هاتفنیوز– صبح روز شنبه یازدهم مرداد ماه مهندس شعبانعلی خاوری مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان میهمان مرکز خدمات سرمایهگذاری استان در ادارهی کل امور اقتصادی و دارایی گیلان بود که دربارهی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در بخش راه و شهرسازی برای جمع حاضر به ایراد سخنرانی پرداخت. مهندس خاوری اهمیت سیستم حمل و
هاتفنیوز– صبح روز شنبه یازدهم مرداد ماه مهندس شعبانعلی خاوری مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان میهمان مرکز خدمات سرمایهگذاری استان در ادارهی کل امور اقتصادی و دارایی گیلان بود که دربارهی معرفی فرصتهای سرمایهگذاری در بخش راه و شهرسازی برای جمع حاضر به ایراد سخنرانی پرداخت. مهندس خاوری اهمیت سیستم حمل و نقل را در برنامههای مختلف کشوری از جمله سند چشمانداز بیست ساله و افق 1404، برنامهی پنجم توسعه و سند جامع حمل و نقل توصیف کرد. وی با تاکید بر اینکه توسعه و پیشرفت حمل و نقل موجب سرعت گرفتن آهنگ رشد و توسعه در دیگر بخشهای جامعه میشود به گوشههایی از اهمیت حمل و نقل جادهیی، ریلی و دریایی در فرآیند توسعهی کشور پرداخت و با نگاهی به اسناد بالادستی، سیاست کلی نظام را در زمینهی حمل و نقل و برنامههای کلان بخش حمل و نقل را برشمرد و تاکید کرد: یکی از زیرساختهای لازم و ضروری برای رشد و توسعهی کشور سیستم حمل و نقل آن است که برای ظرفیتسازی در این بخش علاوه بر فعالیتهای دولتی بایستی از سرمایهگذاران بخش غیردولتی و خصوصی هم کمک گرفته شود. مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان در ادامه افزود: با توجه به ماموریتهای محوله به وزارت راه و شهرسازی در زمینهی خدمات حمل و نقل، ایجاد شبکههای کارآمد، حمل و نقل ایمن و مطابق با استانداردها، استفاده از فناوریهای روز جهان، دستیابی به سهم مطلوب کالا و مسافر، جابهجایی آسان و مطمئن و… که از جمله اهداف کلان در این بخش بوده و ما بایستی تلاش کنیم تا با ارائهی خدمات در این حوزه میزان تلفات جادهیی که در کشور ما بسیار زیاد هم هست را با استانداردسازیها کاهش دهیم. وی در ادامه به ظرفیتهای قانونی سرمایهگذاری در بخش راه و مسکن اشاره کرد و گفت: سه روش اصلی BOT (بهرهبرداری و واگذاری)، بیع متقابل و مشارکت مدنی مشخصههای مهم سرمایهگذاری در این بخش هستند و میتوان از هر یک از این روشها در تکمیل و توسعهی راههای استان و ایجاد مسکن بهرهگیری کرد. خاوری سرمایهگذاری در آزادراه، بزرگراه، راه آهن، راههای فرعی و راه روستایی را از جمله فرصتهای سرمایهگذاری در بخش راه عنوان کرد و به صورت موردی به برخی از پروژهها در این زمینه از جمله پروژهی آزادراه امامزاده هاشم – خمام – آقا سیدشریف، پروژهی محور سیاهکل – املش – رحیمآباد، پروژهی محور بام سبز – بام آبی لاهیجان، پروژهی 11 کیلومتر آزادراه رشت – قزوین و راهآهن رشت – انزلی به طول 46 کیلومتر اشاره نمود. وی همچنین در بخش مسکن مواردی را مطرح نمود که سرمایهگذاران بخش غیردولتی میتوانند ورود کنند از جمله رفع مشکلات مربوط به مسکن مهر، شش پروژهی مسکن مهر در شهرستانهای مختلف استان و آمادهسازی طرحها برای جذب سرمایهگذار. در ادامهی این نشست نمایندگان برخی از دستگاههای اجرایی حاضر پرسشهایی را از مهندس خاوری مطرح کردند که در هر مورد وی به طور کامل به توضیح و تشریح موارد مطرح شده پرداخت. دیان نمایندهی ادارهی کل حفاظت محیط زیست استان گیلان بر لزوم رعایت اصول و ضوابط زیست محیطی در اجرای طرحها و پروژههای راه و شهرسازی تاکید کرد. برزیگر نمایندهی گمرک فرودگاه رشت از مغفول ماندن سیستم حمل و نقل هوایی در سخنان مدیر کل راه و شهرسازی پرسش نمود و اینکه حق مطلب در این زمینه ادا نشده چون حجم ترانزیت کالا و مسافر در این بخش بسیار زیاد است. نمایندهی شرکت آب منطقهای هم از برداشت بی رویهی شن و ماسه به وسیلهی شرکتهای پیمارنکار طرحهای مربوط به راه و شهرسازی انتقاد کرد و خواستار رعایت این مساله شد و گفت: به دلیل برداشت بیش از اندازهی شن و ماسه از بستر رودخانههای استان شیب رودخانهها از طرف مزارع به سمت رودخانهها است و خواهش میکنم که این موضوع را در انجام کارهایتان لحاظ کنید. مهندس خاوری در پاسخ گفت : توسعهی حمل و نقل در استان یک معادلهی چند جانبه است که ما هم سعی میکنیم در این فرآیند توسعهی شبکهی حمل و نقل، ضوابط زیست محیطی، حقوق منابع طبیعی و دیگر اصول و ضوابط را در پروژههایمان مد نظر قرار دهیم و اصولاً کسی حق ندارد سرمایههای ملی را هدر بدهد.
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.