هاتفنیوز ـ آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژهی بزرگ راهآهن قزوین – رشت که به راهآهن گیلان موسوم است اعلام شد و مطابق نظر مسوولان این پروژه حدود ۸۳ درصد پیشرفت داشته است. معاون ساخت و توسعهی راهآهن کشور با اشاره به پیشرفت 83 درصدی عملیات اجرایی خط آهن قزوین- رشت(راهآهن گیلان)، به ریلگذاری 40
هاتفنیوز ـ آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژهی بزرگ راهآهن قزوین – رشت که به راهآهن گیلان موسوم است اعلام شد و مطابق نظر مسوولان این پروژه حدود ۸۳ درصد پیشرفت داشته است. معاون ساخت و توسعهی راهآهن کشور با اشاره به پیشرفت 83 درصدی عملیات اجرایی خط آهن قزوین- رشت(راهآهن گیلان)، به ریلگذاری 40 کیلومتر از این مسیر اشاره کرد و گفت: ادامهی مسیر از رشت به بندر انزلی نیز آمادهی شروع عملیات اجرایی است که با تأمین مالی آن از محل منابع فاینانسعملیات اجرایی این پروژه نیز شروع میشود. سیدمسعود نصر آزادانی در گفتوگو با «فارس مرکز تهران» بیان کرد: راهآهنها در مناطق مختلف جهانا نقشی بسایر مهم و تاثیرگذار در توسعه دارند و موجب گسترش و رونق فعالیتهای تجاری، اقتصادی و گردشگری میشوند. وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از حمل و نقل بار و مسافر به وسیلهی خطوط ریلی انجام میشود، ایجاد ظرفیتهای جدید در این بخش یکی از اهداف و برنامههای مهم وزارت راه و شهرسازی است. معاون ساخت و توسعهی راهآهن کشور، گسترش خطوط ریلی را یکی از شاخصهای حفاظت از محیط زیست عنوان کرد و اظهار داشت: با افزایش استفاده از سیستم ریلی، ترافیک شدید در جادهها نیز کاهش خواهد یافت. نصر آزادانی با تأکید بر اینکه توسعهی خطوط ریلی کشور یکی از سیاستهای مهم وزارت راه و شهرسازی است، ادامه داد: چنانچه بتوانیم بخشی از ترافیک جادهها را به راهآهن منتقل کنیم، میتوانیم ظرفیتهایی بسیار جدید را ایجاد کرده و همچنین از تصادفات جادهیی نیز بکاهیم. وی دربارهی پیشرفت عملیات احداث راهآهن قزوین- رشت – انزلی – آستارا خاطر نشان کرد: این خط ریلی پروژهیی ملی و البته بینالمللی است که با تکمیل آن بخش مهمی از کریدورهای بینالمللی ترانزیتی به یکدیگر متصل میشوند. معاون ساخت و توسعهی راهآهن کشور با بیان اینکه این پروژه در راستای تحقق کریدور شمال – جنوب ساخته میشود، گفت: ادامهی این مسیر ریلی از رشت به سمت آستارا میرود. این راهآهن، ایران را از شمال به کشورهای آسیای میانه و روسیه و همچنین از جنوب به کشورهای حاشیهی خلیج فارس متصل میکند. وی اضافه کرد: راهآهن قزوین- رشت- انزلی – آستارا بنادر جنوبی کشور را به بنادر شمالی متصل میکند و برای ایران یک شریان حیاتی اقتصادی و برای کشورهای منطقه بسیار مهم است. نصر آزادانی با بیان اینکه پروژهی خط آهن قزوین-رشت (راه آهن گیلان) در پنج قطعه به وسیلهی شرکتهای پیمانکاری داخلی ساخته میشود، گفت: عملیات اجرایی این پروژه از قزوین تا رشت در حال انجام است که بیش از 83 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. معاون ساخت و توسعهی راهآهن کشور با بیان اینکه ریلگذاری ابتدایی در برخی قطعات مسیر آغاز شده است، بیان کرد: حدود 40 کیلومتر از این مسیر ریلگذاری شده و از رشت به انزلی هم آمادهی شروع عملیات اجرایی است. نصر آزادانی با بیان اینکه این پروژه 164 کیلومتر طول دارد، اضافه کرد: در مسیر این خط ریلی، حدود 70 پل بزرگ در مجموع به طول حدود 15 کیلومتر و 51 تونل به طول 22 کیلومتر در حال ساخت است. وی اظهار داشت: اعتبار خط آهن مسیر از رشت به آستارا نیز از محل منابع فاینانس تامین مالی خواهد شد و وارد فاز اجرایی میشود. راهآهن قزوین- رشت – انزلی – آستارا که بنادر جنوبی کشور را به بنادر شمالی متصل میکند برای ایران یک شریان حیاتی اقتصادی و برای کشورهای منطقه یک راه مهم محسوب میشود. این مسیر ریلی همچنین یکی از بزرگترین پروژههای ریلی کشور است که کشورهای آسیای میانه را به اقیانوس هند و کشورهای اروپایی و خلیجفارس متصل میکند. تاکنون سفیر 18 کشور درخواست بازدید از این خط ریلی را داشتهاند که این بازدید در پایان دولت احمدینژاد انجام شد و همین مسئله نشان از اهمیت این پروژهی راهآهن دارد. عملیات اجرایی راهآهن قزوین- رشت (راه آهن گیلان) از سال 85 آغاز شد که سال 89 پیشرفت فیزیکی سالیانهی این پروژه حدود 7 درصد بود، اما از سال 90 تاکنون به دلیل اهمیت پروژهی یاد شده و مورد توجه قرار گرفتن آن، پیشرفت فیزیکی مطلوبی داشته است. این مسیر ریلی یکی از فنیترین پروژههای عمرانی کشور است، خط آهن یاد شده دارای 22 کیلومتر تونل و حدود 15 کیلومتر پل بزرگ است که پل زیبای شاهرود به صورت قوسی بتونی در قالب دهانههای 60 متری به عنوان شاهکار بزرگ مهندسی محسوب میشود. راهآهن قزوین – رشت از روی سد و بخشی از شهر منجیل عبور میکند و در کنار توجیه اقتصادی این خط آهن که همان حمل کالا است، از منظر گردشگری هم دارای ارزشهای بسیاری است. چشماندازهای زیبای گردشگری در مسیر این راهآهن وجود دارد، این مسیر ریلی در بعضی نقاط از مناطق سرسبز جنگلی، کوهستان و روی دریاچه و سد عبور میکند؛ راهآهن قزوین- رشت همچنین از نظر مهندسی و معماری یکی از پیچیدهترین پروژههای مهندسی بهویژه در زمینهی ساخت ابنیه، پلهای بزرگ و تونلها است و در واقع این پروژه میتواند یک دانشکدهی مهم عمرانی برای دانشجویان باشد بهعنوان مثال یک پل کابلی از روی آزادراه و جادهی قدیم عبور میکند که در نوع خود هفتمین پل در جهان محسوب میشود.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.