که دارند تاثیرات مخرب فراوانی نیز بر کودکان برجای میگذارند. خشونت، تخریب، ویرانی و کشتار از جمله مضامین رایج در این نوع از بازیها هستند. ویژگی تعاملی این بازیها که میتواند به عنوان یکی از ویژگیهای مثبت این بازیها تلقی شود، درجای خود میتواند آسیبهایی را نیز در فضاها و محیط واقعی به همراه داشته باشد. برای کاربران این بازیها به ویژه اگر از کودکان باشند تشخیص و جدا سازی محیطهای واقعی و مجازی اندکی دشوار به نظر میرسد. کودکان با تخیلات خود زندگی میکنند. وقتی در فضای مجازی ذهن کودکان از خشونت و پرخاشگری انباشته می شود، کودکان ناخودآگاه همان کنشها و واکنشها و تقابلها را به فضاهای واقعی نیز تعمیم میدهند. فکر و تصویرهای ذهنی کودکان درحین بازیهای رایانهای مملو از مفاهیمی میشود که تجسم عینی هریک از آنها در دنیای واقعی میتواند برای جامعهی بشری فاجعه آفرین باشد. خونریزی، کشتار، خیانت، جنگ و نابودی از مضمونهای رایج در اغلب این بازیها میباشند. همچنین وجود شخصیتهای ماورایی و با قدرتهای شگفت انگیز، میتواند ذهن کودکان را درگیر تخیلاتی سازد که فاقد معیارهای خلاقیت و سازندگی است. علاوه آنکه وجود چنین شخصیتهایی کودکان را به این سمت سوق میدهد که در زندگی خود بهجای برداشتن گامهای آرام و پیوسته و کسب تدریجی توانمندی، دل به یافتن نیروها و منابعی ببندند که همهی آرزوهای آنها را درچشم برهمزدنی برآورده سازد و از قدرتی شگرف برخوردار باشد. اینها همان توهماتی هستند که اندیشهی مدرنیسم در ابتدای موجودیت خود قصد خویش را مقابله با آنها اعلام کرد، اما در ادامهی حیات در کالبد نظام اقتصادی، به سمت بازتولید همین افکار توهم زا در قالب تولیدات صنعت فرهنگی پیش رفت.» این فصلنامه در 247 صفحه برای علاقمندان به مباحث علوم اجتماعی منتشر شده است.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.