کد خبر : 3183
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳

گیلان از نداشتن اورژانس هوایی رنج می‌برد

گیلان از نداشتن اورژانس هوایی رنج می‌برد

هاتفنیوز – به مناسبت فرا رسیدن «روزجهانی یادبود قربانیان حوادث ترافیکی»، قرار است مرکز تحقیقات ترومای جاده‌یی گیلان با همکاری سازمانهای مرتبط نخستین «همایش یادبود قربانیان حوادث ترافیکی» را روز یکشنبه ۲۵ آبان در «مرکز آموزشی – درمانی پورسینای رشت»،برگزار کند، به همین مناسبت دکتر شاهرخ یوسف‌زاده چابک رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌یی استان گیلان در گفت‌وگویی مطبوعاتی شرکت کرد و اهداف و برنامه‌های این همایش را تشریح نمود.

هاتفنیوز – به مناسبت فرا رسیدن «روزجهانی یادبود قربانیان حوادث ترافیکی»، قرار است مرکز تحقیقات ترومای جاده‌یی گیلان با همکاری سازمانهای مرتبط نخستین «همایش یادبود قربانیان حوادث ترافیکی» را روز یکشنبه ۲۵ آبان در «مرکز آموزشی – درمانی پورسینای رشت»،برگزار کند، به همین مناسبت دکتر شاهرخ یوسف‌زاده چابک رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌یی استان گیلان در گفت‌وگویی مطبوعاتی شرکت کرد و اهداف و برنامه‌های این همایش را تشریح نمود.
دکتر شاهرخ یوسف‌زاده چابک در این مصاحبه خاطر نشان کرد: بر اساس آمار اعلام شده در هفت ماهه‌ی نخست امسال ۴۳۰ نفر در حوادث جاده‌یی استان گیلان کشته شده‌اند که اگر به ازای هر یک نفر کشته چند نفر معلول نیز داشته باشیم متوجه خواهیم شد که به وسیله‌ی افرادی که قربانی حوادث ترافیکی می‌شوند چه ضربه‌ی بزرگی به گیلان وارد می‌گردد.
رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌یی استان گیلان در ادامه گفت: حدود ۴۰ درصد بستری شوندگان «بیمارستان پورسینای رشت» به تصادفات جاده‌یی مربوط می‌شود که از این مقدار ۹۵ درصد افراد گیلانی هستند و همچنین از ۲۲ هزار نفری که در طول سال در «بیمارستان پورسینا» نیازمند عمل جراحی بوده و جراحی می‌شوند بیش از ۵۰ درصد آن مربوط به حوادث جاده‌یی هستند.
دکتر شاهرخ یوسف‌زاده چابک گفت: حدود پنج سال است که با اجرایی شدن ماده‌ی ۹۲ از مصدومان ترافیکی مبلغی برای معالجه دریافت نمی‌شود و منابع مالی آن را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین می‌کند البته این منابع اینگونه تأمین می‌شود که مردم هنگام بیمه‌ی خودروی خود ۱۰ درصد اضافه‌تر از مبلغ بیمه را پرداخت می‌کنند که آن ۱۰ درصد به وزارت بهداشت ارائه می‌شود و این وزارتخانه بر اساس پرونده‌هایی که بیمارستانها به آنجا ارسال می‌کنند مبالغی را به بیمارستانها اختصاص می‌دهد.28
وی با تاکید بر اینکه با تلاش مجموعه‌ی همکارانم در «بیمارستان پورسینا» کوشیده‌ایم تا با رفع نقاط ضعف علی‌رغم حجم فعالیتهای این بیمارستان با وجود امکانات موجود، با درایت و کاردانی کادر مجربمان علاوه بر آینکه برای سرعت عمل در فعالیتها مربوط به مصدومان اقدام کنیم با ساماندهی مصدومان و افرادی که صدمات بیشتری را دیدند در بخش اصلی و کسانی که کمتر آسیب دیده‌اند را در بخش مخصوص به خود درمان نماییم تا راندمان کار افزایش یابد.
