کد خبر : 5122
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۳

آیا می‌دانید راه‌آهن گیلان چه ویژگیهایی دارد؟!

آیا می‌دانید راه‌آهن گیلان چه ویژگیهایی دارد؟!

هاتف نیوز – راه آهـن قزویـن – رشت (راه‌آهن گیلان) علاوه بر آنكه از نظر حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یك كریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات كشور و همچنین ترانزیت كالا از مناطق شمالی كشور به خلیج فارس و آبهای آزاد بین‌المللی و دیگر كشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

    هاتف نیوز – راه آهـن قزویـن – رشت (راه‌آهن گیلان) علاوه بر آنكه از نظر حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یك كریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات كشور و همچنین ترانزیت كالا از مناطق شمالی كشور به خلیج فارس و آبهای آزاد بین‌المللی و دیگر كشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
بررسی نقشه‌های اجرایی پروژه‌ی راه آهـن قزویـن – رشت نشان می‌دهد که با تکمیل این راه آهن به طول 165 كیلومتر ترانزیت كالا از مناطق شمالی كشور به خلیج فارس و آبهای آزاد بین‌المللی و دیگر كشورهای همسایه برقرارخواهد شد؛ اتصالی که بی تردید تحولی بزرگ در زمینه‌ی ترانزیت و تبادل کالا و مسافر خواهد بود.
دراین زمینه‌ وزیر راه و شهرسازی که همزمان با سفر رئیس جمهور به استان گیلان چهارشنبه ۲۶ فروردین امسال در گیلان حضور یافت تا از پروژه‌های مختلف دیدار کند، در باره‌ی این خط آهن گفت: این خط آهن یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شمال به جنوب ایران است زیرا ما از طریق این خط آهن به جمهوری آذربایجان و در ادامه به شبکه‌ی ریلی اروپا متصل می‌شویم.
با توجه به اهمیت این پروژه، بررسی دستاوردها، فعالیتهای انجام شده برای این پروژه قابل توجه است. در زیر مشخصات اجرایی این پروژه ذکر شده است:
– طول خط در این طـرح 165 كیلومتر، به صـورت یـك خطه است.
– سرعت تعیین شده برای قطارها در این مسیر 160 کیلومتر بر ساعت برای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای باری، درنظر گرفته شده است.
– این خط آهن در مسیر خود از ایستگاه رشت دو شاخه شده كه یك شاخه با عبور از پیربازار به بندرانزلی متصل می‌شود و شاخه‌ی دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می‌‌گردد.
– تعداد ایستگاههای این راه‌آهن گیلان 9 ایستگاه شامل: دستجرد، كوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم‌آباد، امامزاده‌هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر در نظر گرفته شده است.
– پیشرفت پروژه در حال حاضر ۸۷ درصد است.
– تامین اعتبارات برای این پروژه با تعیین 255 میلیارد تومان در لایحه‌ی بودجه‌ی امسال صورت گرفته است.
– در سال 93 برگزاری مناقصه‌ی فاز نخست پروژه از مسیر رشت و فاز سوم از مسیر انزلی انجام گرفت و پیمانکار پروژه مشخص شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 3 در انتظار بررسی : 3 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.