کد خبر : 2693
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰

حقيقت پيشرفتهای ايران

حقيقت پيشرفتهای ايران

اعتقادی در کشور ریشه دوانده مبنی بر ناتوانی در رسیدن به علوم و تکنولوژی های پیشرفته دنیا. تفکری که گاه در بین مردم کوچه و بازار و حتی قشر تحصیلکرده دیده میشود این نوع تفکر معمولا با بیان جملاتی مانند ایران آفتابه میسازه اما … و مانند این جملات نمایان میشود. در ابتدا باید عنوان

اعتقادی در کشور ریشه دوانده مبنی بر ناتوانی در رسیدن به علوم و تکنولوژی های پیشرفته دنیا. تفکری که گاه در بین مردم کوچه و بازار و حتی قشر تحصیلکرده دیده میشود این نوع تفکر معمولا با بیان جملاتی مانند ایران آفتابه میسازه اما … و مانند این جملات نمایان میشود. در ابتدا باید عنوان کنم برای رسیدن به پیشرفت باید هدف داشت تا بر اساس آن برنامه ریزی کرد.
سند چشم انداز 20 ساله روشنگر اهداف ایران در افق سال 1404 است. در سال 82 مقام معظم رهبری این سند را به سران قوا ابلاغ فرمودند. اینک 10 سال از ابلاغ این سند راهبردی می گذرد. آن چه در این 10 سال اتفاق افتاد تلاش برای رسیدن به اهداف پیشرفت است. اخبار دست آوردهای علمی تا حدودی ذهنها را امیدوارتر کرده است. شاید هنوز افرادی باشند که ناباورانه به این پیشرفت‌ها می نگرند، این نگاه متاسفانه در قشر تحصیل کرده و دانشگاهی نیز وجود دارد، بخشی از این تفکر گاه ناشی از آگاهی نداشتن است. قسمت زیادی از این آگاهی‌بخشی نیازمند اطلاع رسانی رسانه هاست. در رسانه ها بارها اخبار پیشرفت ایران در مورد علم نانو، سلولهای بنیادی، فناوری فضا، داروسازی و … را دیده ایم. ولی در زمینه علم رباتیک اندک صحبت شده. در حالی که رباتیک علمی بسیار پیچیده است و در برخی از شاخه ها ترکیبی از چند تخصص میباشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم در اینجا به بخشهایی از این پیشرفتهای خیره کننده اشاره ای داشته باشم.
علم رباتیک یکی از علوم قابل توجه و گسترده در دنیا است که تمام کشورهای پیشرفته دنیا به آن توجه ویژه ای دارند. هر ساله مسابقاتی در قالب مسابقات جهانی روبوکاپ در کشورهای مختلف جهان با حضور شرکت کنندگان مطرحی از جمله ژاپن، چین، آلمان، امریکا و … برگزار میشود.
نتایج درخشان جوانان کشورمان در مسابقات جهانی سال 2014 در کشور برزیل را به نقل از واحد مرکزی خبر صدا و سیما مشاهده بفرمایید
در لیگ شبیه ساز امداد تیم دانشگاه امیرکبیر به مقام اول و تیم mrl دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به مقام دوم دست یافت.
در بخش رقابت فنی چند عامله لیگ شبیه ساز امداد تیم mrl دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به مقام اول دست پیدا کرد.
درلیگ امدادگرمجازی تیم mrl به مقام اول دست یافت.
در لیگ انسان نما(سایز کودک)تیم باسط پژوه به مقام سوم دست پیدا کرد.
در لیگ امدادگر واقعی بخش رقابت فنی –جابه جایی اجسام تیم yra دانشگاه آزاد اسلامی یزد مقام قهرمانی را از آن خود کرد.
در این لیگ بخش رقابت فنی- بهترین مانور –تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اول شد.
در لیگ امدادگر واقعی تیم mrl دانشگاه آزاد اسلامی قزوین دوم شد.
تیم yra دانشگاه آزاد اسلامی یزد در بخش رقابت فنی بهترین پرنده به مقام اول دست پیدا کرد.
در لیگ انسان نما(سایز نوجوان) تیم باسط پژوه از ایران به مقام قهرمانی دست یافت.