وی همچنین به قدمت، تاریخ و پیشینه‌ی «بیمارستان پورسینای رشت» به عنوان قدیمی‌ترین بیمارستان این شهر اشاره کرد و گفت: «بیمارستان پورسیناي در طول ۹۰ سالی که از تأسیس آن سپری شده فشار بیش از حد ظرفیت خود را متحمل شده است که به نظر می‌رسد هم‌اکنون نیازمند توجه بیشتر باشد.
رئیس مرکز تحقیقات ترومای جاده‌یی استان گیلان گفت: این مرکز تنها مرکز تحقیقات تروما در کشور است که از سال ۸۳ فعالیت خود را در «بیمارستان پورسینای رشت»شروع کرده و هم‌اکنون پس از ۱۰ سال فعالیت خدمات شایان توجهی ارائه داده است.
دکتر یوسف‌زاده سپس به تجهیز امکانات این مرکز اشاره کرد و گفت: نبود اورژانس هوایی بزرگترین ضعف استان گیلان است.
وی همچنین ترافیک خیابانهای اطراف «بیمارستان پورسینای رشت» را عاملی برای ضعف خدماتدهی دانست و خواستار رفع این مشکل شد.
وی در ادامه برپایی این همایش را فرصتی بیان کرد که مسوولان استان بتوانند این مسائل را مطرح کرده و به بحث و بررسی بنشینند.
دکتر یوسف‌زاده در بارهع‌ی اهداف همایش یاد شده گفت: سومین یکشنبه‌ی ماه نوامبر هر سال طبق تصمیم نمایندگان سازمان ملل متحد به «روز جهانی یادبود قربانیان حوادث ترافیک جاده‌یی» نامگذاری گردیده که این مناسبت بر اثر تلاشهای مستمر سه سازمان غیردولتی با هماهنگی سازمان بهداشت جهانی در قطعنامه‌ی مجتمع عمومی سازمان ملل گنجانیده شده است.
وی کاهش تلفات جاده‌یی را هدف اصلی و راهبردی در برنامه‌های مرتبط با سلامت شهروندان عنوان کرد که در بسیاری از کشورها تبدیل به فرهنگ عمومی شده است.
رئیس «مرکز آموزشی – درمانی پورسینای رشت» خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی بر این موضوع مهم تاکید دارد که برخوردهای ترافیکی قابل پیشگیری هستند و کشورها باید به اعمال برنامه‌های پیشگیرانه در برنامه‌ریزیهای کلان خود اقدام کنند.
وی آسیبهای پس از حوادث جاده‌یی را در سه مرحله‌ی پیش‌بیمارستانی، بیمارستانی و پس از آن عنوان کرد و گفت: مرحله‌ی نخست پیش‌بیمارستانی است و از زمان بروز آسیب یا حادثه تا انتقال بیمار به بیمارستان را شامل می‌شود و این روند هم آکنون در کشور ما رو به بهبود است.
در مرحله‌ی بیمارستان اقداماتی دنبال می‌شود که کادر درمانی روی بیمار انجام می‌دهند که تمام تلاش کادر مجرب بیمارستانی برای کاهش صدمات و جبران خسارات جانی است.
دکتر شاهرخ یوسف‌زاده در پایان از همکاری رسانه‌های گروهی قدردانی کرد و حضور آنها را در این همایش برای فرهنگسازی در جامعه موثر دانست.
گفتنی است در این نشست مهندس رضا اسلامی دبیر شورای ترافیک استان هم مطالب ارزشمندی در باره‌ی اهداف برگزاری این همایش، توانمندی دانشگاه علوم پزشکی در برخورد مناسب با حوادث ترافیکی و اقدامات لازمی که بایستی برای قربانیان حوادث ترافیکی انجام شود بیان کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.