دانشگاه تهران(پردیس بین الملل کیش)توانست در رقابت فنی لیگ فوتبالیست سایز کوچک مقام دوم را از آن خود کند.
نتایج بخش دانش آموزی مسابقات جهانی روبوکاپ 2014 برزیل نیز به شرح زیر اعلام شده است:
در لیگ فوتبال وزن آزاد گروهی دبیرستان امام جواد از اصفهان اول شد و تیم دبیرستان خرد از تهران مقام دوم را به خود اختصاص داد.
در لیگ فوتبال وزن آزاد-انفرادی دبیرستان فرزانگان 1 تهران رتبه دوم را کسب کرد.
در سوپرتیم فوتبال وزن سبک گروهی دبیرستان فرزانگان 4 اول شد.
در لیگ فوتبال وزن آزاد –انفرادی تیم نقش جهان همراه اول رتبه سوم را کسب کرد.
در لیگ امدادگر سطح ب گروهی شرکت المان ساز شرق اول شد.
در لیگ امدادگر سطح الف پیشرفته گروهی تیم کاوش هلال احمر اول شد.
در لیگ امدادگر سطح الف ابتدایی انفرادی تیم اسلام از راهنمایی سلام اول شد.
در لیگ امدادگر سطح الف ابتدایی گروهی نیز همین تیم حائز رتبه اول گردید.
در لیگ امدادگر پیشرفته الف-بهترین ارائه فنی کاوش اول شد.
در همین لیگ بخش سوپر تیم نیز کاوش حائز رتبه اول گردید.
در لیگ فوتبالیست وزن آزاد در بخش ارائه مقام دوم از آن دبیرستان خرد شد.
در لیگ امدادگر ابتدایی الف مقام سوپر تیم را آر تو تی (مشهد مقدس) کسب کرد.
همین تیم مقام اول امدادگر پیشرفته ب را از آن خود کرد.
در لیگ امدادگر ابتدایی الف بخش اصلی تیم اسلام اول شد.
در بهترین طراحی ربات امدادگر الف ابتدایی تیم اسلام حائز رتبه نخست شد.
در بهترین ارائه فنی امدادگر الف پیشرفته تیم کاوش سازمان هلال احمر اول شد.
رتبه دوم در ارائه پوستر را مدرسه امام جواد ازآن خود کرد.
رتبه دوم طراحی بهترین ربات فوتبالیست وزن آزاد از آن مدرسه خرد شد.
بهترین تیم کارگروهی نیز به مدرسه امام جواد تعلق گرفت.
هم چنین در پایان لیگ دانش آموزشی تیم نقش جهان همراه اول اصفهان به عنوان قهرمان قهرمانان شناخته شد.
به افتخار می‌توان گفت وجود اسامی ایرانیان در سکوهای جهانی آن هم سکوهای علمی بسیار خوشحال کننده است. ولی زمانی که متوجه میشویم سازمان جهانی روبوکاپ، جوانان ایرانی را در سطحی از علم میبیند که از آنها در کمیته سازمانی و کمیته فنی استفاده میکند این خوشحالی چندین برابر خواهد بود.
در مسابقات جهانی روبوکاپ در سال 2014 در کمیته سازمانی 7 نفر ، کمیته فنی 5 نفر و اعضای کمیته اجرایی که مسئول اهداف بلند مدت لیگ است 2 نفر از عزیزان کشورمان با افتخار حضور داشته اند.
همانطور که ملاحضه فرمودید پیشرفتهای ایران نه تنها در علومی که بارها در رسانه ها عنوان شده، بلکه در علوم دیگر نیز بسیار غرورآفرین است. اما آیا این تمام راه است؟ حلقه مفقوده این پیشرفت چیست؟ پیشرفت یک عنوان کلی است که برای آن به جزییات هدف تعیین کردیم، زمان تعیین کردیم و در واقع برنامه ریزی نمودیم. ولی در واقع پیشرفت، باید در زندگی مردم حس شود. تاثیر آن در جریان زندگی قابل ذکر باشد. به عنوان نمونه میتوان به علوم پزشکی اشاره کرد پیشرفتی که مردم در زندگی خود از آن بهره میبرند. ولی علومی مانند رباتیک تا زمانی که در صنعت به کار گرفته نشود مانند زنبور بی عسل ابتر میماند. در واقع باید تعاملی به وجود آوریم تا تولید علم با توجه به نیازهای درونی کشور باشد.
مهران تقوای معصومی – (Mt.masoumi@gmail.com)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 6 در انتظار بررسی : 6 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.